tilbage

Land Rover Forum  

Index
96404: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (05-04-2010 20:36:33)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.29.21)
Hej kloge hoveder

Jeg har monteret 2 ekstra batterier som skal fungere som forbrugsbatterier, (grunden til 2 batterier var at få ampere nok). De 2 batterier er paralelt forbundet og er forbundet til startbatteriet med et skillerelæ.

Kan det blive et problem at de 2 batterier er paralellt forbundet? Vil de skævlade/aflade?

Hvad sker der hvis forbrugsbatterierne bliver afladt og man så tænder for skillerelæet, vil de to batterier så trække 135Amp(som er deres samlede effekt)?

Rune
....der forbereder til en længere tur!
Index
96407: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (05-04-2010 22:18:38) (svar på 96404)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.27)
Min gamle autoelektrikker insisterede på, at alle batterier skulle være koblet på, når maskinen kørte, mens forbrugsbatterierne blev skildt fra startbatteriet ved stilstand, således dette ikke blev afladet. Derved er man sikker på, at alle batterier oplades samtidig og undgår skævladning.
Index
96408: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (05-04-2010 22:42:00) (svar på 96407)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.29.21)
Det lyder også som en god ide, og det har jeg også gjort i form at et skillerelæ som lukker/åbner når maskinen kører.
Spørgsmålet er bare når man parallel forbinder 2 forbrugsbatterier, således at man har 1 startbatteri som er forbundet til 2 forbrugsbatterier med et skillerelæ imellem, vil strømmen så gå den korte vej og kun lade det batteri op som har den korteste ledning?

Min mening var jo at få 2x65AH til forbrug, men hvis jeg ikke kan lade på nr 2 forbrugsbatteri så er jeg jo lige vidt.
Index
96412: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 03:12:00) (svar på 96408)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 200.183.80.227)
Hej Rune

Vi har været omkring samme problemstilling og husk på at strøm er ligesom vand (og andre mageligt indrettede individer) det tager altid den nemmeste vej.

Se på følgende tråd, der er også et par gode tlf. numre i nærheden af dig.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8150&highlight=

Kan du ikke få plads til et stort batteri på 120-150AH? Det vil jeg i hvert fald anbefale. Husk endelig at få et marinebatteri/AGM/GEL. Vi har været nødt til at nøjes med to nye starterbatterier, og det er altså ikke det samme. Vores generator giver 70A, og det er lige i underkanten.

Et godt råd er at skaffe og indbyg en oplader til ledningsnettet, så du altid lige kan snige lidt strøm på når du får mulighed for det (ja, denne detalje glemte vi).
Index
96417: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 08:45:44) (svar på 96412)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hvis du har 1 meget afladt start batteri, og tilkobler 2 friske batterier med stor kapacitet, kan det virke som en mindre kortslutning.

Du kan jo overveje om du ikke bør have en kortslutnings beskyttelse i form af en sikring på mellem 50 og 100 ampere.

just my 2 cents.


Mvh

Stephan
Index
96426: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 13:25:53) (svar på 96417)
Stig Rasmussen 1254 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.203.177)
Jeg har gode erfaringer med følgende dims fra mit liv som sejlbådsejer hvor problemerne med strøm ombord er om muligt endnu større end i en bil. Iøvrigt står der mange fornuftige ting på denne hjemmeside, læs evt. også siderne om el i både det er de samme problemstillinger. http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
alternativt bør du adskille de to batteribanke med en diodebro, kan købes i bådudstyrsforretninger.
Index
96438: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 21:25:58) (svar på 96412)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.160.2)
Hej Dennis

Jeg har købt de to batterier, og som du nok ved, så er de ikke billige, så jeg tror det bliver dem vi kører med.

Det virker også som om det godt kan lade sig gøre at køre med den opstiling jeg har lavet.

Jeg har desuden tilsluttet en 700watt solfanger som jeg kan folde ud på siden af bilen når vi holder lejr. Den kan ved optimale forhold give 6 ampere i timen, nok til vores køleskab som bruger mellem 1 og 4 ah.

God ide med 230 volt laderen, havde overvejet det men droppet det igen....ideen er taget op til overvejelse igen:-)

Mvh
Rune
Index
96444: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 22:28:15) (svar på 96438)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Rune
Tror lige der er lidt detaljer du skal have styr på.
Du skriver en 700 Watt's solfanger, mig bekendt fylder den hele bilen i størrelse, mener du ikke 70 Watt? Det passer også bedre med de 6 ampere, hvilket er 72 watt.
Dernæst skriver du at dit køleskab bruger mellem 1 og 4 Ah, det er nok heller ikke korrekt, da Ah er en betegnelse for en samlet energimængde og ikke forbrug, er det ikke blot ampere du mener?
I tilfælde af at det er en 700 watts solcelle, kan du så ikke smide et link, idet det ville være ret fedt med den størrelse, til campingvognen.

Jimmi
Index
96446: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 22:55:49) (svar på 96444)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.27)
I disse tider, hvor LED-lamper vinder mere og mere frem, er bilens helt store strømtyv kun køleboksen. Holdes den uden for solstrålernes rækkevidde, er forbruget så minimalt, at jeg ikke ville investere i den opsætning, jeg har haft tidligere.
I dag to startbatterier parallelforbundne og det virker fint. For at vedligeholde spændingen, har jeg et mindre solpanel, som jeg sætter i frontruden, når bilen ikke bruges over en længere periode.
Var sidste år Danmark rundt og den store Coolmate kørte hele tiden. Aldrig startbesvær eller bare antydning heraf.

Alle mine håndlamper er LED, som lades op under kørslen. Omformer har jeg også, men bruger den faktisk ikke, da alt er planlagt til at kunne køre på 12 v.

Jo mere kompliceret opsættet bliver, des mere går i stykker - eller kan det gøre!
Index
96447: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (06-04-2010 23:53:03) (svar på 96446)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 189.82.242.17)
LED lamper er rigtig gode. Vi har hver en pandelygte med dito og desuden to rigtig smarte led lygter fra Primus der koerer paa 3 normale walkmandbatterier. Kan du finde dem, saa koeb dig et par stykker, selvom de ikke er billige.


Alle vores smaa batterier er genopladelige saa vi har fint med lys uden at tappe paa det dyrebare stroem til koeleren.

Eneste problem med pandelygterne er naar der er insekter i naerheden, saa svaermer de jo lige om oejnene paa en :=)
Index
96448: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (07-04-2010 00:01:57) (svar på 96447)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.27)
Hæng et fed hvidløg i en sikkerhedsnål ved kraven, det hjælper mod myg i Sverige...
Index
96460: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (07-04-2010 17:39:03) (svar på 96448)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 200.183.80.227)
Ja og sammen med et kors, så hjælper det også i Transylvanien mod diverse andre blodsugende væsner

(kunne ikke lige lade være ;=)
Index
96473: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (07-04-2010 21:58:53) (svar på 96460)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.234)
Jeg overvejede selv, den med korset osv...
Index
96463: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladning på flere batterier i paralelforbindelse (07-04-2010 18:17:52) (svar på 96444)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.165.64)
Hej Jimmy

Hmm jo jeg er ikke så stærk ud i det der solfanger endnu, så du har evig ret.

Rune