tilbage

Land Rover Forum  

Index
94094: Vinterdæk-Pigge? (15-02-2010 21:55:38)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
En artikel fra NAF, i Norge, som ellers holder sig politisk korrekt/neutrale. Når selve NAF indrømmer at større 4WD burde køre på pigge, så giver det måske lidt stof til eftertanke.
http://www.klikk.no/motor/bil/article362996.ece
Personligt, ville jeg sige at dette harmoniserer ganske godt med egen erfaringer.
En lille PS:- Hvis man læser den vedlagt vinterdæk test, så husk at dette gælder mærke/modell/gummi blanding, som solgt i Norge. En test af dæk fra Tyskland eller Danmark kan meget vel have drastisk anderledes resultater.
Index
94121: sv: Vinterdæk-Pigge? (16-02-2010 08:42:00) (svar på 94094)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej David.

Ikke fordi jeg ikke er enig i at man skal køre på vinterdæk; men bemærk lige den første sætning, hvor der netop står at der er tale om Norsk vinterføre. Desuden kam man se at bremseprøverne er lavet på blank is.
Jeg ville gerne vidde hvordan undersøgelsen med pigdæk kontra alm. (danske) vinterdæk ser ud på tør eller våd vej, som vi jo har her i Danmark.
Selv i denne hårde vinter har der jo kun ligget sne på vejene nogle ganske få dage, og der kan man jo alligevel ikke få fart på, fordi der holder et hav af bilen i vejen med sommerdæk.

MVH Jakob E S
Index
94145: sv: sv: Vinterdæk-Pigge? (16-02-2010 12:12:26) (svar på 94121)
Allan Malmeberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.184.110.26)
Pigdæk vil altid være dårligere på tør/våd vejr end almindelige vinterdæk. Men forholdet mellem vinterdæk og pigdæk er lidt den samme diskussion, der er mellem vinterdæk og sommerdæk.

Forstået på denne måde: Pigdæk er lidt dårligere til at styre og bremse på tør/våd vej end vinterdæk, men ikke katastrofale. Derimod er selv gode vinterdæk stort set håbløse på den glatte is.

Så kan du leve med dæk, der er lidt dårligere til dagligt (kan opvejes af lidt større afstand, knap så meget fart på), så vil du stå langt bedre fast, de gange du virkelig møder den glatte is.

Jeg kører selv rundt på Cooper Discovery med pigge (Defender 110), og de er bare super. De griber utroligt godt fast.

Så jeg kører altid med pigdæk - både på landroveren og vores almindelige bil
Index
94180: sv: sv: sv: Vinterdæk-Pigge? (16-02-2010 19:45:30) (svar på 94145)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Tak til Jakob & Allan for relevant kommentarer!
Jeg synes at artiklen var af almindelig interresse for klub kammerater, især fordi at selv den ellers så politisk korrekt NAF, var kommet med realiteter, istedet for politisk sandheder. Pointet om, at dæk som var fin på små biler, fungerede dårligt på firhjuls-trækker, og i særdeleshed på de større og tungere, var ligeledes intressant.
Per egen erfaring, efter en for tidligt dæk-skifte, for et par påske siden, kan jeg fortælle at en go' LR kommer fint frem, op, & rund, enda på sommer-dæk! Overraskelsen når man bruger bremsen,(enda bare diskret) er meget ubehagligt.
Index
94271: sv: Vinterdæk-Pigge? (18-02-2010 20:35:16) (svar på 94094)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.33.99)
Hej David
Jeg har selv kørt med pigdæk på en Range Rover og det kan klart anbefales.
Man opnår et godt greb selv ved ren is. Jeg har sågar været til syn med pigdæk, hvilket også er lovligt inden for brugsgrænsen.
Mvh
Michael 1048