tilbage

Land Rover Forum  

Index
96072: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (28-03-2010 19:56:00)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej
Er der nogle der har et godt råd

Jeg er ved at skifte aksler foran på en Defender 2004.
Flangen til akslen / cv-joint er rustet fast

Jeg har fjernet låseringen
Har brugt e dåse WD40
Har opvarmet flangen
Har brugt en hydralist aftrækker
og far skåret 3 slidser i flangen/ akslen
Samt brugt en stor hammer

Er der nogle der ha en god ide

Hilsen en træt #8266 Torben

Index
96074: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (28-03-2010 20:25:40) (svar på 96072)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.112.81)
Hej Torben...

jeg havde fuldstændigt samme problem på min Defender 1998 , det endte med at jeg skar drivflangen fuldstændigt i småstykker med skæreskiven på vinkelsliberen. Jeg var forsigtig med ikke at skære i hjul hubben bagved , men akslen til CV joint måtte lade livet , så det blev skiftet bagefter. har også bagefter monteret de nye heavy duty drivflanger fra Paddock med stor skrue møtrik yderst til at holde vand og fugt ude fra strålerne...
så prøv med gas og ilt , og eller vær kreativ med vinkelsliberen...
god arb. lyst.
Pete
Index
96086: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (28-03-2010 23:24:41) (svar på 96074)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Peter

Tak, så er jeg på rette vej, jeg har skåret halvvejs igennem flangen tre steder, så det er åbenbart bare med at forsætte.

Tak hilsen

Torben
Index
96088: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 00:05:03) (svar på 96086)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Nye driv flancher koster 100 kr

Er den så kedelig som beskrevet er den nok moden til udskiftning alligevel, så skær løs af hjertens lyst.

Index
96094: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 09:22:19) (svar på 96088)
peter asmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.112.81)
Index
96095: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 09:55:46) (svar på 96094)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Tak for jeres svar

Jeg har de nye flanger og CV-joints, det var bland andet dem jeg ville skifte.

Men problemet er at få de gamle af.

Jeg går samme vej som Peter valgte.

Så det er godt jeg lige har købt 20 nye skære skiver.

Det er godt at det ikke var på en ferie jeg fik dette problem

Hilsen

Torben
Index
96099: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 11:39:10) (svar på 96095)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.112.81)
husk nu at få smurt de stråler med fedt grundigt når du samler det nye... du kan evt. lægge en o ring i bunden af den store møtrik for at gøre den vandtæt...
Index
96102: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 12:43:31) (svar på 96099)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ellers giv møtrikken en smule flydende pakning. Det kan også bruges mellem flangen og navet.
Husk også at smøre strålerne i flangen og akslen jævnligt. Ellers ruster det alligevel.

MVH Jakob E S
Index
96117: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 19:57:24) (svar på 96102)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej så lykkes det

Skar flangen op i 6 dele før det lykkes at få den listet af akslen

Problemet har været at den stråle samling aldrig har set fedt

Det var rustnet sammen hel ind til møtrikken.

Så kan jeg kommer videre i mit projekt


Hilsen

Torben
Index
96122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (29-03-2010 21:42:13) (svar på 96117)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.112.81)
ok , godt at høre... fik du klaret den uden at skære i hubben bagved ? send gerne et foto.... ;-)
Index
96155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (30-03-2010 14:57:27) (svar på 96122)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg kører selv med olie smøring af strålerne i drivflanchen.

Det er olien inde fra differentialet der får lov at passere ud til strålerne i drivflanchen.

Ellers må du jo holde strålerne smurt med fedt og sørge for at forny det nu og da.

Hvordan så strålerne i stikakslerne og drivflanchen ud?
Index
96161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (30-03-2010 20:06:33) (svar på 96155)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.112.81)
Hej Kristian

Hvordan får du olien fra diff. helt ud til strålerne
på driv flangen ? så skal olien passere igennem lejerne derud ? , og dem har du vel smurt med fedt ? eller er de også olie smurt ? og er det ikke smært at holde hele hjulnavet olietæt ?
Index
96180: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (30-03-2010 23:55:32) (svar på 96161)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Olien kommer ud langs stikakslerne.

Kræver at man fjerner pakdåsen inde i stubakslen. Sker af sig selv når denne går i stykker ;-)

Index
96185: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flange til front akslen CV-joint sidder ubehjælpelig fast (31-03-2010 01:26:47) (svar på 96180)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Har konsulteret reservedelskataloget. Det skal ikke være for nemt. Land Rover har lavet om på pakdåse arrangementet i akslerne på 90/110/Defender over tid, ligesom der er forskel på front og bag.

Bagaksel til og med KA930455: Ingen pakdåse omkring stikaksel. Dvs. fri passage for olie mellem drivflance og differentiale. Pakdåse FRC8222 i nav udenpå yderste hjulleje. Pakker så fedtet fra lejerne ikke blandes med olien omkring drivflanchen.

Bagaksel fra LA930456: Pakdåse FTC5268 i stubakslen. Pakker omkring stikakslen så olie fra differentialet ikke kan nå frem til drivflanchen. Pakdåsen ved hjullejet er til gengæld udgået. Her skal der følgeligt sørges for at drivflanchens stråler bliver holdt fedtsmurte, hjullejefedtet gør det næppe selv.

Foraksel alle årgange: Pakdåse 571718 eller FTC3276 i foden af kromkuglen der forhindrer olie fra differentialet i at nå ind i knokkelhuset. Pakdåse i stubakslen FTC840/ FTC3145/FTC5268/FRC3099 der forhindrer olie/fedt fra knokkelhuset i at nå frem til drivflanchen. Her skal der følgeligt sørges for at drivflanchens stråler bliver holdt fedtsmurte, hjullejefedtet gør det næppe selv.

Dette var så hvad reservedelskataloget kunne oplyse. Der er visse muligheder for at bytte rundt på nav, stubaksler mv. mellem modeller og årgange, ligesom man kan udelade pakdåser.