tilbage

Land Rover Forum  

Index
93315: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 09:46:41)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.209.224.112)
Hej med jer.

jeg skal ha skiftet bøsninger samt støddæmpere på de bagerste stræberarme på min RRC 300tdi fra 95. og er i den forbindelse lidt i tvivl om fremgangsmåden. i manualen står at man skal klodse bagakslen op og derefter så let som ingenting give stræberarmene af. MEN!! jeg frygter lidt at akslen vil kunne rykke sig så stræberarmene er demonteret og jeg enten taber bilen af standene som ifølge manualen kun står under bagaksklen eller at det rykker sig så meget at jeg ikke kan få stræberarmene på igen efter endt bøsningsskift.

er der nogen gode fifs fra folk der har prøvet det før så ville jeg blive glad.
Index
93328: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 12:16:23) (svar på 93315)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Sørg for at klodse rammen godt op. Brug solide bukke der ikke vælter så let. Dupler helst denne opklodsning så noget griber bilen før den knuser dig hvis den falder af første opklodsning.

En mulighed er et par af de forkætrede originale skrue LR donkrafte der passer ind i hullerne i bagvangen. Suppler så med en sekundær opklodsning et par steder under rammen.

Alternativt få bilen på en solid center søjle lift og sæt dens arme til at løfte under rammen.

Du kommer let til at få behov for at tæske, hive og flå i aksel og stræberarm, så tag højde for at bilen godt kan flive flyttet lidt i den process. Så gør noget ekstra ud af rigtig omhyggelig understøttelse - dupleret.

Pas på du ikke får hevet bremseslangerne over.
Index
93331: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 13:48:11) (svar på 93328)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Så lige det er en RRC, så glem det med skrue donkraftene, det virker kun på 90/110 der har de tilhørende huller i bagvangen.
Index
93333: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 13:54:11) (svar på 93315)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Du behøver ikke være så nervøs. Når jeg har lavet operationen, har jeg løftet rammen op og derefter støttet akslen. På en RR bliver akslen holdt rimeligt godt på plads af A-armen og lastregulatoren, som har godt ved i midten af akslen.
Jeg har dog kun prøvet at pille een arm af ad gangen. Om man kan pille begge af på en gang, ved jeg ikke.
Index
93345: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 16:25:36) (svar på 93333)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
ja jeg havde også tænkt at det nok var smartest at ta dem én af gangen.

men tak for svarene. jeg antager at såfremt man kan få møtrikken af oppe ved ramme-enden så må man kunne skære bolten over ved aksel-enden såfremt den er genstridig.
Index
93347: sv: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 16:34:22) (svar på 93345)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.110)
Hvis du kan komme til med en vinkelsliber, når du skal skære bolten over, kan jeg anbefale dig, at få fat i skæreskiver, der kun er 1 mm tyk.
Det gjorde jeg, da jeg skar mine fjedre af S3 bussen, og det gik ret snilt.
Men brug slet ikke vold.

mvh
Knud
Index
93369: sv: sv: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (03-02-2010 22:42:02) (svar på 93347)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
kan man hvis man er lidt forsigtig save de gamle bøsninger over med en stik/bajonetsav således at de kan trykkes sammen og derved lettere bankes ud? jeg spørger fordi vi i mit værkstedskollektiv endnu ikke har fået anskaffet os en stor nok presse.
Index
94048: sv: sv: sv: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (15-02-2010 12:54:51) (svar på 93369)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.83)
hej igen.

så er det vist tid til en update mht mit bøsningsprojekt.
jeg kan selv godt li når folk skriver, hvad den endelige løsning på det forespurgte problem blev, så her kommer den.

jeg skulle skifte bøsninger pga at de bagerste stræberarmsbøsninger på min RRC var blevet løse.

det jeg endte med at gøre var:

jeg satte bilen op på 4 bukke, 2 stk under rammen og 2 stk. under bagakslen. herefter løsnede jeg bolten der fæster stræberarmen til akslen. her skal det siges at jeg for at undgå at akslen kunne flytte sig nøjedes med at afmontere én arm af gangen.

Herefter skulle armen løsnes oppe ved chassiset, jeg startede emd at løsne den store centerbolt ved at sætte en 30mm top på en forlænger og gi den et klap med en 3kgs klaphammer. dernsæt kom turen til de 3 små bolte der holder selve bøsningen fast til chassiet. disse var selvfølgelig rustet sammen til en uigenkendelig klump. så løsningen blev her at save dem over med en vinkelsliber. det gør ikke noget at man her kommer til at save lidt i den gamle gummibøsning da man alligevel ikke skal bruge den igen.

dernæst står der i manualen: "witdraw arm complete with bush" frit oversat betyder det: "ved brug af overmenneskelig styrke, samt en 3kgs klaphammer og et koben, bræk tæv og vrid da armen ud af hullet, mens du udstøder kraftige primatlyde".
pas dog på ikke at tæve gevindet på stræberarmen da du ellers får et problem når den skal på igen.

grunden til at det er så svært er jo den gamle bøsning er udvidet ved sammenspænding er efter 15 år er den godt stiv og kommer ikke sådan lige igennem hullet uden en hvis overtalelse samt at de store spændskiver var rustet fast til gummiet.

nå efter den tur , blev alle gevind renset og gjort fine. og så skulle den gamle bøsning ud af den nedre befæstning.

da jeg ikke orkede at save den ud, gik jeg ned til min ven 100m nede i bebyggelsen og lånte hans 40 tons hydrauliske presse, som tog bøsningerne med et veltilfreds lille plop.

alle spændflader blev renset og de nye polyuretean bøsninger blav sat i ved hjælp af en tilpas mængde vel opvaskemiddel og en skruestik.

dernæst monteres stræberarmen til chassiset med de 3 nye bolte du selv har købt med da du købte nye bøsninger, og derefter monteres den anden ende på akslen ligeledes med nye bolte, (køb dem nu de koster 100,- for et sæt).

Lad være med at spænde den store 30mm endemøtrik mere end fingertæt før du er helt færdig og har fået bilen ned og stå på hjulene, idet denne bøsning først har sin endelige position når bilen står statisk med vægten på bagakslen.

jeg skiftede også støddæmpere når jeg nu var der, men det er en anden historie.

vh Jacob
Index
94055: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (15-02-2010 13:39:20) (svar på 94048)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.223)
Flot at resultatet kom her!

Lad det danne skole for alle!!

mvh
Knud