tilbage

Land Rover Forum  

Index
95162: V8i - Stand og forbrug (06-03-2010 19:49:30)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.37.12)
Jeg er den lykkelige ejer af en RRC 91' med en V8'er. Men jeg er efterhånden af den opfattelse, at motoren ikke helt kører som den skal. Ved opstart tørner den en del inden den kommer igang. Det mærkværdige er dog, at drejer jeg nøglen og tørner to omgange, slår tændingen fra og så tørner igen, springer den lige igang. Når den så er startet, og det er koldt/fugtigt, er det typisk på 6 eller syv ben.. Den skal lige stå før de sidste kommer med og der er trækkraft. Når bilen så ellers står i tomgang kører den meget op og ned, altså fra ca. 600 og op til 850 rpm og så ned igen. Er det normalt, på trods af nye tændkabler og et rotordæksel, der er smurt godt ind i silikone? Har oplevet en enkelt gang, hvor bilen ikke kunne starte trods ihærdige forsøg og trusler om skrotplads. Det endte med et nyt tændingsmodul og lidt hokus pokus. Det skal siges, at bilen har gået små 176000 og at jeg har haft den i under et år.
En anden ting er forbruget. Jeg havde ikke nogen ambitioner om at blive æresmedlem i Greenpeace efter mit køb af en V8'er, men var da tilfreds med de små 5-6 km/l. Men nu her, hvor vi snakker vinter, er forbruget steget ekstremt. Der kører sværgodstransporter i DK der har en bedre brændstofsøkonomi end min gamle RRC har. Jeg er gået fra 5 km/l (sommer, efterår) til ca 3 km/l (vinter). Er der grund til bekymring eller er det hele meget normalt for den type biler (læs Landrover)?
Mvh Lars
#8421
Index
95163: sv: V8i - Stand og forbrug (06-03-2010 21:34:58) (svar på 95162)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Min kører her om vinteren 4.5-5 km/l. tror det kommer meget an på hvor tung ens højre fod hviler på gassen (-:
Men det er jo klart at jo flere kold start her om vinteren vil bruge mere benzin, så ved ikke hvordan du kører med den.

ang. det med at starte så har min altid taget en 2-4 sek. for at komme igang, ved ikke om det er normal..
Index
95165: sv: sv: V8i - Stand og forbrug (06-03-2010 22:53:42) (svar på 95163)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.54)
Mine erfaringer med V8 er 3-5,5 km/l :-)

mvh
Knud, med Ford V8 og 4-5 km/l :-)
Index
95166: sv: V8i - Stand og forbrug (06-03-2010 22:59:00) (svar på 95162)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Nu skriver du jo at det er en 91'er dvs sige indsprøjtning. Det kunne meget vel lyde som om du har lidt problemer på den front. Det kan være flere ting ifb. med indsprøjtningen så få den testet på et værksted. Da den ikke har gået længere tror jeg næppe det er noget mekanisk så hvis du selv mener bilen kan bære det så få smidt en tester på den på et værksted.
Hvad angår brændstof økonomi gælder det samme, det højst sandsynlig pga. ovenstående.
Jeg har kun 10 kilometer på arbejde og min bil står 10 min i tomgang hver morgen med let choker inden jeg kører på arbejde, og den kaster alligevel 3,5km/l af sig på disse latterlige korte ture med lang opvarmningstid. Og det er desuden en gammel karb. V8 med en alt for fed dysset weber karburator, så der er helt klart noget galt med din.
Index
95176: sv: sv: V8i - Stand og forbrug (07-03-2010 11:50:08) (svar på 95166)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.37.227)
Ja, i og med den er elektronisk styret burde den vel ikke te sig som den gør..? Har du gode erfaringer med nogle værksteder specifikt? Har hørt meget godt om Sjelle f.eks. Her på Fyn, hvor bilen er hjemhørende, har jeg lidt problemer med at støve nogen op som har den rette knowhow.
Index
95183: sv: sv: sv: V8i - Stand og forbrug (07-03-2010 14:30:17) (svar på 95176)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Nej din motor burde gå mere stabil og jævnt når du har elektronisk motorstyring. MEN Vi ved jo alle hvordan det er med el, det er det mest utilregnelige vi har på vores bil, hvilket iøvrigt minder mig om hvor dejligt det må være at have en moderne bil når den bliver bare 7-8 år gammel.
Nu kører jeg ikke selv på værksted, men har kendt fam. Bertelsen siden jeg blev født og ved de kan krammet og har erfaringen. Men som så mange andre steder er det jo ikke dem selv der laver det hele og det bliver nok en af deres mekanikere der skal kigge på det. Ikke at jeg har det fjerneste at sige til det, men bare så du er klar over det er det ikke Jan der laver det hele :) Så hvis du kan overkomme turen til Sjelle vil jeg anbefale det. Kender ikke til Fyn hvad angår værksteder så måske andre har et input hertil.
Index
95185: sv: sv: sv: sv: V8i - Stand og forbrug (07-03-2010 17:06:51) (svar på 95183)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Som Søren skriver så skal du forbi et værksted, jeg vil tilråde Sjelle, de ved hvad de laver.

Mine bud på fejl, er steppermotor, luftmængdemåler (holder typisk 100-150 km har jeg ladet mig fortælle.
Derudover ville jeg få kontroleret knastakslen, de har en grim tildens til at være slidt op når de har nået dit KM tal. En slidt knastaksle vil give forøget brændstofforbrug. Når først hærdningen er slidt igennem går det hurtigt ned af bakke.

Pil evt. ventildækslerne af (fjern tændinsgledningen) og tørn motoren, hvis knasten er slidt kan du se det med det blotte øje. Oftes er det knasten bagerst der bliver slidt først, da der er dårligst oliesmøring.

Jeg har set knaster der kun har kørt 150 KM hvor over 50% af toppene manglede.

Håber du finder fejlen, så du kan få en velsmurt grøn fornemmelse når du kører.

Hilsen
Struntze
NSJ 2005
Index
95187: sv: sv: sv: sv: sv: V8i - Stand og forbrug (07-03-2010 18:03:46) (svar på 95185)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.37.227)
Jeg siger tak til alle de herrer og har tænkt mig at bestille tid hos værksted.
Index
95211: sv: sv: sv: sv: sv: V8i - Stand og forbrug (08-03-2010 11:09:01) (svar på 95185)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Jeg håber du taler i 1000 km? :-)

Ellers er det ikke brændstoføkonomi der er det største problem....

MVH Jakob E S