tilbage

Land Rover Forum  

Index
91840: Problemer med lang/kort lys på 90’er TD5 (02-01-2010 20:26:46)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Godt nytår til alle!
Min 90’er TD5 fra 2001 har et irriterende problem. Det lange lys forsvinder ind imellem. Den er monteret med et Würth kørelysrelæ. Det fungerer fint ved dag kørsel, men når jeg tænder for lyset for at kunne bruge det lange lys kan der går f.eks. fem eller 10 minutter så summer kørelysrelæet (er jeg næsten sikker på det er) og lysstyrken falder. Bruger jeg det lange lys, kan det pludselig gå over til det korte lys selvom vippearmen står som den skal. Vipper jeg den tilbage til det kort lys position starter summe lyde med det samme og lysstyrken falder. Det kan skifte med op til få sekunders mellemrum men ellers omkring 30 sekunder. Den har monteret et par Hella projektører, men her ser alt med relæ og det hele ud til at være i orden.
Jeg har haft det hele "skilt ad" et par gange og gjort, hvad jeg kunne for at sikre gode forbindelser inkl. ny stelforbindelse.
Jeg har læst indlæg her på Forum, der frikender relæet. Det skulle holde mindst én Land Rover;-)
Håber nogen kan hjælpe!
På forhånd tak!
LR hilsen
Hans Kristian
Index
91863: sv: Problemer med lang/kort lys på 90’er TD5 (03-01-2010 10:09:40) (svar på 91840)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Hans Kristian!

Også godt nytår til dig.

Jeg er sikker på, at det er din lyskontakt (den korte), det er galt med - har haft nøjagtigt samme problem på en 110" TD5'er årgang 2000.

En løs forbindelse i lyskontakten får kørelysrelæet til at "tro", at det skal tage over, og det lange lys forsvinder, hvis kørelyset pludselig er "på". At lyset bliver svagere skyldes også, at systemet med baggrund i den løse forbindelse ikke kan finde ud af, om det er kørelyset eller det manuelle lys, der skal være styrende.

Køb den gamle type lyskontakt og flyt stikket over (loddekolbe/krympeflex mv.) - det er ca. halv pris...

De bedste hilsner
Ib