tilbage

Land Rover Forum  

Index
91547: Heavy- eller normal duty? (26-12-2009 19:36:06)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.68.158)
Hej,

Jeg påtænker at sende en ordre af sted til paddock inden nytår i anledningen af, at den gamle 110" skal have ny affjedring. De har jo nogle meget billige støddæmpere og fjedre, men fordi jeg regner med, at der er en grund til den billige pris, så havde jeg et Britpartsæt i tankerne til 145 pund. Er der nogle som har erfaringer med disse?

Sidst men ikke mindst skal jeg have normal- eller haevy duty? Jeg har en gulpladet 110'er som jeg har spil, tagtelt og alt det løse pik-pak i. Jeg har læst, hvad der før er skrevet om emnet herinde, men kan gennemskue hvad der er bedst til min bil.

MVH Rasmus
Index
91548: sv: Heavy- eller normal duty? (26-12-2009 20:59:20) (svar på 91547)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
hej Rasmus køb du bare heavy duty, du ved jo godt at vi hælder en masse ting i bilen.
mvh jens e go jul og jeg har lige bestilt en lille julegave .
Index
91549: sv: Heavy- eller normal duty? (26-12-2009 20:59:51) (svar på 91547)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.230.121)
Jeg har sat nogle billige HD fjedre bag på min RRC, hvilket satte den pænt og tiltrængt op, og den er blevet der siden, nu i hvert fald i 2 år.
Kan ikke huske hvad det var for støddæmpere, men det var nogle gule gasdæmpere.
Alt i alt blev den meget stabil med en mellemstor campingvogn efter, hvilket var formålet med øvelsen.

mvh
Knud
Index
91550: sv: Heavy- eller normal duty? (26-12-2009 21:11:50) (svar på 91547)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Rasmus

Jeg har eksperimenteret mig frem til følgende på min 110 med spilkofanger og spil, og ofte hårdt læsset:

Forfjedre originale Heavyduty 110" Res.Nummer: 9448+9449
Bagfjedre Old Man Emu: type 755 (Du kan gå op i 754)

jeg kører med Procomp dæmpere+ 2 " og dislocationcones bag.
og Polybush i undervognen, samt Balljoint fra X-Eng.

Det virker kanon. Jeg er ikke helt vild med Britpart fjedre...Bare min helt egen personlige mening.

Ellers er der meget at læse her:
http://members.shaw.ca/jbarge/springinfo.html


Mvh
Mads
Index
91551: sv: sv: Heavy- eller normal duty? (26-12-2009 21:13:30) (svar på 91550)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Tilføjelse

NRC9448+NRC9449 forjedre.
Index
91586: sv: Heavy- eller normal duty? (27-12-2009 19:49:20) (svar på 91547)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 79.148.70.35)
Jeg ville klart vælge HD-fjedre eller som nogle østriger gør, tage dem fra en 130"...
Index
91592: sv: Heavy- eller normal duty? (27-12-2009 21:18:49) (svar på 91547)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.173.146)
Hej Rasmus.

Jeg har købt Paddocks Britpart HD-fjedre, og må sige at jeg har fået et sæt der ikke er helt lige! :-( Har ikke reklameret over dette, da jeg egentlig ikke gider, og det ikke betyder noget i praksis, men der er jo -som du selv siger- en grund til den billige pris...

Venlig hilsen

Jens
Index
91598: sv: sv: Heavy- eller normal duty? (28-12-2009 00:14:45) (svar på 91592)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.239.133)
Kan klart tilslutte mig Mads Bak`s løsningsmodel.
Har selv eksperimenteret mig frem til RRC fjedre, farvekode rød/gul, til begge sider- lang blød fjeder med mange vindinger, ej progressiv, i praksis +2", på forakslen m. standard støddæmpere, med spil ville jeg dog vælge RRC farvekode rød/hvid.
På bagaksel OME Ligth Duty, progressive = +2" og standard støddæmpere.
Jeg har kørt med 400Kg+ uden væsentlig synk og gene.
Er der lastbehov er det dog bedst at gå op til 755 ell.
754; sjovt nok falder varenumrene i takt med lasteevne stiger! www.stockundstein.de - Fahrwerk Defender, har også en beskrivelse af de forsk. OMEfjedres karakteristik.
Med beskrevet undervogn er der eminent fjedervandring i terræn og komfort og fuld kontrol over bilen på ujævn vej også ved høj hastighed.
Bilen er en 110" HCPU, nedvejet til 2400Kg. total.
110"erne har fjedre med større dia. på bagakslen end RRC.
og 90"
The One Ten is Ten Four!
Index
91635: sv: Heavy- eller normal duty? (28-12-2009 16:59:30) (svar på 91547)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.68.158)
Tak for svarene alle sammen.

Med "meget billige" mente jeg, at Paddock har nogle endnu billigere fjedre og støddæmpere end dem fra Britpart.

Det jeg leder efter er mere en løsning på en meget slidt, gumpetung og skæv undervogn end den ideelle løsning, som uden tvivl er OME.

Derfor tror jeg, løsningen bliver at bestille et HD-kit fra Britpart og et sæt polybush, så må vi se om det ikke retter lidt op på min gamle bil.

For så at tage problemerne på forskyd er der så nogen, der kan foreslå et sted at købe klemmer til at tage fjedrene af med? Jeg kan forstå, at andre har haft lidt vel actionspækkede oplevelser med nogle meget billige. Skal man overhovedet bruge disse? I min værkstedsmanual bliver de ikke nævnt, så måske kan akselen bare sænkes så lavt at fjederen kan tages ud?

Hilsen Rasmus
Index
91636: sv: sv: Heavy- eller normal duty? (28-12-2009 17:40:08) (svar på 91635)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Du behøver ikke klemmer.
Bagakslen sænker du bare, eller rettere, du løfter resten.
Samme procedure foran.
Du løsner blot støddæmperne inden.

Jimmi
Index
92003: sv: Heavy- eller normal duty? (05-01-2010 18:52:53) (svar på 91547)
Ken Christensen #7988, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.58.224.63)
Hej Rasmus,

Du har muligvis skiftet dine fjedre nu, men i tilfælde af du ikke har...
Jeg har en 110'er som jeg skiftede fjedre på for et par uger siden. Mine nye fjedre er de gule HD fra Paddock (de kostede vis BPS 34,- per sæt. Skiftede dem nedefra, som der også foreslås og kunne gøre det hele selv på en formiddag. Bagpå var jeg nødt til at bruge klemmer. Resultatet er at den ligger mere stabilt på vejen og naturligvis er blevet lidt "hårdere" at køre i, men ikke noget der er ubehageligt. Den er også hævet, selvom det er standard højde fjedre, men grundet stivheden synker den jo ikke ligeså meget. Skal nu have skiftet til poly bush og antager det vil fjerne lidt af stivheden, de er meget gamle dem der sidder på nu.