tilbage

Land Rover Forum  

Index
90123: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (24-11-2009 18:33:22)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.10)
Hejsa

Min motor er begyndt at opføre sig besynderligt. Når jeg har kørt 25-30 km virker det som om den begynder at køre på 4 eller færre cylindre - men kun på vej hjem fra arbejde.

Hvis jeg slukker motoren og tænder igen lige umiddelbart efter, kører maskinen som normalt. Det kan den så gøre et stykke tid hvorefter den igen begynder at køre ujævnt.

Når den kører ujævnt er der ikke røgudvikling. Den spiser ikke olie a nævneværdige mængder.

Mit eget umiddelbare gæt er at det er en dyse der hænger eller er snasket til, i og med der vist ikke kommer diesel i cylideren. Man at slukke og tænde maskineriet skulle få den til at holde op med at hænge er ikke umiddelbar logisk for mig.

Jeg har overvejet at prøve at hælde en portion dysse-/motorrens på den og se om det måske kunne afhjælpe problemet i tilfælde af det blot er tilslamming af dysen. Men jeg synes jeg tidligere har hørt både for og i mod at hælde disse stoffer på maskineriet.

Jeg har læst om olie-i-ledningsnet problemet, men lige hvad jeg kan se, ud fra VIN, burde det vist være rettet på min. Bilen er fra 2003 (faceliftet version). Jeg må dog indrømme jeg ikke har haft kontrolleret for om det alligevel kunne være olie i ledningerne der kunne være årsag.

Men er mine antagelser mon rigtige? Nogen der har haft lignende symptomer inde på livet før? Hvor bør jeg starte fejlsøgningen?

- Lars
Index
90209: sv: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (25-11-2009 14:30:27) (svar på 90123)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Start med at kontrollere ledningsnettet. Kig først ved ECU'en (den sidder bagved batteriet i motorrummet) det er det røde stik der er til motorstyringen. Hvis der ikke er olie her, kan det være en ide at kigge der hvor ledningsnettet til dyserne går ind i topstykket, der sidder nemlig også et stik man kan tage af. Du skal have plastlåget/kåben af motoren, og så sidder stikket helt forrest på topstykket, nedenunder i venstre side. Nærmest lige over remstrammeren til din ventilatorrem. Hvis der er olie her kan det betale sig at udskifte ledningsnettet til dyserne. Det kan købes i UK for en rimelig penge, og tager en times tid at skifte. Da jeg skiftede mit, loddede jeg terminalerne til dyserne fast(de er presset på) for at forhindre evt. sivning langs med kordelerne igen.

/tony
Index
90411: sv: sv: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (01-12-2009 15:17:00) (svar på 90209)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.10)
Ok, så passede en ledig dag og vejret sammen og jeg har haft kigget i stikket ved topstykket. Igen olie her.
Det var nu egentlig også det jeg forventede. Havde der været olie i havde jeg vel oplevet en permenent ujævn motorgang, hvilket ikke er tilfældet som også beskrevet i første indlæg.

Dyserensen er også forsøgt og har ikke givet noget.

Det kan måske være værd at nævne at jeg har haft bilen nede hos Tohuse for 1½ måned siden. Keld skiftede bland andet brændstoftrykregulatoren. Kan det her mon være relateret til det?

nogen gode idéer?

- Lars
Index
90412: sv: sv: sv: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (01-12-2009 16:15:13) (svar på 90411)
Walther Ehrenreich #4563, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.233.224.178)
Hvornår har du sidst skiftet diesel filter !
Index
90512: sv: sv: sv: sv: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (02-12-2009 17:06:34) (svar på 90412)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.10)
Det er omkring 20kkm siden vil jeg tro. Jeg skriver "tro", fordi jeg antager, at det er en del af det 80kkm service som Glad foretager. Det var i hvert fald et "stor" serviceeftersyn. Jeg er ikke præcis klar over hvad det dækker over da jeg ikke kan finde sedlen jeg fik på det.

Men vil et halvstoppet brændstoffilter kunne få maskineriet til at køre på 4 eller færre cylinder?

Jeg optog en lille lydfil af motoren i tomgang. Det kan findes her:
http://www.acdc.dk/discolyd.m4a (ca. 1 megabyte)
Det er desværre i et apple-format. Men bl.a. quicktime kan afspille det. Jeg har ikke lige umiddelbart mulighed for at konvertere det til noget andet, f.eks. mp3. (har jeg?).

- Lars
Index
91731: sv: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (30-12-2009 19:30:02) (svar på 90123)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.29.238)
Hej Lars
Har du fået løst problemet, for så vil vi gerne høre resultatet, da jeg netop har haft brændstof filter problemer, med kun tomgang til følge og uvirksom speeder.
mvh per b.
Index
91760: sv: sv: Ujævn motorgang på Disco 2 TD5 (31-12-2009 13:55:31) (svar på 91731)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.180.158)
Hej Per

Jeg tror det. Efter at have gået en del rundt om den varme grød endte det med at jeg kørte bilen til Meldgaard der satte en computer til og konstaterede at impedansen i ledningerne der gik til dyserne var forkert. Der var tilsyneladende alligevel olie i ledningerne på trods af at det ikke var kommet ud igennem stikket og at det i øvrigt burde være rettet på min bil.
De hev topdækslet af og skiftede ledninger og topdækselpakning og herefter spandt den som normalt. Jeg har vel kørt omkring 1000 km med det nu og der har ikke været det bøvl. ( bank bank 7 - 9 - 13)

Den begyndte så at lugte gevaldigt af varm diesel/olie, men jeg tror nok jeg har lokaliseret det til, at det er en plet der er kommet på gulvtæppet bag forreste sæderække, hvor der har ligget en tom dunk dyserens. Den har ligget lige hvor der kommer varme ud af midterkonsollen til at varme fusserne på bagsædepassagerene. Når den er blevet varm må der være kommet overtryk i beholderen og der er så blevet presset en smule ud af dunken. Men det er næsten fuldstændig aftaget nu, så man bliver ikke skæv af at køre i den mere.

- Lars