tilbage

Land Rover Forum  

Index
95144: SU karburator (06-03-2010 11:45:07)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.246.84)
Hej alle kloge med erfaring SU karburator i en 110” 3,5 V8.
Min bil er monteret med 2 stk. SU, karburatorer FZX 2005, hvor jeg har problem med manglende ”bundtræk” ved acceleration med hakken. Letter jeg lidt på speederen springer bilen fremad, hvilket skal gentages flere gange for at komme op i fart. 80 km/t
• Jeg har renset begge karburatorer, hvor det ene stempel var helt sort!
• Jeg har prøvet at køre med karburator sprit uden nogen bedring.
• Jeg har skiftet tændrør.
• Jeg har stillet tænding.
• Jeg har justeret CO2 til 2,5.
Men der er stadig ikke den store bedring. Der er en lille plast ”kontraventil” hvor der kun kan komme luft den ene vej, monteret mellem karburator og vakuum reguleringen på strømfordeleren, som vist på billede. Jeg kan kun se en sådan i reservedelskataloget til en Stromberg! Nr. ERC6997 Valve-vaccum delay-Orange.
1. Skal den være på min SU, og hvilken vej skal den i givet fald så vende?(foto1)
På bagsiden af vakuum reguleringen er der en lille stump slange som er blændet af:
2. Er det korrekt? (Foto 2)
De venligste hilsner, og god weekend
Poul
Index
95145: sv: SU karburator (06-03-2010 11:46:34) (svar på 95144)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.246.84)
Her er billed 2

Hilsen

Poul
Index
95146: sv: SU karburator (06-03-2010 12:14:30) (svar på 95144)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Poul

Jeg har også min vakuum regulering afblændet på bagsiden i vakuumdåsen. Og så er den stillet 6 grader før top, 6 grader BTDC. Jeg tror du har kuk i tændings reguleringen. Jeg byggede min strømfordeler om med elektronisk magnet tænding og en ordentlig tændspole og nogen gode tændkabler. Væk med den orange kontra ventil, afblændede vakuum dåsen bagved og stillede tændingen i tomgang. Så spillede den 100 procent. Tror dine karburatorer er ok, stil CO op til 3.5 procent og tjek med en vakuummåler om dine karburatorer trækker det samme vakuum. Hvis ikke du har en vakuum måler skal du sikre dig at dine tomgangs skruer står helt ens drejet nedaf. Det samme gælder justering af nålene (Altså skru dem i bund og det samme ud, håber du forstår meningen) Tror ikke der er noget slidt i din fordeler/knastkæde da din motor jo ikke har gået noget særligt :-)

Det virkede for mig på denne måde med min 3.5 v8.

Jeg fik tændingsdelene herfra:

http://www.aldonauto.co.uk/shop/product.asp?strParents=118&CAT_ID=39&P_ID=90

God weekend

Mvh
MAds
Index
95148: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 12:39:14) (svar på 95146)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.54)
Det forekommer mig meget besynderligt, at have den enevejsventil på wacuumslangen til fordeleren. Den ville jeg fjerne, hvis det var min vogn. Den på modsatte side, der er blændet, finder jeg ok. Den har almindeligvis noget at gøre med noget antiforureningssystem til andre markeder.

Du har vel olie på dæmperne i karburiderne? Det skal være alm motorolie iflg. gamle regulativer. Strombergere skal have AFT.
Olie på dæmperne skal bl.a. modvirke de kvaler du beskriver.
Ligeledes har du forhåbentlig de store bløde fjedre oven på stemplerne inde i klokkerne?

mvh
Knud
Index
95150: sv: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 14:15:38) (svar på 95148)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.89)
Umiddelbart vil jeg sige der mangler benzin/pumpetryk og eller for lav svømmerstand, snavs i karbo ell. stoppede dyser. Visse årgange af V8 havde dobbeltsidet vacuumregulering for bedre afbalancering af tændingstidspunktet. Som bekendt er ideen med vacuumreguleringen at flytte tændingstidspunktet til det mest optimale punkt i forhold mell. fed/mager benzinblanding. Kører man ud ad landevejen med moderat hastighed og ditto gasgivning er spjæld lidt åben = højt vacuum og mager benzin/luftblanding der forbrænder langsomt og tænding langt fremme- optimalt forhold. Så gider man ikke længere ligge bag blødhatbondemanden i hans gamle Opel Olympia og træder speederen i bund; spjældet åbner, karboen sender fed benzinblanding der forbrænder hurtigt, til motoren, vacuuen forsvinder på gr. af åbent spjæld og tændingstidspunktet rykkes tilbage tæt på toppunktet- og alting går op i en højere enhed.
Index
95152: sv: sv: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 16:04:50) (svar på 95150)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.246.84)
Hej igen.
Se nu har jeg stået på hoved i bilen og fandt, at vacumm regulatoren sad lidt løs!! den kunne nemt rykke fra side til side et par mm. dvs. den kunne flytte sig ved kørsel. Nu er den efterspændt på de to små skruer. Har igen eftergået stempler og skiftet olie i dæmpere, stillet tænding - og vupti nu er der kommet spark i bilen, det var lige før jeg satte udrykning på.
ps. jeg har elektronisk tænding i strømfordeleren,jeg har tidligere skiftet tændkabler og fordelerdæksel.

Mange tak for hjælpen og de gode vejledninger. :-)

God weekend

Hilsen
Poul
Index
95157: sv: sv: sv: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 17:31:49) (svar på 95152)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.54)
SU-karburider er gode karburider!

Jeg håber at få taget mig sammen til at smide min spritnye Weber fra SIII bussen ud og så bikse en SU på i stedet for.

mvh
Knud
Index
95161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 19:06:31) (svar på 95157)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.33.116)
Vil du sælge din weber?
Index
95164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 22:50:07) (svar på 95161)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.54)
Ja, når jeg får SUeren monteret.

mvh
Knud