tilbage

Land Rover Forum  

Index
91874: freelander dræber kvinde. (03-01-2010 14:07:51)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.74)
jeg så lige denne artikel på EB i dag.

tragisk.

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_sport/motorsport/article1276777.ece
Index
91876: sv: freelander dræber kvinde. (03-01-2010 15:21:40) (svar på 91874)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.114)
Det er ifølge startlisten ikke nogen Freelander, men en BMW-motoriseret Desert Warrior.
Mvh. Morten
Index
91887: sv: sv: freelander dræber kvinde. (03-01-2010 18:36:15) (svar på 91876)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.40.80.205)
Men med Freelander front, mener at kunne skimte den grønne Oval til højre på kølergitteret..
Index
91893: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (03-01-2010 19:48:22) (svar på 91887)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.114)
Meget muligt, dottore Sehstedt, men bilen er altså registreret som en Desert Warrior; både som mærke og type, og en sådan findes ikke i LR-sortimentet hverken for nærværende eller forhenværende.

Der er fem af slagsen på startlisten og ulykkesbilen er en af dem, og der er vist ikke så meget LR i den, som du formoder. Se vedhæftede billede.
418 SCHULTIS Mirco (DEU), LEARDI Ulrich (CHE), DESERT WARRIOR Desert Warrior.

Ulykken skete ifølge Cordobas politichef, fordi Schultis ikke kunne se noget for det støv, som to foran kørende konkurrenter hvirvlede op, og de tilskuere, der blev ramt, da han røg af tangenten, stod et sted, hvor der slet ikke skulle være tilskuere!

Efter tre dødsfald i sidste års Dakar Rally blev sikkerheden i år skærpet, idet organisationen bag løbet har etableret særligt beskyttede tilskuer-zoner langs ruten. Ialt 57 sådanne zoner er der på løbets 14 etaper.

Ikke desto mindre er der altid tilskuere, der ignorerer de sikkerhedsmæssige anvisninger og faren ved at stå for tæt på hurtigtkørende biler. De løber en betydelig risiko ved at opholde sig i forbudte zoner. Især når de stiller sig i ydersiden af sving, som det skete i dette tilfælde.

En tragisk ulykke som kune være undgået med lidt omtanke og respekt for bilsportens element af risiko.

Hasta la vista amigo

Morten


Index
91896: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (03-01-2010 20:09:40) (svar på 91893)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.74)
så sletter jeg da bare indlægget morten hvis det er meget vigtigt for dig.. :)
Index
91910: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 01:35:09) (svar på 91896)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.114)
Det behøver du ikke, Jacob.
Jeg prøvede vist bare at rede i trådene, før det blev for indviklet.
Altså før det herinde blev til en historie om en Land Rover, der har slået en uskyldig tilskuer ihjel på grund af et ligegyldigt motorløb. Til dels også affødt af bizarre kommentarer fra Nationen under historien på EB-web.
God mandag
Morten (Smiling)
Index
91931: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 18:01:14) (svar på 91910)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.39.143.40)
Stod der egentligt i EB, at det var en Freelander..
Index
91932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 18:54:24) (svar på 91931)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Ikke hvis der er bragt det samme i "avisen" som der er bragt på deres hjemmeside.

Nu ved jeg godt det er lidt en kynisk betragtning. Men der er næsten ikke et dakar ralley uden der er ikke er nogen der dør. Hvis man ser på statestikken så er der siden løbet blev afholdt første gang i 1979, 24 kørere og 36 tilskurere der har stilt træskoene. Det er i gennemsnit 1,16 tilskurer pr. løb. Nu sidder jeg godt nok ikke med et komplet datasæt så jeg kan ikke udtale mig om fordelingen på de enkelte år. Men tragisk som sådan noget altid er, så er folk der ikke følger sikkerhedsforeskrifterne er næsten selv uden om at det går ekstra galt når uheldet er ude. Især når man vælger at placere sig et sving og på det sted i svinget hvor sandsynligheden for at blive ramt af en bil, der ikke kan se en bjælle for det støv de 2 foregående biler har hvirvlet op, er absolut størst.
Index
91935: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 19:39:48) (svar på 91932)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.31)
Just for info:
Omfanget af dødsfald og ulykker har været svingende.
Det største mandefald skete i 1986, da manden bag det hele, franskmanden Thierry Sabine og flere andre, omkom ved et helikopterstyrt i en sandstorm under løbets afvikling.
Ellers har mandefaldet været i spredt fægtning, et par stykker er omkommet ved beskydning af oprørsbevægelsen Polisario eller andet bandit-uvæsen, andre har slået flere kolbøtter end godt var, bl.a. i truck-klassen, og det gør ondt, når taget bliver flået af og både mand og sæde slynges ud af cockpittet.
En del tilskuere er kommet af dage ved at stå forkert eller ved at rende på tværs af sporet netop som deltagere er kommet drønende.
Blandt de aktive er langt de fleste dødsfald vist indtruffet i en 2-hjulede klasse. De slår sig rent ud forbandet, når de falder, og det gør de enten fordi de oversatser eller bliver trætte. Prøv at forestille dig stående i ”stigbøjlerne“, mens du fyrer skramlet af for fuld hane fra 7:00 morgen til 19:00 aften - eller deromkring.
Jeg husker en sen nattetime i 1987, da deltagerne skulle have været ved etapemålet før mørkets frembrud; det er omkring 17-18 tiden, og det bliver mørkt, som når man slukker for lyset i et kælderrum, men de første dukede ikke op før ved 2-tiden om natten på grund af fejlkørsel i ørkenen. Det gav et etapetillæg på vistnok omkring 300-400 km.
Feltets hårdeste hund, belgieren Gaston Rahier var så udmattet, at hans servicefolk måtte løfte ham af BMW'en og bære ham hen til massøren i teamteltet. Fire timer senere skulle alle mand op på mukkebikken igen for at tage hul på en ny dagsetape på 600-700 km.
Intet under at nogle ryger omkuld undervejs. Det er ikke leg for svagbrystede.

Med usvækket højagtelse som tilforn
Morten
Index
91933: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 19:13:02) (svar på 91931)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.31)
Nej, men det var overskriften på det første indlæg i denne tråd, og det var den, jeg reagerede på.
Morten
Index
91904: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (03-01-2010 23:25:52) (svar på 91893)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ikke at jeg vil kommentere sikkerheden ved rally. Der er jeg vist enig med Morten. Men LR relevansen her er da også om hvorvidt ulykkeskøretøjet har noget at gøre med Land Rover. Jeg har søgt lidt på nettet og det eneste jeg kunne finde umiddelbart var en reklamefilm på Youtube. Men her så jeg tydeligt Land Rovers navn præget i kølerhjelmen. Det er efter min mening åbenlyst en ombygget Freelander, der nok er drevet af et bayerisk motor-værk, men stadig altså noget der har med Lode Lane at gøre. Men var Freelander ikke også et produkt at ægteskabet med BMW?Så Bowler er altså ikke den eneste LR-"buggy" der er med i løbet.
Index
91909: Lidt mere om Desert Warrior (04-01-2010 00:54:27) (svar på 91904)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.11.90)
Jeg så en i transmissionen fra Africa Race - http://www.africarace.com/, som de viser på TV2Sport, og synes også at den lignede en Land Rover front, men også der omtalte de den som en BMW.

Jeg kan finde et par stykker til salg, hvor de skriver lidt mere om dem. 69.000€ eller 80.000€ skal man af med for en lettere brugt http://www.dakar.lt/.

BMW 3 litre Turbo Diesel 220 bhp, Discovery aksler og R380/LT230 gearkasser