tilbage

Land Rover Forum  

Index
95652: Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 14:47:40)
Jesper J Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg synes ikke jeg har ret meget power på mine forlygter, og efter at have haft gang i multimeteret kan jeg se at der kun kommer 9,5 volt ud til lygterne. Er dette ikke et tegn på at jeg burde skifte ledningerne ud til lygterne?

Efter at have kigget lidt på forskellige forums, har jeg fundet frem til følgende løsning:

Brug de gamle ledninger fra forlygterne til at gå hen til et 70A relæ i stedet, dvs to relæer: Et til kort og et til langt lys. Fra relæerne trækkes der nye ledninger (4 mm2) ud til lygterne. Her sættes to ledninger (højre og venstre side) sammen til hvert relæ. Og så 4 mm2 ledninger fra lygter til stel. Derudover 2 tyndere ledninger fra relæer til stel.

Lyder det fornuftigt? Er 4 mm2 ledninger for kraftigt?

Hvor skal jeg trække strøm fra? Direkte fra batteriet, eller? Her skal jeg vel også bruge 4 mm2 ledninger?

Hvor skal jeg sætte sikringerne henne: Mellem batteri og relæ (dvs 2 stk) eller efter relæerne (dvs 4 stk, 2 til hver forlygte). Og hvor store skal de sikringer være?

Hvordan skal jeg trække ledningerne? Jeg kan se at de ligger gemt inde i forskærmen, som ikke ser ud til at være så nemt at komme til.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe

LR Hilsen
Jesper
Index
95656: sv: Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 16:26:19) (svar på 95652)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.228.208)
Jeg har på min SIII bus fra 1981 sat et relæ på hhv kort og langt lys, forbundet med 2,5 mm2 ledninger.
Hvis man vil gøre det særlig godt, er det ingen skade til at bruge en forsyningsledning på 4 mm2, fra akku til relæ, men det er sjældet at finde den dimension i opriginale ledningsnet, til det brug.
Der skal være sikring på fødeledningen, så tæt som muligt på akkumulatoren. Det vil blive påset ved syn.
Det er udmærket at yderligere sikre med mindre sikringer på de enkelte ledninger ud til pærerne. På den måde undgår du at miste al lys ved en kortslutning.
Jeg har sat mine relæer og trukket ledningerne under pladen der holder låseanordningen til motorhjælmen, således det er af vejen, men til gengæld ikke særlig adgangsvenligt.
Det er meget tilfredsstillende lys, jeg på den måde har skaffet mig.
Jeg skal have lavet det samme på min RRC, hvor lyset mest har karakter af stearinglys stoppet ind i en brun papirpose, som jeg så en anden så romantisk beskrive et tilsvarende fænomen.

mvh
Knud
Index
95660: sv: sv: Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 17:59:10) (svar på 95656)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.133.233)
Jeg har blot sat et dobbeltrelæ fra Biltema ind på ledningerne til nær- og fjernlys. Der er central stel og strømforsyning på relæet, så det har fået ca. 4kvardrat ledning. Det gav meget mere lys; men måske er der endnu mere at hente, hvis jeg skifter ledningerne helt ud til lygterne. Jeg har aldrig målt spændingen ved lygterne.
Index
95664: sv: Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 19:58:09) (svar på 95652)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.248.97.206)
Hej Jesper. Yes, du har skrevet opskriften på success. Hvis det er en defender, får du samtidigt en lyskontakt, som rent faktisk kan holde mere end bare et par år. 4mm2 er ikke for lidt. Jeg bruger selv 4 mm2. Det optimale er endnu større, men det begynder at blive svært at montere i lygtefatningerne.
Index
95672: sv: sv: Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 22:21:25) (svar på 95664)
Jesper J Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.167.207.77)
Det lyder som om jeg er på rette spor.

Lavede lige klassikeren og glemte at nævne bilen. Det er en 90" fra 1987.

Hvor store skal sikringerne være?

Jesper
Index
95677: sv: sv: sv: Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 22:52:32) (svar på 95672)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
7,5-10 amp. pr. forlygte, forudsat at du har standardpærer og ikke nogle eksotiske 150W....