tilbage

Land Rover Forum  

Index
95681: Højere gearing i lt230 (19-03-2010 01:38:57)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Nu vil jeg lige høre ad om jeg har forstået det rigtigt.
Hvis man vil geare sin høje udveksling i lt230 lidt højere er det så nok kun at skifte "Mainshaft gearet" ? nu kender jeg ikke det danske navn, men i kan se hvad jeg mener på følgende link. http://www.lrseries.com/shop/category/search/?search_by_category=&search=Mainshaft+gear+lt230

Da min Landy er en one ten 2.5 N/A fra 1984 så er jeg temmelig sikker på at den kører med en 1.6 gearing. Og nu hvor jeg er ved at lægge en 200tdi i den så vil jeg gerne geare den til lande- og motorvejs kørsel. jeg kan på linket kun se en 1.4 gearing til min, men ville helst have en 1.2. passer det på kryds og tværs af hinanden bare antallet af tænder er det samme?
Index
95714: sv: Højere gearing i lt230 (19-03-2010 15:49:12) (svar på 95681)
Alan Martin Christiansen #8235, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.9.179)
Hej Brian
Det er ikke nok at skifte det ene tandhjul en 110er køre med 1.6:1 jeg vil tro at 1.4:1 vil passe best, idet at 1.2:1 nok bliver svært at få motor kraft i 5 gear ved alm landevej og du kommer sandsynligvis til at køre i 4 gear det meste af tiden.
MVH Alan
Index
95730: sv: sv: Højere gearing i lt230 (19-03-2010 21:52:06) (svar på 95714)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Du kan se din gearing ud fra serienummeret jf. nedenstående link. Så vidt jeg kan se, har en 110 født med 200tdi en 1,411:1 gearing.

Ved at skifte til 1,222:1 hæver du gearingen 15%. (fx med en transferbox fra en Discovery).

Jeg har selv overvejet at skifte, så jeg er også interesseret i at høre, om nogen har erfaringer med at hæve gearingen på en 200tdi'er


mlrh

NH

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_8.html#pa1
Index
95770: sv: sv: sv: Højere gearing i lt230 (20-03-2010 20:46:40) (svar på 95730)
Torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.54.83)
Jeg har kørt med disco transfere på defender 110, og det kan varmt anbefales. Der er ingen problemer med at gearingen bliver for høj , heller ikke ved igangsætning op af bakke med tung trailer.

Mvh Torkild
Index
95773: sv: sv: sv: sv: Højere gearing i lt230 (20-03-2010 22:03:40) (svar på 95770)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.213.178)
Uhauhauha, med en konstellation der hedder transfer fra
Discovery i 110" og 7.50x16 ell. lign. kommer man op på
40km/t ved 1000 motoromdr./min. i 5. gear ell. 120km/t ved
3000omdr/min. det skal være en meget veltrimmet motor for at matche sligt.
Index
95786: sv: sv: sv: sv: sv: Højere gearing i lt230 (21-03-2010 14:08:25) (svar på 95773)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Hej Verner.

Det er da lidt underligt, at Ashcroft sælger/anbefaler denne gearing til defendere med tdi og td5 motorer, hvis den er så problematisk. Har du konkret erfaringer denne kombination?

Mlrh

NH
Index
95790: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Højere gearing i lt230 (21-03-2010 15:53:35) (svar på 95786)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.134)
En RRC af ældre herkomst med 2,4 VM tdi præsterer uden problemer 40 km/t ved 1000 omd/m, faktisk rigtigt udmærket og afslappet også med middelstor campingvogn efter.

mvh
Knud
Index
95802: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Højere gearing i lt230 (21-03-2010 18:16:19) (svar på 95790)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.27.18.28)
Javelja, har selv kørt RRC m. 2.4 WM i god stand og 7.50x16, mega KN luftfilter, servostyring og visse andre anordninger, som ikke bør nævnes her, afmonteret;
alligevel skulle der røres flittigt i gryden ved overhaling, op ad bakke osv. campingvogn ville jeg nødigt
have på slæb, jo, en "Safari" måske; endvidere må man tænke på RRC er lettere end 110" og noget mere aerodynamisk, men bevares, vil man anbefale vores ven en sådan convertering skal jeg da ikke stille mig ivejen.