tilbage

Land Rover Forum  

Index
92219: motor standser ikke (10-01-2010 11:54:47)
Thomas Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.60.23.124)
Er den lykkelige nye ejer af en 109" serie 3 fra 1977 med den originale 2 1/4 benzin motor. Problemet er at motoren ikke umiddelbart stopper når jeg tager tændingen fra. Problemet er større jo varmere motoren er, og blev helt forrykt den anden dag da jeg i den hårde frost havde optimeret drifttemp. ved at blænde en del af indsugningen til køleren. Da gik den dejligt varme motor flere "tunge" omgange indtil jeg kvalte den ved at sætte i gear og koble ind... Motoren har gået 50.000 km. Standen på tænding, karburator mm. kendes ikke præcist. Hvad er problemet her?
Overvejer i samme åndedrag en elektrisk blæser til køling og sløjfe den alm. propel. Hvilken model er mest hensigtsmæssige/billige her? (Har hørt lidt om Kenlowe mm)

På forhånd Tusinde tak

Index
92220: sv: motor standser ikke (10-01-2010 12:08:27) (svar på 92219)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.228.168)
Jeg har tilsvarende pragtkøretøj. Hvis jeg sætter tomgangen rigelig højt, har jeg også problemer med at få motoren til at finde hvile. De er jo så ivrige disse viltre maskiner! :-)
Sæt tomgangen ned og leg lidt med tændingstidspunktet frem og tilbage, men med godt varm motor er det ikke helt let.
Det kaldes eftertænding.

mvh
Knud også med tilsvarende vinteroptimering og dejlig varm kabine i bussen.
Index
92221: sv: motor standser ikke (10-01-2010 12:24:36) (svar på 92219)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.192.190)
Det var måske også værd at tage et kik på tændrørerne - hvis de er godt kokset til kan det godt give eftertænding.

Hilsen Henrik
Index
92222: sv: motor standser ikke (10-01-2010 12:26:28) (svar på 92219)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.56.154.14)
Hej Thomas.
Min SIII benziner gør det samme,ret voldsom eftertænding. Formentlig forårsaget af glødende koks i topstykket. Jeg har bare ikke taget mig sammen til at tage det af og rense det.Synes at fornemme,det er en ganske normal opførsel for denne motor...
Klædet til kølergitteret har jeg også stor fornøjelse af.Nålen i temp. instrumentet når nu helt op til N ,og der er +grader i kabinen.

Mvh.

Regin
Index
92223: sv: sv: motor standser ikke (10-01-2010 13:19:37) (svar på 92222)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Dette er ret normalt for SIII 2 1/4. Fortrinsvis pga koks, delvis, fordi den der mærkelige stempel i Zenith carburettoren vil gerne hænge, tændings tidspunkt har meget at sige. Én måde at undgå dette er, at "forkæle" motoren engang immellem, og give den den tankfuld 98 Oct.
I maskinens velmagtsdage, var der tilsat rigelig mængder med Bly, i benzinen. Kronisk eftertænding skyldes den moderne benzin, som den gammel kværn ikke er bygget til, så må man hjælpe den lidt.
Index
92228: sv: sv: sv: motor standser ikke (10-01-2010 15:17:45) (svar på 92223)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.225.93)
Det er såmænd ikke noget der begrænser sig til SIII,
det er generelt et problem ved alle seriebiler, kan hænge sammen med at det er støbejernstopstykke, men ellers korrekt at miseren skyldes koksbelægning og pakning der bliver glødende og antænder benzinen. På de seneste 2 1/4l
var der afskæringsventil der afbrød benzintilførslen når tændingen blev afbrudt, dog med beskeden virkning.
For år tilbage da jeg kørte benzinlandrover ligesom de andre fattigrøve, brugte man "Danskvandskuren" Ved driftvarm motor og let opskruet tomgang og aftaget luftfiltertilslutning hældes danskvand med kulsyre, apollinaris hed det, ned i karburatoren i et tempo netop så motoren ikke går i stå, herved spaltes koksbelægning og sendes ud gennem udstødning.
Alternativt sættes bilen i gear og koblingen slippes når tænding afbrydes, men varsomt, motoren kan vende omløb og køre baglæns!
Index
92241: sv: sv: sv: sv: motor standser ikke (10-01-2010 21:09:45) (svar på 92228)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.220.247)
Har samme fornøjelse på en 2,5 benziner. Jeg "bremser" konsekvent motoren når jeg tager tændingen fra den - sådan lige på det tidspunkt hvor den er så langt ned og den begynder at eftertænde. Det er blevet en vane nu.

Mvh
Lars
Index
92243: sv: sv: sv: sv: sv: motor standser ikke (10-01-2010 21:17:12) (svar på 92241)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Ofte kan man stoppe en motor der eftertænder ved at give den fuldgas hurtigt. Da blandingen bliver for kraftigt til gløderne i forbrændingskammeret, og derved bliver de kvalt.
Index
92247: sv: motor standser ikke (10-01-2010 22:06:10) (svar på 92219)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.83)
Tillægsspørgsmålet:

Kenlowe blæser med termostat virker perkekt for mig.

-Kasper

2A V8 109"