tilbage

Land Rover Forum  

Index
94894: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 16:16:23)
Peter Boldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.192.240)
Hej folkens
Jeg har et problem med min defender 90" 300 tdi.
Min temperatur måler går op mode det røde felt efter nogen tids kørsel, det går hurtigere når den skal arbejde for det.
Den falder dog meget hurtigt hvis den holder stille (30 sekunder og den er på halv fra næsten det røde felt)
Først skiftede jeg termostaten da det var mit første bud, samt checkede kølervæske og køleren for is.
Har prøvet at tage stikket fra føleren for at se om den lavede fejl men den går på nul, og viser samme temperatur hvis jeg sætter den i igen.
Jeg checkede om det var viscose koblingen men den fungerer også, den stopper ikke af en tør kvist.
Der er ingen umiddelbare tegn på at det skulle være toppakningen, da olien ser fin ud, den oser ikke, og mangler ikke trækkraft.
Selve køleren ser ok ud dog er der nogle lameller der er faldet sammen men det er kun i højre side i toppen cirka 1/15 del af dem.
Hvis der er nogen kyndige personer der har bud på hvad det kan være, er jeg meget interesseret, eller hvis nogen i jylland vil yde assistance til at diagnosticere fejlen.
Vil nødigt sende den på værksted og betale en formue for noget som jeg måske selv kunne lave.

Mange (alt for varme) hilsner Peter
Index
94898: sv: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 16:31:37) (svar på 94894)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Peter,

Jeg går ud fra, at du er helt sikker på, at den bliver varm, og det ikke kun er dit instrument, der viser det? Jeg vil ikke opfordre andre til at lette på låget til en ekspansionsbeholder på en varm bil - men jeg ville godt selv turde med et håndklæde el.lign. over...

Hvis den virkelig bliver varm, kan det være køleren, der er færdig - har oplevet det med en 300 tdi'er der havde godt 200.000 km. på bagen. Det kunne tyde på, at det er fejlen, sådan som du beskriver lamellerne.

Viser instrumentet varm uden den er det, så skift føleren - den koster ikke en formue...

Hvor bor du?

/Ib - Odder
Index
94900: sv: sv: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 16:39:37) (svar på 94898)
Peter Boldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.192.240)
Synes det er rigtigt svært at vurdere om den reelt er kogende da jeg er MEGET ked af at skulle få den op i det røde felt.
Den har 213.000 på bagen.
Bor tæt på Randers.
Index
94904: sv: sv: sv: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 16:53:18) (svar på 94900)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Der bor flere teknisk kompetente Land Rover folk i Randersområdet, så mon ikke du hører fra en af dem...

/Ib
Index
94910: sv: sv: sv: sv: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 17:42:59) (svar på 94904)
Peter Boldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.192.240)
Det håber jeg da, må hellere hente en ny føler og skift den for at se om det kunne være den
Index
94911: sv: sv: sv: sv: sv: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 17:43:41) (svar på 94910)
Peter Boldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.192.240)
Er det en lille nem operation eller skal der pilles en masse af ved godt hvor den sidder men har ikke kigget på det endnu?
Index
94917: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For høj varme/rødt felt (28-02-2010 18:43:12) (svar på 94911)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Ja, det er helt straightforward, så vidt jeg husker - og sensor coolant temperature har nr. ERR2081 i mit reservedelskatalog - få en skive ERR894 med. Pas blot på ikke at overspænde den.

/Ib
Index
94990: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For høj varme/rødt felt (01-03-2010 20:52:37) (svar på 94917)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.252.168)
Tag et kik på di køler, en stor del af de nederste køleribber kunne være lukket af udvendig snavs. Hvis kølen er delvist lukket for luftgennemstrømning får du den fejl du omtaler.

Hilsen Carsten