tilbage

Land Rover Forum  

Index
92918: Hvilken stikaksel? (25-01-2010 20:20:10)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.201.230)
Hejsa...Jeg har knækket en stikaksel (tror jeg). Det er en af dem på frontakslen Er der nogen som kender et kneb til at se hvilken side der er i stykker så jeg ikke skal pille det hele fra hinanden først??? Jeg har løftet fronten og kan ikke mærke nogen forskel når jeg drejer hjulet. Hvis jeg starter og kobler ind i 1 gear drejer ingen af hjulene (jeg havde læst på en engelsk side at jeg ville se det ene hjul bevæge sig lidt)..

Nogen trixxx???
Index
92919: sv: Hvilken stikaksel? (25-01-2010 20:22:19) (svar på 92918)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.201.230)
Og forresten Hvor køber jeg en ny aksel? Jeg har hørt at de billige hos 4WD Danmark ikke holder og jeg skal ikke ud i noget maxidrive
Index
92925: sv: sv: Hvilken stikaksel? (25-01-2010 21:22:10) (svar på 92919)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Jørgen.
For det første bliver du nødt til at oplyse hvilken af Solihulls skønne produkter du har, uden at vide modellen er det svært at rådgive :) For det andet er der ikke rigtig nogle tricks til fejlfinding af en brækket aksel. Men nogle gange kan du høre lidt metalliske mislyde når du drejer hjulet ophævet fra jorden. Ellers er det som regel den korte der går oftest fordi den ikke kan flexe så meget. Men det er langt fra den hvergang. Så på med vanten :)
Index
92929: sv: sv: sv: Hvilken stikaksel? (25-01-2010 22:30:22) (svar på 92925)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.201.230)
Det er en 110"

Jeg kan ikke høre noget fra akslen. Jeg har kun en lang aksel i reserve så ja det er jo nok den korte der er gået :-(

Jeg må jo i gang.. Hvor finder jeg en anden aksel?
Index
92932: sv: sv: sv: sv: Hvilken stikaksel? (25-01-2010 23:27:42) (svar på 92929)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.220.220)
Som Søren skriver er det ikke en naturlov at det er den korte knækker, har selv kun oplevet akselknæk en gang på min 110" (sådan en 2.25 diesel er altså noget der tager ved!) og det var den lange. Men det korte og det lange, udtag begge aksler og diffklumpen, der er sansynligvis spåner i huset der skal vaskes ud og så er det nemmere at udtage stumpen fra diffen, husk nye pakninger. Det kan også være knokkelleddet i drejeskålen der er gået, men det ytrer sig ofte ved at det er svært at dreje rattet. Når jagten på en ny aksel indledes, så tag den gamle med, der er flere forskellige typer.
Index
93045: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken stikaksel? (29-01-2010 00:03:30) (svar på 92932)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.180)
Jeg ville mene det nemt at find ud af hvilken akse der er knækket. Hvis motoren kan få hjulet til at køre rund er den akse ikke knækket.

motode: klods alle 4 hjul op, slå centerspær til, start motoren, sæt i gear og slip koblingen langsomt. Det hjul som ikke køre rund er aksen nok knækket på.
Det kan evt være at det ene forhjul skal hjælpes lidt i gang. Hvis ingen af forhjulene køre rund kan det være du kan mærke motor viberatiner i det hjul som ikke har en knækket akse.

Du skal dog være opmærksom på at ved forhjulene er der stor change for at det er et af dine CV joins der er knækket.

hvis du gerne vil have noget som er stærkere end standart ville jeg gå efter KAM med sikrings led

/
Morten