tilbage

Land Rover Forum  

91658: 24 volt problemer (29-12-2009 10:28:22)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Min ladelampe lyser meget svagt når motoren standses og tændingen er slået fra??? Den har ved en lejlighed blinket m 2-3 blink pr sekund, under kørsel, men kun denne ene gang. Kilerem er ok.
Der er lidt forbrug på et eller andet når bilen holder uden tænding og det har der altid været i min tid med bilen. Derfor er der også monteret en hovedafbryder på strømmen.
Men, problemet med ladelampen er nyt!
Bør det nævnes at batterierne ikke har det for godt og at jeg lader på dem hver morgen mens fyret kører??? De bliver snarest udskiftet alligevel.
Der er voltmeter i bilen og spændingen stiger ved opstart af motoren straks fra ca. 25v til 28 volt, så generatoren lader udemærket.. Det er den store 24 volt generator fra Forsvaret.
Bud modtages..
91659: sv: 24 volt problemer (29-12-2009 11:07:49) (svar på 91658)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.237.23)
Jeg aner intet om 24V generatorer, men hvis det var en 12V generator, ville jeg skifte den eller få den lavet, da det er ganske almindeligt at generatoren kan præstere denne elendighed. Jeg formoder at de fungerer nogenlunde ens. Det passer fint med afladningen.
Vent med at skifte dine akkuer til du får has på det evt. generatorproblem.

mvh
Knud
91660: sv: sv: 24 volt problemer (29-12-2009 11:10:28) (svar på 91659)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Ja, jeg har da også medbragt en "ny" generator på arbejde idag. Så må vi jo se om der kan presses lidt værksteds timer ind imellem dagens opgaver.
91661: sv: 24 volt problemer (29-12-2009 11:40:20) (svar på 91658)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 79.148.70.35)
Diaodebroen er brændt sammen...
91662: sv: sv: 24 volt problemer (29-12-2009 11:41:47) (svar på 91661)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 79.148.70.35)
Den tingest hedder altså diodebro...
Sker der virkelig så lidt på Fyn, at du kan reparere bil i ventetiden... ???
91674: sv: sv: sv: 24 volt problemer (29-12-2009 16:17:27) (svar på 91662)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Nej, men til gengæld døede firmabilen ude ved Rosengårdscentret......Bare fordi man fyrer lidt med oliefyret imens man filmer = fladt batteri!! Hej Falck! Godt de var hurtigt fremme..
Diodebro tror jeg ikke lige jeg orker at rode med på den generator....Det må blive en ombytter! Godt der er nogle på hylden..
91679: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (29-12-2009 18:02:58) (svar på 91674)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.115.16)
Hej Ole, hvor mange amp lader den med ? har før oplevet generator der går fint op i volt , men som ingen amp giver og derfor ikke lader på batteri !! men igen hvis akuer skal lades mens fyret kører og der ellers ikke er noget , mens du kører ud af vejen, ville jeg nok hølde til akuer.
V8 Hilsner
91738: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (30-12-2009 22:06:03) (svar på 91679)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.18.70.200)
Hej Ole! Når du har 24V, så kan den ene batteri være afgået ved døden, mens den anden er kun uhelbredelige syge. Jeg har oplevet lignende symtomer! som skyldes udtjent batterier, som bliver kun mere mystisk af at der er 2stk, serie forbundet! Den Danske variant er endnu være, fordi et eller andet "geni" i FMK, fandt på at der skulle være både 12, og 24 volt på!
Når du alligevel ved at Batt er syge , og skal skifte, så begynd med det, og se om ikke det mærkelige opførsel forsvinder, når din LW får ny batterier i Nytårs gave.
Godt Nytår fra Norge, David, One-Ton Ex-Mil, som pt står i minus 26C, og venter på at have det sjovt imorgen!
91740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (30-12-2009 22:27:08) (svar på 91738)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.247.108)
Jeg vil nu stædigt holde på, at man skal underkaste generatoren en nærmere undersøgelse.
De symptomer, der nævnes i indgangsbønnen, plejer at være tegn på en sløj generator, almindeligvis en diode i diodebroen, der ikke funktionerer efter hensigten. Det kan netop også medføre en afladning.
Der er mange fine akkuer , der i tidens løb er smidt ud på den konto, aldeles uretfærdigt.

mvh
Knud
91783: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (01-01-2010 15:13:12) (svar på 91740)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Hej Ole, kører du med de originale boxe til generatoren?
Jeg havde samme problem, og det var en løs forbindelse, plus'en ind i boxen der sidder på fronten, stikkene vender nedaf, og det ene var irret over. Ny sko på, og den kørte igen, uden glød i lampen..
91788: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (01-01-2010 17:47:34) (svar på 91783)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Ok, Anders det var da værd at checke..
91789: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (01-01-2010 20:29:41) (svar på 91788)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.231.23)
Kan også være tændingskontakten er def. og eller er fyldt
med metalstøv der delvis danner kontakt.
Har lige læst at den officielle pris på miligeneratoren
i det engelske forsvar var 4000Pund, så dem du har på hylden skal du nok lægge i pengeskab!
91796: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (01-01-2010 22:07:40) (svar på 91789)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.18.17.55)
Lita har de generator, og hun er anderledes human med priserne, omkring 1400 tror jeg!
91797: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (02-01-2010 02:25:15) (svar på 91796)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Og for dem der ikke ved det så kan Lita findes hos:

www.feltvogner.no

Mvh
Kenneth Poulsen
91798: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (02-01-2010 08:56:33) (svar på 91789)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
4000£ det lyder godt nok voldsomt..Den Engelske generator er lidt anderledes (90 Amp) end den Danske CAV AC7B (60 Amp). Kontakten du omtaler Verner, hvad er det for een?
David, omvendt lyder 1400 godt nok billigt, specielt hvis det er Nkr!! SÅ kan det da godt være at man skulle købe nogle flere til hylden?? (jeg har 4 nu) De bliver jo sværere og sværere at få fat i og jeg tænker mig at køre 24 volt Lightweight i mange, mange år endnu!
91803: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (02-01-2010 10:51:12) (svar på 91798)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.40.80.205)
Disse generatorer må da kunne repareres, evt. få nye viklinger...
91820: sv: 24 volt problemer (02-01-2010 16:42:00) (svar på 91658)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hej Ole

Har en 24volt 109'er som laver samme nummer. Den lyser svagt fra ladelampen en gang imellem når bilen slukkes. Har ligesom dig monteret en hovedafbryder, det klarer problemet.
Hvis du finder frem til hvad problemet er vil jeg gerne høre om det.
Har selv skiftet laderegulatoren for 2 måneder siden, så den burde være ok. Diodebroen blev også tjekket og skulle også være ok, men da lampen kun lyser periodisk, kan der jo måske være en periodisk fejl i diodebroen.

Ser frem til at høre hvad du finder ud af.

Rune
91824: sv: sv: 24 volt problemer (02-01-2010 17:39:13) (svar på 91820)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.18.89.158)
90 Amp CAV generatoren, er latterlige simpelt at reparere, Jeg sender gerne tegninger, fra Norsk Milli. Da er ikke noget små pilleri, og engangs plastik.
Når de er ved at blive en mangelvare, så må man nøjes vel med 2! En der virker, og en at nørkle med.
Mens jeg er ikke uenig med diagnosen - Diodebro, så per erfaring, og da Ole's batterier er udskiftnings moden, så ville jeg skifte dem først, (eller låne 2 frisk). 2batterier i serie har det med at være underlige når den ene er helt syge, og den anden er ikke helt rask. Værre bliver det, som på den Danske variant, at man trækker 12v ved at "stjæle" fra den ene batteri. Fint når alt er OK, men når tingene halter, så giver denne kombination ofte de særeste symptomer.
91859: sv: sv: sv: 24 volt problemer (03-01-2010 06:15:38) (svar på 91824)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
Derfor når man har to batterier i serie så byt plads et par gange om året, så bliver poler osv renset ved samme lejlighed.
mvh jens e der ikke kan sove en høj hellig søndag morgen.
91860: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer (03-01-2010 09:11:03) (svar på 91859)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Ja godmorgen Jens, det plejer at være mig der er tidligt oppe, men jeg fik sku lov at knurre idag!!
David min generator er på 60 amp og der er ikke 12 volt anlæg på min bil...
Der var de færreste biler der havde både 12 og 24 volt!
Jeg har rep. håndbogen på 60 amp. generatoren, men ellers tak for tilbuddet.
91925: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer UPDATE!! (04-01-2010 15:42:28) (svar på 91860)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Så er der blevet skiftet til 2 friske batterier og generatoren er blevet byttet til en anden. Så langt så godt!
Starteren lyder STADIGVÆK som om der ikke er strøm nok på accuerne, når den er kold:( Når bilen er varm er der ingen problemer!
Nu mistænker jeg lidt starterkontakten, som ikke er original. Jeg kunne ikke finde det rigtige dieselbundstykke så jeg lavede en seperat kontakt til starteren.
Ladelampen opfører sig som den skal lige pt.
Jeg tror stadig at der er en afladning når bilen er standset!
Jeg fortsætter med hovedafbryderen og gider ikke slås med pingvinerne mere om pladsen i motorrummet, så der bliver ikke pillet mere ved el anlægget før sommer!!
91927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer UPDATE!! (04-01-2010 16:18:21) (svar på 91925)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.231.1)
Rensning af starter for afslidt støv fra kullene og
afslibning af kommutator er en forsømt disciplin.
91928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer UPDATE!! (04-01-2010 16:38:19) (svar på 91927)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Så er det godt at der også ligger 24 volt startere på hylden hvis den går kold på et tidspunkt:)
91930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 24 volt problemer UPDATE!! (04-01-2010 17:54:24) (svar på 91928)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.39.143.40)
Men du får da startet... dog en grundig rensning, som Verner foreslår, gør underværker...

Jeg er blot spændt på, om min OneTen, der siden 22 DEC ikke har været startet, vil være villig til det, når jeg kommer hjem på lørdag...