tilbage

Land Rover Forum  

Index
94469: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 15:37:41)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.254.171)
Hej

Jeg overvejer at sætte spær på min bagaksel, som sidder på en 90" med 200 TDI motor og Simex kopi dæk (Insa Special Track i størrelse ret store:-).

Jeg hælder mest til Detroit spær, da jeg har hørt det holder bedst. Men nu var jeg lige inde på Ashcroft Transmissions og de skriver de ikke sælger dem til LR aksler grundet de ikke holder. De sælger dog til Salisbury aksler.

Men hvad er folks erfaringer med Detroit spær? Jeg har intet imod Airlocker, men synes bedre om prisen på et Detroit spær og har ikke brug for kompressoren i en Airlocker, da jeg allerede har en ekstern kompressor til at regulere dæktryk med.

Er der i øvrigt nogen der kan anbefale mig nogle kraftigere stikaksler uden de koster en million per styk?

MVH Peter
Index
94470: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 15:55:27) (svar på 94469)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
Hej Peter,

Jeg har tidliger kørt med Detriot på bagakselen da jeg havde min RRC... jeg synes det virkede ganske godt man skal ikke tænke på om det skal "slås til" det er der bare og træder til efter behov... hvodvidt akslerne holder det har jeg ikke erfaring med.

Venligst

Finn Herreborg
Index
94471: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 15:59:31) (svar på 94469)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Peter.

Jeg kører med Detroit i min 110 med Salisbury og det har fungeret super de sidste 3 år. i 90'eren har jeg Airlocker og det er indtil videre fint bortset fra jeg nu skal sidde og trykke det ind og ud, kræver lidt tilvænning :-) (men så har du jo et valg !) Jeg har 2 klub kammerater jeg har sat Detriot i for i deres 90" det har virket upåklageligt i et par år for dem. Der er mange for og imod meninger (Specielt mange imod Detroit). Men noget kunne tyde på at Ashcroft har fundet et problem med Lr aksler som du selv skriver. Når du nu aliigevel har luft i bilen ville det vel være naturligt at du satte Airlocker i efter min mening. Der er nok ikke andet at gøre en at købe de kraftige dyre stikaksler, kender ikke billige alternativer. Alternativt er der KAMDiff der jo er elektrisk.. Håber du kunne bruge det til lidt.

Mvh
Mads
Index
94476: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 16:45:55) (svar på 94469)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Peter.
Jo Detroit spærret er kendt for at gå istykker. Men ikke dermed sagt at det sker for alle, det er stadig væsentlig stærkere end std. LR 2-pin diff som du har i nu.
Men Airlock derimod holder bare og der er ikke rapporteret nær så mange fejl med dem som med Detroit. Dog har nogle af de gamle typer det med at gå istykker i lejeburet, en stærkere kan købes hertil, men det lyder som om du vil købe nyt og så er det ingen problem. Det med at kunne slå spæret fra selv er en smagssag, men hvis man fx kører på tværs af en skråning, dvs. med sidehældning, er det noget rigtig skrammel med et spær der ikke kan slås fra da bagenden (eller forenden) vil skride nedad.
Så du må gøre det op med dig selv, jeg vil dog personligt anbefale Airlock
Index
94484: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 18:47:05) (svar på 94476)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.103.138)
har kørt 4 år med detroit for 25-75%spær og 100% bag med forstærkede stikaksler bag og standart for, har kun knækket en stikaksel for, men det kommer jo nok også an på kørestil, kommer den i luften og lander med fuld speed på er der jo nok ikke meget der holder :-)
Index
94494: sv: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 22:15:04) (svar på 94484)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Hej Peter

Jeg har kørt med DTL de sidste 7-8 år i min 90" med V8 efi aut og spæret har aldrig givet problemer.
Jeg har set/hørt om et DTL der havde gnasket klo-koblingen, ikke den sværeste stump at skifte, men den kostede den gang 2500 som stump, hvilket ikke står mål med prisen på et nyt spær.

Det undrer mig hvis et DTL ikke kan holde eftersom at flere rock crawlere kører med dem ? kunne godt have mistænkt Aschroft for ikke at ville sælge dem efter at Paddocks er begyndt at sælge dem ? det kune jo være at hans avance ikke er den samme mere ?

Personligt er jeg tilhænger af alt hvad der er automatisk, jo mere mekaninken klarer selv, jo mere kan jeg koncenterer mig om styrer.

Hilsen
Struntze
Index
94497: sv: sv: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 22:39:40) (svar på 94494)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.235.136)
Tak for de mange svar. Jeg hælder nok stadig mest til Detroit, men overvejer lidt, om jeg skal få det til 24 splines incl. stærkere stikaksler eller om jeg blot skal satse på mine originale 10 spline aksler og se om de kan holde. Er der nogen der kører med eller har kørt med standard 10 spline aksler på et Detroit spær? For jeg tænker måske mine stikaksler bliver endnu mere belastet med spæret end de er nu? Jeg skal også have skiftet diffklumpen sammen med spæret, da mit bagtæj hyler og er der er slør - meget slør i spidshjulslejerne og også mellem kron og spidshjul. Det kan dog fåes til ca. 2000 kr. hos Paddocks.

Indtil videre holder akslerne dog fint til mine 285/75 16 simex mønstret dæk.

MVH Peter
Index
94498: sv: sv: sv: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (22-02-2010 22:43:02) (svar på 94497)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.235.136)
Jeg har i øvrigt lige fået svar fra Ashcroft - meget kortfattet:


Due to reliability problems, they brake.

Dave Ashcroft



MVH Peter
Index
94505: sv: sv: sv: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (23-02-2010 00:35:27) (svar på 94497)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hejsa Peter
Dine stikaksler vil blive anderledes belastet. Men det de slipper for, er når et hjul slipper jorden, så fræser det ikke bare afsted, for derefter at ramme jorden i høj fart. Og det er jo en kendt dræber for stikaksler.
Jeg kører med Detroit Locker og 24 spline aksler fra Ashcroft. Det fungerer!
Men, som Søren skriver længere oppe, op ad bakke, skråt, der glider bagenden ned, og derfor er spillet nødvendig i den situation.

Der er fordele og ulemper ved alt, så det er jo altid en smagssag.

Jimmi
Index
94506: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (23-02-2010 06:36:32) (svar på 94505)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
ja og uden spær, så kommer man jo bare ikke længere, og så skal man alligevel bruge spil......

Forskellen i min optik på DTL og AIL er at man hver gang kommer længere fordi spæret er slået til hele tiden når man har DTL, og ikke pludselig har glemt at slå sit spær til.

Du skal helt klart have 24 spline, det er ikke muligt at få forstærket 10 spline aksler, så det vil være en "dum" investering.

Struntze
NSJ 2005
Index
94507: sv: Spær på RRC bagaksel (23-02-2010 07:06:47) (svar på 94469)
Ole Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Peter.

Nu ved jeg ikke hvad du dyrker for noget kørsel er det alm hygge hygge kørsel eller alvorlig seriøs konkurrance, det kan jo godt have indflydelse på ens valg.

Jeg køre selv med Airlocker, jeg synes det giver mig flest valg muligheder, fx kan jeg lade være med og låse bagenden og kun låse forenden og eller omvendt for at udnytte det, det nu giver af mulighedder, jeg bruger det til konkurrance kørsel på tid, så jeg er afhængig af at det gør præcis hvad det skal når det skal, jeg kan lide at være "in control" som man siger, situationerne på bakkerne som Søren skriver er ikke sjove.

Jeg har lavet det så mine "kontakter" de sidder på gearstangen lige under gear knoppen så er det hurtigt at komme til dem og det er forøvrigt ikke el, men mekaniske ventiler så er der mindre der kan gå i stykker.

Hvad angår holdbarhed så har jeg ikke nogen præferancer....

I den sidste ende er det smag og behag.....

Det var bare mine 25øre.

MVRH
Ole Pedersen
SLROC
2591

PS jeg ville også vælge 24 spline
Index
94561: sv: sv: Spær på RRC bagaksel (23-02-2010 22:23:51) (svar på 94507)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.232.151)
Tak for alle svarene. Jeg har bestemt mig for en Detroit Locker og 24 splines aksler. Så må jeg ud at få nogle erfaringer med det.

MVH Peter