tilbage

Land Rover Forum  

Index
9470: landrover sIII v6 motor (27-05-2003 23:05:27)
david s thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.249.90)
hej med jer

nåå nu er jeg i bil humør, og skal have en bil, helst en sIII 109, havde regnet med at jeg ville finde en med en disel motor(5hl), men har set en på rover børsen, med en 6cyl benzin, hmm nu kommer spørsmålet så:
jeg viste ikke at serie bilerne kom med en 6cyl version, kun at man kunne få dem med en v8`ter, jeg mener bilen er fra 1974, men er ikke sikker, manden der vil sælge den siger det er en rover motor , såå det tror jeg da på, tængte på om det evt, kunne være en holden, altså den australske.
er det er original landrover motor, vis det er er det så en god motor, og hvor kan jeg finde flere oplysninger om denne hersens rover v6.
såå vis der sidder nogen derude ville jeg sætte stor pris på lidt hjælp.
hav en god landrover sommer
Index
9471: sv: landrover sIII v6 motor (27-05-2003 23:41:23) (svar på 9470)
henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Hej David

Land Rover producerede Serie III, 109" med en 2.6 liter 6 cyl motor fra 1971 - 1985 (IIa 6 cyl fra 1967-1971). Den leverer (ifølge mine papirer) 86 heste i modsætning til den traditionelle 4 cyl diesel der kun er god for små 62 heste.

Er den original, så vil du udover motoren få en landrover der er født med bedre bremser (pga. større bremsesko).
Kardan, bremsesko/tromler, benzinpumpe (elektrisk) og udstødningen adskiller sig fra standartdelene til 109" og koster derfor typisk lidt ekstra.

Du vil elske lyden + de ekstra hestekræfter, men hade benzinøkonomien :-)
Jeg har selv en 6 cylinder (IIa) og har ikke planer om at skille mig af med den lige med det samme.

Mvh. Henrik Lauritzen
Index
9480: sv: sv: landrover sIII v6 motor (28-05-2003 11:23:25) (svar på 9471)
David s thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.249.90)
tusind tak for de hurtige svar.
jeg skulle mene at bilen er orignal, den har vist kørt som barndbil på samsø, og er bare blevet malet grøn.
trist at høre at reserve delene er pebberet, men skulle det gå sågalt at den ikke vil længre kan man vel bare flytte en anden mortor i, tængte på en nyrere brugt td et eller andet der kan konverteres til rapsolie, så får man da også en brænstof økonomi der batter.
men tak for denne har gang jeg vender tilbage nå jag har fundet bilen, det er jo sommer og grusvejene venter.

med venlig hilsner david
Index
9475: sv: landrover sIII v6 motor (28-05-2003 08:33:18) (svar på 9470)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej David

Joh da... den 6 cylindrede motor er skam en ægte Rover motor.

Den stammer fra Rovers personbilsprogram ligesom den 4 cylindrede af samme type ( der også ligger i Land-Rover Serie I).

Der er tale om en rækkemotor og IKKE en V-motor.

Det er en "halvtoppet" type, hvilket vil sige at indsugnings- og udstødningsventilerne er placeret 2 forskellige steder, henholdsvis på toppen og på venstre side af motoren.

Det er en pragtfuld motor med et godt drejningsmonemt. Problemet er at det efterhånden er svært at skaffe dele = høj pris, derudover er den lidt hysterisk af skrue på, især for nybegyndere.

med lr hilsen

Claus #1105
Index
9486: sv: sv: landrover sIII v6 motor (28-05-2003 19:15:37) (svar på 9475)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Så vidt jeg husker, er det en sideventilet motor og så mener jeg at vide at Kastrup "barnvæsen" (-: ligger inde med en masse reservedele til netop denne motor.
Mvh. Michael
Index
9494: sv: sv: sv: landrover sIII v6 motor (29-05-2003 06:17:39) (svar på 9486)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Undskyld ikke Kastrup men Dragør.
Mvh. Michael