tilbage

Land Rover Forum  

Index
95371: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 10:14:28)
Jørgen Klitholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.33.245)
Hejsa,
Jeg har en Freelander 1.8 fra 2000. Fordelergearkassen er defekt, og jeg har undersøgt lidt hvad det koster at skifte den. Hele 11.000,- + moms skal en ny koste, mens en brugt med 100.000km på bagen ligger omkring 6.000,- hos ophuggerne. Det lader til at være et udbredt problem hos Freelandere, så det slår mig om ikke der er nogen der har forsøgt sig med at renovere dem? Det må da kunne gøres billigere end de 6.000,-

Jeg har set at der på eBay sælges rep-sæt for £150 til IRD, men så vidt jeg kan se på billederne, er det kun pakninger og lejer. Det kan jo også være krone/spidshjul der er gået, men uanset skal der jo en til at gøre arbejdet og det rækker mine evner ikke til :-) Med en renoveret ved man jo hvad man får - en brugt IRD har jo nok kun begrænset levetid.

Nogen der har erfaringer på området?

På forhånd tak,
Mvh
Jørgen
Index
95372: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 10:22:00) (svar på 95371)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.166.20.134)
Du får ikke noget ud af kun at skifte lejer, det er ikke der problemet ligger, jeg har ikke set at der kan købes løsdele til en Ird.
Index
95374: sv: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 10:37:09) (svar på 95372)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hej Jørgen,

Importer en gearkasse fra england. Evt brugt og med 3 eller 6 måneders garanti på.

www.cws4x4.co.uk
www.amazon4x4.com

eventuelt køb en ny hos
www.ashcroft-transmissions.co.uk/category_8.html

850 pund er jo ok for en ny enhed.

Mvh

stephan
Index
95379: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 11:36:16) (svar på 95371)
Johnny Brandt #8486, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.13.146)
Hej Jørgen
Jeg har selv en freelander 1.8 bensin der havde det samme
problem med ird kassen.
Jeg blev på de kraftigste frarådet at sætte en brugt ird kasse på min bil,så jeg købte en ny.
Prøv at kontakte LR PARTS der købte jeg min ird kasse
til en pris der var væsentlig under den pris du har fået oplyst.
Min ird kasse er fabriksny fra Land Rover fabrikken.
og ikke et biligt kopi produkt.
venlig hilsen
Johnny
Index
95381: sv: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 11:49:25) (svar på 95379)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Dette er hentet fra ashcroft's hjemmeside :

"The Freelander has 3 main drivetrain problems areas, the Intermediate Reduction Drive (IRD), Viscous Coupling (VC) and the rear differential.

The reason for this is the front wheels on the Freelander are driven faster than the rear wheels so it handles well, like a front wheel drive car. To accommodate this ratio difference, a VC is fitted inline with the rear propshaft which thus is constantly slipping.

On the earlier models this ratio difference was too great resulting in the viscous coupling working overtime and failing by siezing solid. When the viscous coupling is too tight or seized solid the front tyres are fighting the rears as the transmission is "winding up", initially this just wears the tyres (causing a "saw tooth" effect) but it also puts increased load on the IRD and rear diff as they are fighting each other causing rapid wear on both and ultimately failure of one or both."

Du bør nok undersøge din viskose kobling.

Mvh

Stephan
Index
95393: sv: sv: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 13:06:15) (svar på 95381)
Jørgen Klitholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.33.245)
Hejsa,
Tak for alle svarene!

Ja, det er nok rigtigt det ikke kan svare sig at sætte en brugt i. Omvendt har jeg ikke den store tiltro til renoverede sager fra UK (tidligere erfaringer med gamle engelske biler :-) Det undrer mig bare at det ikke kan svare sig at renovere dem herhjemme - det er vel ikke mere avanceret end så mange andre gearkasser, eller hvad?

Men en ny IRD fra UK er nok det mest fornuftige bud. I øjeblikket kan man få bilen med U/B med DFDS fra Esbjerg til Harwich, så man ku jo få en lille tur ud af at køre over og hente en IRD - eller få bilen lavet på stedet for £1.219!

Hvordan undersøger man sin viskose kobling? Og bør man skifte den sammen med IRD uanset?
Index
95395: sv: sv: sv: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (12-03-2010 13:25:33) (svar på 95393)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hej jørgen.

svaret står lidt længere ned på forum siden -

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=95330#95330



Mvh

Stephan
Index
95722: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (19-03-2010 18:51:58) (svar på 95395)
Jørgen Klitholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.138.7)
Hejsa,
Ja, jeg skal måske lade alle vide, at jeg har fundet en løsning. En nyrenoveret i IRD fra UK; www.freelanderspecialist.com til £650 (ombytning). Så kan det vist ikke gøres bedre og billigere (hvis ellers den er lavet ordentligt...)

Jeg skal lade jer vide når den er leveret om kvaliteten.
Index
122028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander: defekt IRD/fordelergearkasse, hjælp søges! (22-03-2012 13:02:25) (svar på 95722)
Mads R (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.157.120.38)
Hej Jørgen -tråden her er godt nok gammel, men jeg står overfor det samme problem med defekt IRD og VCU og er nysgerrig efter om den renoverede IRD du fik fra UK levede op til dine forventninger.

vh mads