tilbage

Land Rover Forum  

Index
91179: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 17:27:22)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.74.76)
Hej

Jeg har lige været ved at søge lidt på forum omkring dækstørreler til en Freelander.

Jeg havde overvejet at montere lidt større dæk på min freelander. Da jeg synes at de originale 195/80R15 ser lidt lille ud til bilen.

Men efter at have læst div indlæg på forum så er jeg stadig i tvivl om det kan svare sig at skifte dæk størrelse.

De 2 muligheder jeg har overvejet er følgende:

1 - At købe 5 stk 215/80R15 Yokohoma Geolander A/T-S og få dem monteret på mine nuværende fælge. (Dog bliver diameteren på dækket/hjulet så 46mm større. så det bliver vel ca 23mm løft)

2- At forsætte med at køre med 195/80R15 Yokohoma Geolander A/T-S også smide Old Man Emu Undervogen 4 fjedre og 4 støddæmpere (20 mm løft)

Jeg har fået at vide at det ville være en fordel med lidt bredere dæk hvis man vil lege i terrænet. Men har i de sidste par dage set 4x4(Grand Vitara og Rav4) med brede dæk i problemer i sneen.

Så er sku kommet meget i tvivl om hvad der ville være det bedste at investere i.

Hvad er jeres forslag og erfaringer?

På forhånd tak.

Mvh
Lasse
(Freelander Td4 fra 2002)




Index
91182: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 17:58:51) (svar på 91179)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.220.170)
Brede dæk er ingen lunde en fidus ifm sne og is.
Tænk på, hvorfor salig Citron 2CV klarede sig så fint i vinterføre!
Handler det om blot at bjærge sig igennem forskelligt uvejsomt terræn, er man i mange tilfælde ganske udmærket stillet med ikke alt for brede dæk. De kommer til deres ret ifm hardcore terrænkørsel.
Selv kører jeg på nogle dæk, som visse nedladende typer kalder "Mariekiks" :-)) 7.50x 16 på min bus, og det er ganske imponerende, hvad disse dæk klarer.
I dag måtte jeg dog indkoble 4x4 for at komme ud af garagen! :-)

mvh
Knud
Index
91183: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 18:24:00) (svar på 91182)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.44)
Et godt råd:
Min garage har fast gulv (støbt).Dette har hidtil medført at både min 2CV og Landrover 110 , uden problemer har kunnet køre ud, uden hjælp af 4X4 eler andet.
Kunne ikke lade være............ha en go dag
Index
91265: sv: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 22:54:41) (svar på 91183)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.107)
Per, er din 110 een af de få med valgfrfi 4x4 ?
Index
91184: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 18:57:12) (svar på 91179)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Ja smalle dæk har den fordel at de kan skære sig igennem det glatte eller smattede og finde fodfæste på det hårde underlag underneden. Derfor er forholdsvist smalle dæk ofte en fordel på f.eks mudrede jordveje hvor der hårdere længere nede. De ser bare ikke så "karlede" ud.

Så skal man heller ikke glemme at mønsteret på dækket har meget at sige. Snakkede med en lokal land-mand i dag der kunne konstatere at jeg kunne køre hvor hans spritnye Toyota Hi-lux 4x4 måtte give op, simpelthen fordi jeg kører på nogen grovere dæk. En af grundene til at de små firehjulstrækkere du nævner ikke rigtig kan klare sig i sneen, kan meget vel være fordi de faktisk ikke har ordentlige dæk.

Hilsen Niels
Index
91185: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 19:23:48) (svar på 91184)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Kedelig men "lovmæssig detalje" Du må kun ændre dine dæk omkreds med +/- 5%, såfremt det skal bruges på offentlig vej.

Brede dæk ser sikkert smart ud, men giver ud over look, øget brændstofforbrug, mere dækstøj, dårligere præstationer etc. men smart ser det sikkert ud... hihi - jeg nøjes imidlertid med mine 255'ere - de er brede nok til mig - og iøvrigt standard!.
Index
91186: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 19:42:56) (svar på 91184)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.128)
At 2CV klarer sig gennem dyb sne skyldes flere ting- lav vægt, uafhængig hjulaffjedring og så store smalle hjul.
Det er just ikke det der præger en LR! Brede dæk kommer mest for sin ret på blødt underlag, eks. sand og dybt mudder.
De fleste nye 4x4 bliver i dag leveret med gadedæk; dels kommer ejerne sjældent udenfor asfalten og så gider de ikke dækstøj; desuden er det kun et par dage om året vejret er som lige nu (sorry)
Man skal være varsom med at montere større dæk, man kan komme ud for at rullediameteren, gearingen og motorens omdr/drejningsmoment ikke matcher; motoren kan tabe pusten
eks. i modvind ell. op ad bakke og der må geares ned for holde fart.
Index
91190: sv: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 20:11:20) (svar på 91186)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Den med at smalle dæk er bedre i sne'en er en myte! Ordentlig vinter dæk, og især pigge, er næsten bedre når man går op en størrelse. Anderledes forholder det sig hvis man absolut skal køre i vinterføret på sommerdæk. Du oplever kun fordel ved at gå op en størrelse.
Hilsen fra Norge! David! på 9:16 bløde landbrugs dæk, (Danubiana) med alle de pigge jeg må have i!
Index
91192: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (17-12-2009 20:53:07) (svar på 91179)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Du kunne jo nøjes med at skifte til 16" og 225/70-16 BFG All Terrain.

De ser meget fine ud på fruens Freelander, og er kun marginalt større end de originale.

Man vist nok også montere det mindste BFG Mud Terrain 225/75-16 uden det skraber på eller er for stort i forhold til rullediameter.

MVH Asger Jørnow
Index
91216: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 10:17:28) (svar på 91192)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.74.76)
Asger Jørnow: Ja det kunne også være en mulighed. 225/70-16 har ca samme diameter som 215/80-15. Så denne burde også kunne være der.

Der er stadig en del mønster på de dæk jeg køre med nu. (Ca 5mm)Så det kan være at jeg bare skal se tiden an. Også prøve at se hvordan de dæk klare sig.

Også med tiden måske både skifte til større dæk og OME undervogn.

Anders Poulsen: Ja Freelanderen kan ikke det samme som en Defender. MEN kan kun sige at Freelanderen kun har overrasket mig positivt ved kørsel uden for asfalt. Dog har jeg selvfølge ikke været ude i Hardcore offroad. Men den er kommet igennem alt det jeg har haft behov for indtil videre..

Mvh

Lasse
Index
91205: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 02:43:36) (svar på 91179)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 88.83.31.205)
Hej Lasse

Hvis du vil lege i terrænet, så skil dig af med frilandsgrisen, og køb en rigtig Land Rover.
Den hører slet ikke til udenfor asfalten, med manglende frihøjde og ingen lavgear...
Index
91215: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 10:09:07) (svar på 91205)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Nu skal man ikke gøre Freelanderen værre end den er. Det er en fantastisk bil til lettere terræn og skov, men det er da klart at vi nok ikke kommer til at se den til Trophy arrangementer.

Faktisk har en standard Freelander større frihøjde end en standard Defender på grund af uafhængig affjedring og flad bund, modsat Defenderesn stive akselrør og differentialer der rager yderligere ned.

Lavgearet er en stor mangel, og der skal køres meget stærkt i terrænnet på grund af 1,8 16V motorens momentkurve.

Med venlig hilsen
Asger Jørnow
Index
91223: sv: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 12:18:06) (svar på 91215)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.232.123)
Jeg har lært at flette næbbet ang. Frilandgrisenes evner på dårlig vej, efter jeg kørte bag en i Høvelte til LA 08. Jeg har før bragt et billede af situationen.

Min nabo ville nok have prist sig lykkelig for en Frilandsgris her i formiddag i stedet for sin Ludo 3L, men heldigvis for ham, bor han nabo til mig og min S3 bus! :-)

Det må vel skunne skrives på miljøkontoen i positiv side, når man har hjulpet er Ludo 3L???

mvh
Knud
Index
91248: sv: sv: sv: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 19:40:56) (svar på 91223)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.13)
Hmmm... "Hvis du vil lege i terrænet, så skil dig af med frilandsgrisen, og køb en rigtig Land Rover"...

Ja ja.... Jeg ved at den absolut ikke er ringe. Har været på Tirsbæk, og blev vældig overrasket... Har set den trække 2 akslet trailer med brænde fri i mudret skovbund, da min 90" ikke kunne.... Det er godt nok en V6 med automatkasse.... men den kan noget med anti spin mm.

Thomas med 80" & 90" og en far med en Freelander... (Han er blevet smittet...)
Index
91249: sv: Fordele og Ulemper ved større dæk? (18-12-2009 19:51:51) (svar på 91179)
Morten Jensen, DLRK (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.119.6)
Hej Lasse

Mht. til undervogn, så ved jeg at Team Bertelsen i Sjelle har fået lavet nogle spacere til at ligge under/over fjedrene for lidt ekstra frihøjde, måske det var en mulighed i stedet for at skifte hele undervognen, antaget at denne er OK.

Morten