tilbage

Land Rover Forum  

Index
94369: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 17:57:27)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Min 110" bremser skævt på foraksel.
Jeg er ret sikker på at det kun er forakselen der bremser skævt - har prøvet at køre (forsigtigt) med en svejsetang på bremseslangen bagud - således at bagbremser er deaktiverede og den bremser stadigvæk skævt.

Klodser og skiver er ikke særlig gamle.
Det hjælper ikke at skifte klodser fra side til side.
Der er ikke fedt eller andet på skiverne.
Har lige skiftet bremse-kalipre i begge sider i for. Troede at det var det der var galt - det var det så ikke.

Kan det være bremse ventilen ?
Jeg kan se i parts manualen at den hedder ANR1415 - Valve breake-29PRF43

Er der nogen der har erfaring med at skille den ad og evt. rense?

hej
Chris
Index
94370: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:08:38) (svar på 94369)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jeg tror ikke at du har fået udluftet ordentligt.
Alternative een af slangerne til forbremserne der er defekt.
Det har IKKE noget med Valve breake-29PRF43 at gøre.
Skævbremsning på bagakslen er meget svært at mærke, ihvertfald på seriebil :)
Check lige slangerne om de buler ud mens du får een til at træde på bremsen og check udluftning igen igen igen!
Index
94371: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:12:45) (svar på 94370)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.114.110)
Hej

det kan jo også være en defekt styrekugle, så trækker bilen jo til siden ved opbremsning.

Hilsen Leif

Ps har lige har det samme problem på min ene 110, det var en defekt styrekugle.
Index
94373: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:18:05) (svar på 94371)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hej Leif,
Når jeg rokker med "top" og "bund" af dækket (med bilen klodset op)- så kan jeg ikke mærke hverken slør i lejer eller swivl kugler.

hej
Chris
Index
94381: sv: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 21:33:16) (svar på 94373)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.114.110)
Hej Christian

Når du rokker i top og bund af dækket, er det hjullejet du tjekker.

Du skal ned under bilen og rive lidt i de forskellige styrstænger ( med hjulene på jorden ) så kan du hurtig se hvis der er slør i dine styrkugler, der skal ikke meget til at bilen bremser skævt.

Hilsen Leif
Index
94372: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:16:10) (svar på 94370)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hej Ole,
Jeg har luftet ret godt ud - men prøver igen :-)

Det er mere fordi at så vidt jeg kan se på et diagram jeg har liggende - så går bremserørene til Højre for aksel igennem bremse ventilen - og bilen trækker til Venstre ..

men prøver lige igen igen med udluftningen

hej
Chris
Index
94374: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:18:38) (svar på 94372)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Ventilen adskiller hhv. for og bagbremser i tilfælde af defekt. Sådan er det på Seriebil og såvidt jeg kan se i min 110 parts manual, også på 110.
Index
94375: sv: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:29:50) (svar på 94374)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Her lige et billede.
Index
94376: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 18:36:59) (svar på 94372)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.148)
Hvis du har oliefyr monteret, så check lige, hvor udstødningen blæser ud. På min var det lige ned på calipren og så bremsede bilen skæv på forakslen.

Ellers slidte støddæmpere, bøsninger, styrekugler eller a-frame ball joint, hvis det ikke er selve bremserne. Også prøvet, bremsede fin på bremsestanden, men trak til venstre ved kørsel: to nye støddæmpere på bagakslen og så var det slut med skævbremsningen!

Index
94452: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (22-02-2010 09:57:11) (svar på 94372)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Christian.

Som Verner skriver kan det også være et bøsningsproblem.
Jeg har selv været ude for at bremserne bremsede lige meget; men fordi bøsninger mellem stræberarme og foraksel var bløde i den eneside, så drejede hele akslen til den ene side når jeg bremsede.
Det konstateredes ved at køre på en grus belagt plads (en snebelagt kan sikkert også bruges), og så bremse så der blev lavert bremsespor. Disse var helt ens, så måtte problemet være et andet sted end bremserne. Du kan også køre bilen på en bremsestand, men husk at den ikke må køre for hurtigt. Du kan evt. pille forkardanen af mens du tester på standen.
Du kan også starte med at kravle ned under bilen med et koben og se om bøsninger giver sig lige meget i hver side.

MVH Jakob E S
Index
94385: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (20-02-2010 23:15:46) (svar på 94370)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej

Slangerne behøver ikke at bule ud for at være defekte.
Har prøvet at en slange var faldet sammen (uden ydre synlig defekt) og derfor gav skævbremsning.

Jeg kæmpede en laaaang kamp og checkede, rensede, justerede og nussede om alle bremsekomponenter (undtagen rør og slanger) og ligemeget hjalp det. Den bremsede skævt.
Til sidst kom muldvarpeskindet op af lommen og to nye slanger blev købt og monteret - og *pling* - så bremsede den lige som aldrig før.

/JEsper
Index
94392: sv: sv: sv: 110" 1998 Bus - Bremser skævt (21-02-2010 09:45:40) (svar på 94385)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jeg hjalp på et tidspunkt et klubmedlem med at fixe bremser og jeg kunne ikke få luftet ud i den ene side. Igen og igen og igen - uden at der skete noget...Til sidst røg den nye slange af igen og så tror da pokker - Der var ikke gennemgang i den ene forskruning. Der var simpelthen ikke boret igennem...Ud til højre og på med en anden. SÅ virkede det!