tilbage

Land Rover Forum  

Index
96439: Generator ladning (06-04-2010 21:46:19)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.160.2)
Er der nogen der ved hvor meget en generator skal lade med?

Har målt spændingen på batteriet under sædet og der er 13,8 volt når motoren kører... er det nok?

Har hørt ude i byen at den batterierne skal lades med over 14 volt for at blive fuldt opladede.

mvh
Rune
Index
96440: sv: Generator ladning (06-04-2010 21:54:23) (svar på 96439)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.151.137)
jeg ville også stille efter at få 14 volt på batterierne, kontroller dine stik på generatoren og prøv at mål ladespændingen med nogle flere omdr. på motoren det kan være den lader bedre ved nogle flere omdr, hvis dette er sagen skal dit batteri jo også nok blive ladet op under kørslen.

ellers kan det være din generator er blevet mæt af dage.

mvh Bjørn
Index
96441: sv: sv: Generator ladning (06-04-2010 22:04:07) (svar på 96440)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
13.8 v er helt fint. Linker til til Horsevads side, der er svar på rigig mange el ting.

http://horsevad.dk/landrover/index.html

Mvh
Mads
Index
96445: sv: sv: sv: Generator ladning (06-04-2010 22:35:27) (svar på 96441)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 83.88.198.210)
Jeg ville personligt have en ladespænding på ca. 14.4 V, lader man med mere end 14,4 V begynder batteriet at koge vand af sig. Ved en ladespænding på 14,4 for man mere energi i batteriet og hvilespændingen vil være tæt på de 12,7 V, således at batteriet er 100 % opladet.

Mvh

Henrik Nielsen
110" V8
109 serie IIa 2,25B
Index
96450: sv: sv: sv: sv: Generator ladning (07-04-2010 07:13:38) (svar på 96445)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.34.5)
Ja ved 13,8v vil du aldrig få dine batterier fuldt opladet, men det er meget almindeligt at biler ikke lader med højere spænding. Prøv alligevel at kontrollere alle dine stelforbindelser, mellem batteri og chassis, mellem chassis og motor. Hvis du har en Bosch generator i din bil kan du opgradere den med denne regulator, den findes sikkert også til andre, http://www.svb.de/index.php?sid=d496282d40732bebfdfece5542c8afb1&cl=details&cnid=12954&anid=152 det er den billige løsning. Ellers findes der forskellige andre dyrere løsninger feks. denne http://www.svb.de/index.php?sid=d496282d40732bebfdfece5542c8afb1&cl=details&cnid=13246&anid=2482 som jeg har gode erfaringer med fra min båd, den kræver dog lidt loddearbejde i din generator. God fornøjelse Stig.
Index
96471: sv: sv: sv: sv: sv: Generator ladning (07-04-2010 21:25:59) (svar på 96450)
steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.58.15)
Et 12V batteri er først ladet op ved 15,5V, men 75% ved 14,4V og det er fint, ellers bliver vandforbruget og pæreforbruget for stort.

88're hilsner Steen med en generator der lader med 14,45V
Index
96475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator ladning (07-04-2010 22:19:10) (svar på 96471)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.115.56)
hvor mange amp lader den med under belastning , altså med langt lys og andre strømslugere sat til , og kontra ingenting sat til ?
om den så lader med 20volt uden amp kommer der ikke mere strøm på batt.
v8 hilsner
Index
96480: sv: Generator ladning (07-04-2010 23:59:41) (svar på 96439)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.163.141)
Hej Rune,
Det fremgår ikke om du mangler strøm, eller om du blot har målt og er nysgerrig? Hvad måler du i øvrigt med? (mærke og model på multimeter, kalibreringsdato og tollerence) Der skal ikke mere end 4% til for at give 13,8 i stedet for 14,35.
Det er amperene der er vigtige ikke spændingen, hvis du lader med 15V og 1 ampere, skal du stadig lade et 12v 100 ampere batteri i ca.........ja 100 timer for at lade det op (fra bunden teoretisk)

Index
96496: sv: sv: Generator ladning - volt og ampere (08-04-2010 13:15:02) (svar på 96480)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Torbjørn og Rune,
Hvis ellers batteriet er nogenlunde sundt, må der være strømstyrke nok, hvis batterispændingen kommer op på f.ex. 13,8 V. Generatoren har jo også en indre modstand (den er desværre ikke en såkaldt ideel spændingskilde, dvs. uafhængig af belastningen), så hvis den kun kunne levere f.ex. 1 A, ville spændingen slet ikke stige, men konstant falde (bilen bruger jo noget strøm). Det eksempel med 1A og 15V er praktisk uladsiggørligt; Ihvertfald vil voltmeteret kun vise 15 volt, indtil batteriet forbindes, så vil spændingen falde til batterispændingen. Et afladet batteri fungerer næsten som en kortslutning - eller ihvertfald en meget lav modstandsværdi. Derfor er de "gode" batteriladere de elektronisk typer, der leverer en konstant STRØM indtil batteriet er opladet, mens de billige, gammeldags med transformer leverer en konstant SPÆNDING - og dermed høj ladekraft i starten - som hurtigt falder og gør at de sidste 10 procent tager en evighed.
Håber ikke jeg har forvirret begreberne mere nu - det var ikke meningen, men jeg synes det med spænding og strøm kørte en smule af sporet.

Vink & blink
Bo Helsted
RRC Vogue 1990