tilbage

Land Rover Forum  

Index
92720: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 17:53:34)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Jeg står og skal til og lege lidt med min RRC
Den skal på rullefelt for at få justeret ECU'en ind.
Men men men hvilken måde er meste sikker???
Er det at tage stik akslerne ud eller???


/Morten

Index
92723: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 18:49:46) (svar på 92720)
Kalle Rosenberg #8420, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.200.74)
Der er efterhånden ved at være en del "trimmere", der har 4x4 rullefelt. Personligt ville jeg vælge en sådan!

Mvh.
Kalle
Index
92724: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 19:18:42) (svar på 92723)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Nemlig, og ellers så tag den forreste kardan af og lås centerdiffen
Index
92729: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 20:02:52) (svar på 92724)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Okay men det er en 3.9 1990
og jeg mener da at jeg ikke kan låse diff??

Men er det skadeligt at nøjes med at tage akslerne af foran????

/Morten
Index
92730: sv: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 20:47:35) (svar på 92729)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Hej Morten

Du har helt ret. På en RR fra 1990 er der ikke mulighed for at låse centerdiff fordi det styres automatisk af en indbygget viskosekobling.
Derfor må du ikke bare pille den foreste kardan af og så måle på bagakslen, det vil din viskosekobling sikkert ikke være stærk nok til, med det resultat at den bliver ødelagt. Enten vil den låse helt fast eller også vil den bare slippe og ikke mere være i stand til selv at låse. I begge tilfælde skal den skiftes, da det påvirker bilens køreegenskaber både på landevej og i terræn.
Den eneste rigtige løsning for din bil er derfor at vælge et af de steder der råder over et rullefelt beregnet til 4x4.
Mvh. Benny #2711 (som har skiftet et centerdiff på sin RR)
Index
92732: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 20:49:57) (svar på 92730)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Okay tak for svaret må have fat i kjeldsen i skive så (-:
Index
92738: sv: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 22:11:53) (svar på 92729)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Åhh, ja det meldte historien igenting om! Ja så er der ikke andet for end et 4x4 felt, husk at holde øje med kæden i din transferre, nu hvor du er så heldig at have en sådan, de skal skiftes for hver 15kkm eller sådan kan ikke huske det præcise interval. Har set hvilken skade det kan gøre når sådan en springer.
Index
92741: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 22:39:41) (svar på 92738)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Kæde ???? den har jeg hvis ikke hørt om du har vel ikke et link til hvor den sider og hvordan man skifter den..

/Morten
Index
92742: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (21-01-2010 22:43:11) (svar på 92741)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Nej desværre er ikke RR guru ;) Men prøv Google indtil der kommer en der kan kaste lidt mere lys over sagen.
Index
92757: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (22-01-2010 09:02:35) (svar på 92742)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.166.45.238)
En rigtig god gearkasse BorgWarner med kædetræk og viskosekobling.

Kæden skal skiftes for hver ca 150.000 km da den er blevet lidt lang på det tidspunkt. Den værste jeg har oplevet var en kæde der hoppede hen over tandhjulenen når den fik lidt gas. Kæden kan skiftes mens reduktionsgearkassen sidder på bilen. Men det kan anbefales at afmontere kassen, og specielt kontrolere oliepumpen da den er mekanisk og bliver slidt.
Køb ikke kæden originalt,sidst da jeg skulle skifte kæden skulle LR have 5.500.- for den, hos Ascroft i england skulle de have 1.500.- (i øvrigt bliver kæden kun produceret af BorgWarner, så jeg ved ikke helt hvordan en original LR kæde kan være original og så dyr?)

Det er en rimelig simpel gearkasse, så de fleste gør det selv mekanikere kan være med, der skal ikke bruges noget specialværktøj.

Der kan læses om gearkassen i LR original værkstedshåndbog RR årgang.... Det ved jeg jo ikke, jeg har jo en LR 90" 1986 lettere ombygget.

Hilsen
Struntze
NSJ 2005
Index
92804: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (22-01-2010 20:12:16) (svar på 92720)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.178.170)
Hej med dig

Ring til 98120911 det er boch center i ålborg, de er ret gode

mvh
Peer
Index
92807: sv: sv: Hvilken måde er mest sikker på et Rullefelt (22-01-2010 22:09:04) (svar på 92804)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
De har da ikke et 4x4 og så vidt jeg ved kan de ikke gå I programmet, på samme måde som et par gutter fra RH-Motorsport...
Så planen er at få dem med til Skive og lave min bil der nede.

/Morten