tilbage

Land Rover Forum  

Index
95025: Defekt bundstykke, magnetventil eller.....? (02-03-2010 20:44:45)
Poul Bjerregaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.249.64)
Pga. tidspres fik min mekaniker lov til at skifte drevet i min startmotor (90" 2,5td 1987) mens jeg var ude at rejse. Når han nu alligevel havde fået den ind på værkstedet, gav jeg ham også den magnetventil jeg havde liggende fra Willams, idet den der sad i dryppede diesel (men virkede i øvrigt som den skulle).

Da jeg kom hjem fra rejsen, virkede starteren igen og diesel pumpen var blevet tæt, MEN nu ville motoren ikke stoppe!

Den nye magnetventil virker tilsyneladende som den skal, da jeg kan høre den slår til og fra når jeg afmonterer/montrere kabelskoen på magnetventilen.

Er det virkelig sandsynligt, at mit bundstykke ved et tilfælde er gået på samme tid som magnetventilen er blevet skiftet eller kan min mekaniker have overset noget eller gjort noget galt?

Mvh. Poul
Index
95032: sv: Defekt bundstykke, magnetventil eller.....? (02-03-2010 22:49:43) (svar på 95025)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Du kan jo prøve at starte med at pille ledningen af magnetventilen, når bilen kører.
Så kan du jo se, om bilen rent faktisk stopper.
Så har du allerede lokaliseret om fejlen er i strømmen, eller i magnetventilen.

Jimmi
Index
95034: sv: sv: Defekt bundstykke, magnetventil eller.....? (03-03-2010 07:32:23) (svar på 95032)
Poul Bjerregaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.249.64)
Hej Jimmi

Det har jeg prøvet og den stopper når jeg tager ledningen af, så alt tyder jo på at det er strømmen. Jeg synes bare at det er et underligt sammentræf, når der nu ikke var noget galt med strømmen inden magnetventilen blev skiftet?

Poul
Index
95038: sv: sv: sv: Defekt bundstykke, magnetventil eller.....? (03-03-2010 08:40:09) (svar på 95034)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.244)
jeg har flere gange oplevet at min gamle 2.5 diesel (samme pumpe stortset) ikke ville stoppe igen hvis den ikke var ordentligt udluftet. det at der er luft i pumpen som jeg jo vil være kommet når man har haft magnet ventilen ude, gør åbenbart at den har svært ved at lukke for sig selv igen. jeg oplevede ligeledes at omdrejnings regulatoren ikke kunne fungere ordentligt når der ikke var ordenligt udluftet. den stillede sig bare på ca 3000 rpm og kom aldrig lavere.

så jeg tror jeg ville prøve at lufte noget mere ud.

en anden ting jeg fandt ud af hjalp var at køre en tur i bilen hvor du gir den max pedal, du skal IKKE køre den op på max omdrejninger men giv den speederen i bund under bund acceleration, det åbner åbenbart op for at luften kan slippe igennem til cylindrene og forsvinde den vej
Index
95216: sv: sv: sv: sv: Defekt bundstykke, magnetventil eller.....? (08-03-2010 15:23:44) (svar på 95038)
Poul Bjerregaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.249.64)
Så har jeg prøvet at lufte pumpen ud, desværre uden resultat.

Til gengæld har jeg opdaget, at hvis jeg, efter at have drejet nøglen (forsøgt at stoppe motoren) træder speederen i bund og slipper med det samme, så stopper motoren! Motoren stopper også som den skal, hvis jeg drejer nøglen mens jeg kører 80 km/t! Men forsøger jeg at stoppe fra tomgang - hvad man jo oftest gør - så kører motoren videre!?

Kan magnetventilen "hænge" ved tomgang?