tilbage

Land Rover Forum  

Index
97027: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 08:19:10)
Mads Martin Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.112.211)
hej alle
ja, jeg har flere spørgsmål, skal vist blive medlem, men må jo se om jeg tager en land rover med hjem på søndag.
men har luret lidt på det med de kaldes defender, syndes at kunne læse det var omkring 1990, men kom til at tænke gjore man det så bagud også eller er det mest i folkemunde man gør det?
mest fordi hvis jeg checker forsikring er der forskeld på om det er en 110 eller en defender.
kunne jeg jo lidt tro er fordi en defender vil være en lidt nyere bil, siden den er efter 1990.
men bare en tanke og jeg er jo ikke rigtigt inde i de forskellige land rover modeller endnu

venlig hilsen
Mads
Index
97028: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 08:34:56) (svar på 97027)
Jesper J Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
I følge Land Rovers egen hjemmeside er det 1990:
http://www.landrover.dk/om_landrover

Kør bjælken hen til 1990

V8 hilsen
Jesper
Index
97030: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 08:45:21) (svar på 97028)
Mads Martin Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.112.211)
hej
ja, var vist også der jeg så det.
men kome til at tænke om man omdøbte dem bagud, altså om dem før 1990 ved proff folk også blev omdøbt.
lidt sært spørsmål måske, men hvad er der ellers af modeller der hedder 110?

med proffer mener jeg folk som forsikring, skat og land rover selv, kan jo være nogen ved det.
ellers finder jeg nok ud af det engang hvis jeg køber den 110 eller defender, eller hvad den nu kaldes.
venlig hilsen
Mads
Index
97035: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 09:50:52) (svar på 97030)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hvad Skat og forsikring angår, så forstår de knapt nok når du siger landrover... Jeg tror næppe de forstår sig på forskellen i one ten(110) og defender 90/110.

Mvh

Stephan
Index
97037: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 09:55:44) (svar på 97035)
Mads Martin Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.112.211)
ha ha, tja det tænkte jeg næsten de ville have svært ved
men sådan er det jo når alt skal passe i en fin kasse og der ikke er plads til at tænke selv.

mvh
Mads
Index
97038: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 10:31:17) (svar på 97035)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
For at gøre forvirringen total så findes der også en 110" FC
Modellen blev bygget mellem 1967 og 1972.
Fremstillede engang min for Toldvæsnet for afgiftsberigtigelse. De gloede og spurgte mig om hvad jeg selv syntes sådan en grim bil var værd og hvad jeg skulle bruge den til.

mvh Claus
Index
97040: sv: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 10:46:04) (svar på 97038)
Mads Martin Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.112.211)
HA!!
ja, kender godt de der FC, faktisk længe været lidt forelsket i tanken om at lave expeditions bil af sådan en, men tror nu jeg starter med den mere normal one ten, den passer vist min pengepung bedst lige nu, også selv om jeg ikke er sikker på jeg får plader på, men det er jo sjovt at lave en gamme bil... ja, lidt sær er man vel, men kald det en slags hobby

men så grimme er de da ikke, så en meget fed en (var dog vist en 101" FC) som nogen havde som en slags camper, var selvfølgelig i england.
men håber du kunne bruge det faktum at de mente den var grim til at få den ind til en ok pris.

mvh Mads
Index
97039: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 10:43:43) (svar på 97027)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Afløserne for Land Rovers Serie-biler blev i 1983 lanceret som OneTen/110 og i 1984 Ninety/90.
Tilføjelsen af navnet Defender som fællesbetegnelse for modelserien blev indført ved lanceringen af Land Rovers tredje modelserie Discovery; en krydsning mellem den klassiske model og luksusmodellen Range Rover.
Og det er fuldstændig korrekt, som anført af andre, at såvel autoriteter som forsikringsselskaber er temmelig analfabetiske, når det gælder skelnen mellem forskellige Land Rover modelserier- og varianter.
Hvis du præsenteres for en Defender med en ”dåbsattest“ dateret før 1989, så er det enten mod bedre vidende eller med noget værre.

Mvh. Morten
Index
97041: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 11:28:44) (svar på 97039)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Et eksempel på ID-forvirring er til salg på DBA i øjeblikket.
En Range Rover fra 1984 der er ombygget til en 1993 model med 3,9 motor, ABS og karosse af typen med det overskårne tag, indvendige dørhængsler og vandret kølergrill.
Potentielle købere har spurgt om der er betalt ny afgift efter ombygningen, men det har sælgeren ikke så mange skriftlige kommentarer til, men han opfordrer til at man ringer til ham....hmmmm....

og mere hmmm.....

mvh Claus
Index
97043: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 12:07:50) (svar på 97041)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Claus,
gider du at forklare det med "overskåret tag" ?
Kan iøvrigt ikke finde bilen på dba.dk.

Hilsen Bo - med RR Vogue 1990, 3,9 (Lucas 14 cux), ABS, indvendige hængsler (og måske endda overskåret tag uden at vide det).
Index
97045: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 12:37:02) (svar på 97043)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Bo

Den er der godt nok endnu. Under Gulpladebiler/land-rover til kr. 25.000
"Overskåret tag" hentyder til de Range Rovere der i begyndelse af halvfemserne, pga. de daværende afgiftsregler, ikke kunne registreres som hardtop-biler. De fik taget skåret over lige bag forsæderne og langs rælingen så man kunne løfte tag incl. øverste bagklap og sideruder af. Man monterede så en plexiglasplade bag forsæderne fra gulv til loft og voilá så havde man en pickup der blev beskattet på en anden, og billigere, måde.

Taget blev så monteret igen og sealet med noget dej og lidt beslag.
Nogenlunde samme tryllekunst blev lavet med en del 90", blot med glasfiber top og kantlister.


Med RRC hilsen
Claus
Index
97047: sv: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 13:01:20) (svar på 97045)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Claus,
tak for forklaringen. Kan se det ikke kommer på tale på min hvidpladebil...der er egentlig også utætheder nok endda.
(Og samme grund jeg ikke fandt den den på dba, så ikke under gulplader).
/Bo
Index
97057: sv: sv: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 18:10:59) (svar på 97047)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.82)
Som en kuriøs randbemærkning kan nævnes at Landrover i slutningen af firserne oprindelig havde planer om at kalde den nye Landrovermodel for ATTACK, men det synes de
hjælpeorganisationer der køber og kører Landrover ikke rigtigt om, derfor blev det Defender; i dag kan man ikke forestille sig andet navn- "A One Ten is just Ten Four"
Index
97059: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: var det ikke omkring 1990 at 90,110 og 130 blev omdøbt til defender (22-04-2010 18:20:51) (svar på 97057)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.180)
Hvor hyggeligt, Verner, med en lille randbemærkning!! :-)

Med de allerhøfligste hilsner
Knud