tilbage

Land Rover Forum  

Index
90811: Kan man bare rette styrtøjet op? (09-12-2009 14:01:46)
Rolf Kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.228.186)
Hejsa, Glædelig Jul! håber nogen kan hjælpe mig her..

Jeg er den lykkelige ejer af en 90" fra 1985, for noget tid siden var jeg så uheldig, at en flugtbilist kørte ind i min bil mens den holdt parkeret på gaden. Det resulterede i nogle smadrede fælge, trinbrædt, ridser ned af siden og en bagaksel der gik løs.
Bilen skulle laves over forsikringen og det hele er fixet, bortset fra da jeg fik bilen igen sad mit ret 90 grader af hvad det plejer..? I min verden tyder det på at der er noget i styrtøjet der har fået et ordentligt slag, men jeg er ikke mekaniker..

Værkstedet fik bilen igen og nu kan jeg hente den hvor rettet sidder lige, men de har ikke gjort andet end at justerer styrtøjet. Da jeg spurgte ind til hvad der var galt kunne jeg ikke rigtigt få et svar.. Andet end at der ikke var noget galt og hvis de skulle skifte noget skulle de jo have fat i forsikringsselskabet igen. ( Det gjorde mig ikke specielt tryk ved situationen)
Kan det lade sig gøre at få et så stort et udslag på retstillingen og så stille det hele tilbage igen?

Hvordan undersøger jeg om noget er slået skævt eller beskadiget, jeg vil meget nødig slide mine nye dæk ned pga. af det her?

Som mekanikeren siger er det jo en gammel bil, det ved jeg godt, men derfor kan man vel godt forvente at tingene bliver lavet ordentligt.. :)


Glæder mig til at høre jeres indputs


Mvh. Rolf

Index
90812: sv: Kan man bare rette styrtøjet op? (09-12-2009 14:14:06) (svar på 90811)
svend Bahn Sanger 4749 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.168.8)
det kan man godt.

du kan justere rettets stilling uden at ændre på sporingen. det er helt normalt.

det som du dog skal sørge for er, at når bilen har været ramt fra siden af så skal sporingen kontroleres for fejl da den meget let kan komme ud af sporing ved en sådan behandling.


hilsner

Svend
Index
90813: sv: sv: Kan man bare rette styrtøjet op? (09-12-2009 14:30:58) (svar på 90812)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.135)
Lige netop i en sådan situation er en 4-hjulsudmåling meget påkrævet og nyttig.
Det vil jeg vædde en kop god øl på, at forsikringen også har givet til i skadesopgørelsen. Forlang en kopi af opgørelsen og af den faktisk foretagne udmåling.
Det er ingenlunde korrekt at aflevere en repareret bil med et rat der står skævt. Der er en grund til at rattet står skævt, især hvis det ikke tidligere har gjort det, uanset hvor ny eller gammel bilen er.

mvh
Knud
Index
90815: sv: sv: sv: Kan man bare rette styrtøjet op? (09-12-2009 14:44:51) (svar på 90813)
Rolf kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.228.186)
Jeg glemte at skrive at der er en mærkbar forskel når man køre bilen, så derfor er jeg ret sikker på at noget var galt udover retstillingen. Hvis det er noget der bare skal justeres ind, er det jo fint.

Men jeg vil bede om en skadesopgørelse og se om der er fortaget nogle målinger.

Tak for hjælpen
Index
90819: sv: sv: sv: sv: Kan man bare rette styrtøjet op? (09-12-2009 16:46:53) (svar på 90815)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.238.198)
Gammel bil siger mekanikeren? Ligesom du har betalt den
fulde pris i forsikring har mekanikeren taget den fulde pris for reparationen og bilen skal være i orden som før skaden. Som KTM foreslår skal du forlange en fuld udmåling af hjulstillingen for og bag. Det er ikke ualmindeligt at bagakselhuset på 90" (Roverbagtøj) bliver slået skævt ved kraftig slag, det vil en udmåling afsløre.
Mht. styretøj kan sporestangen være slået skæv, er det tilfældet skal den skiftes, bliver den rettet, så vil den nemt bukke igen.
Når forhjulene er i neutral dvs. ligeudstilling skal tændingslåsen smække i og rattet skal sidde lige, alt andet er klams.
Index
90825: sv: sv: sv: sv: sv: Kan man bare rette styrtøjet op? (09-12-2009 17:38:21) (svar på 90819)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Enig Verner - den bil skal tilbage til mekanikeren!

Det er bare ikke godt nok - en ting er, at rattet sidder anderledes end før, men hvis "styrefornemmelsen" også er forandret, så kunne der let være noget slået skævt...

/Ib
Index
90839: sv: Kan man bare rette styrtøjet op? (10-12-2009 10:19:41) (svar på 90811)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Hvis du selv vil lave et check, er der tre simple punkter at gå igennem:
1) Du kan du se om hjulene står "lige ud". Stil bilen flat, så du selv kan skubbe frem og tilbage med den. Læg dig ind under og mål afstanden mellem forhjulene aller forest. Marker den knop/det sted du måler. Rul nu bilen tilbage til markeringen peger mest muligt bag ud. Mål nu igen. Hvis afstanden er den samme, står bilen meget tæt på korrekt. Dette er ikke en 4-hjulsudmåling, men det kan da give første indikation om der er noget galt. Metoden kan også snildt bruges hvis man skal hobbyjustere bilen efter større operation på styretøj, så man kan køre den til mekaniker, eller hvis man i terræn tit bøjer sine stænger, og dermed ikke vil ofre 4-hjulsudmåling flere gange årligt.
2) Du kan vurdere om bilen retter automatisk op når du kører ud af et sving
3) Du kan vurdere om den trækker til den ene side ud ad lige landevej