tilbage

Land Rover Forum  

Index
97056: Generator 300 Tdi (22-04-2010 18:05:19)
Simon Panduro #4709, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.55.165)
Hej

På min 300 Tdi, 90" årgang 96, er der ifgl. work shop manualen monteret en 100 amp. generator med et nominelt output på 65 amp. Hvis jeg ønsker en større generator, hvad er så næste mulighed? Jeg regner med at montere et ( måske to ) 100 amp. batteri da jeg er ved at installere spil på vognen.

Pft
Simon
Index
97061: sv: Generator 300 Tdi (22-04-2010 22:35:41) (svar på 97056)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hejsa
Dette emne er der skrevet mange tråde om, og der er mange meninger om dette emne.
Men simple facts:
Et spil tager mellem 200 og 450 ampere når du spiller ind, hvorfor du ikke kan lave strøm nok med en generator.
Derfor er det ikke generatoren der er vigtigst, men derimod dine batterier.
Dernæst skal du se på forholdet mellem hvor lang tid du bruger spillet og så hvor lang tid du kører inden du skal bruge det igen.
Lad os lave et simpelt regnestykke.
Dit spil bruger et gennemsnit, ikke vildt belastet, 300 ampere.
Din generator lader med 50 ampere, resten går til lys, radio, blæser o.s.v.
Forholdet er så 50/300 eller 1/6
Det vil sige, at hvis du spiller i 1 minut, så er batteriet ladet op igen efter 6 minutter.
Skal du spille i 5 minutter(dette er ekstremt lang tid med et el-spil) sk skal du køre 5x6 minutter, altså en halv time, så er batteriet ladet op.
Og under normale forhold, også i Trophy er dette nok.
Derimod skal der gerne være 150 ampere's batteri til rådighed, gerne mere, da dette er med til at holde spændingen oppe under belastning, og derved kører dit spil bedre, bliver mindre belastet og dermed holder det længere.
Håber dette hjælper dig, ellers må du gerne spørge igen....

Jimmi
Index
97065: sv: sv: Generator 300 Tdi (23-04-2010 07:28:26) (svar på 97061)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Hej

Det regnestykke passer altså ikke helt, for det forudsætter at batterierne (akku) kan modtage den mængde strøm, og det er ikke sikkert.
Det er op til batteriernes kapacitet og tilstand at gøre.
Samtidigt er det jo muligt ved en stor afladning at ødelægge batteriet/erne hvis disse ikke er beregnet til afladning af den kaliber.


Jimmi har ret angående at batterierne er vigtigere.
Problemet er at i takt med at du aflader batterierne falder spændingen, og derved stiger strøm forbruget...

2 generatorer er en god ide, da du opleve en generator pakker til med muddder, kullene går i stykker eller andre ting. Jeg ville montere en magen til der hvor din air con pumpe skulle side, og dertil montere 2* 100 amp batterier af den rette type.

Monter 50mm2 kabler ud til til spillet fra dine batterier og imellem dine batterier.

Husk hoved afbryder!


Mvh

Stephan
Index
97079: sv: sv: sv: Generator 300 Tdi (23-04-2010 10:30:18) (svar på 97065)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.230.24)
I am sort of confused; en 100amp. generator med 65amp. norminel ydelse?? Som Jimmi skriver ligger der en del
stof om emnet her på LRForum; Discovery I med 300TDI har
100amp. generator, en sådan generator er meget passende til spilbrug. Ved brug af spil kan man give lidt gas og øge motorens (og generatorens) omdrejninger og dermed øge spændingen, volt altså, og få spillet til at trække bedre. 100amp. batteri er lige i underkanten til spil.
Bilvarmerfirmaet Kjøllers hjemmeside, som der tidligere er henvist til, har en rigtig god side om montering og vedligehold af batterier.
Index
97081: sv: sv: sv: sv: Generator 300 Tdi (23-04-2010 12:06:17) (svar på 97079)
Stig 1254 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.203.177)
Hvis du virkelig vil have ladet dine batterier op skal du enten lade dem op med en elektronisk styret lader, (det er jo lidt upraktisk) eller bedre få din generator til at bestille noget mere. Hvis du monterer en elektronisk regulator feks. http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm eller en tilsvarende fra LADAC, (der er sikkert andre fabrikater), kan du få det optimale ud af den eksisterende generator. Jeg har gode erfaringer med Sterling regulatoren fra min båd. I Sterling regulatoren er der temperaturfølere til batteri og generator så du ikke beskadiger disse. Det skal lige med at det kræver et lille indgreb inde i generatoren hvor der skal loddes lidt, men det er godt beskrevet i monteringsanvisningen.