tilbage

Land Rover Forum  

97136: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (25-04-2010 20:20:21)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.60.144.94)
Mit højre forhjulsleje er desværre gået på min 90" TD5 fra 2004.

Er det noget man selv kan skifte på en parkeringsplads, eller skal det til mekanikeren? Kræver det noget special værktøj?

Er der yderligere nogen anbefalinger til hvor man i så fald skal køre hen og få det skiftet til fornuftige penge? (Bor i Birkerød - Nordsjælland)

Med Land Rover hilsen
Rud
97137: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (25-04-2010 20:59:20) (svar på 97136)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.162)
til lejet skal der bruges en 52mm top og kan godt skiftes i perlestenen, omkring bremserene skal der vist nok bruges noget specielt værktøj

Jeg har den 52mm top der evt kan lånes

Steen
sIIa 1962
97139: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (25-04-2010 21:26:13) (svar på 97136)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.60.144.94)
Nogen der ved hvor det er muligt, at købe et nyt leje?

Eventuelt hvad det er for et special værktøj der skal bruges til bremserne?
97145: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 07:10:48) (svar på 97139)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Det er en 12 kantet top du skal bruge til bremse kaliber boltene. Du kan bestille dit forhjuls leje hos 4WD danmark, williams, lr parts, nordkystens 4x4 osv (evt ogs i England.)

Der hvor du kan blive lidt presset, det er hvis du vil/skal skifte leje skålene, men det kan klares med en Dorn og en god hammer i nøds tilfælde.

Jeg gætter på du skal bruge følgende værktøj:
Hammer
Dorn
Topnøgle sæt
Moment nøgle (ca 200 Nm)
12 kantet 13 mm top (så vidt jeg husker)
lille strop til at hænge kaliberen op med
17 ring gaffel nøgle
pude til at side på.
papir/klud
Leje fedt (hi speed)
donkraft og buk

Mvh

Stephan
97148: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 07:59:51) (svar på 97145)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Det "nemmeste" er vel at købe et komplet nav, færdigmonteret med lejer og ABS-føler. Så vidt jeg er orienteret, kan det ellers være svært at få delene til at spille ordentligt sammen...?
Centermøtrikken kan sidde MEGET fast, og skal spændes med så vidt jeg husker 450 Nm!
Og så er en presse anbefalelsesværdig til at trykke akselen ud af lejerne.

Mvh Steen
97152: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 08:49:27) (svar på 97148)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Tak for svarene.

Det virker voldsomt med de 450 Nm, men det kan jo være det er det der skal til.

I så fald er det som du siger Steen, nok lettes at købe et komplet nav.

Hvis der er andre der har erfaringer med dette skift, er jeg dog stadig meget interesseret i at høre nærmere.

På forhånd tak for hjælpen.

Hed venlig hilsen
Rud
97155: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 09:11:31) (svar på 97152)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej Rud
Netop i Birkerød er du jo også indenfor rækkevidde af både Box Auto og den halvautoriserede - hvis du skal have et kig fra sådanne typer? Box kan ihvertfald nemt hjælpe er jeg sikker på.

Held og lykke
97153: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 08:58:33) (svar på 97148)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Nej, de 450 Nm lyder ikke korrekt.

På en MY2004 er det hjullejer, der justeres med spacere. De skal spændes med 210 Nm. Husk også at sikre centermøtrikken ved at banke den ind mod den flade kant på akslen.

Skift af hele molevitten til ny aksel inkl. ABS føler mm. lyder i mine ører som vildt overkill!! Det vil vel forøge udgiften med en faktor 10... og jeg tvivler faktisk på, at det er ret meget nemmere.

/Jens
97156: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 09:31:28) (svar på 97153)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Jeg tror jeg kontakter en af de overstående forhandlere og prøver lykken med at skifte det selv. Det er jo også den eneste måde at lære det på selv.

Tak for de mange svar.

Rud
97157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 09:56:55) (svar på 97156)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Hov!
Nu hører det lige med til historien at jeg svarede som om, det var en Disco 2, og det gør jo nok en forskel...
Efter et kig i den kloge bog, viser det sig at momentet faktisk er 490 Nm, men det er så lige meget i denne sammenhæng :-)

Mvh Steen
97159: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 10:02:20) (svar på 97157)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
490 Nm er jo vildt meget... Hvad er det lige der skal spændes så hårdt?

Akslerne er vel ikke så forskellige?

I min manual står der også 210 nm på lejemøtriken.

Mvh

Stephan
97160: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 10:23:12) (svar på 97159)
Jens Schönemann-Paul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.89.221.64)
Klogebogen - både Haynes og den officielle - siger 210 Nm. 450 eller enddog 490 Nm lyder helt vildt, og må bero på en misforståelse, så vidt jeg kan se. Det er jo dog ikke en entreprenørmaskine... ,-)

/Jens
97162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 11:15:43) (svar på 97160)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Jeg har beviser, har jeg! - med mindre jeg har misforstået noget totalt?
Det er fra den officielle klogebog.
Det er ganske vist på tysk, men meningen må nok tænkes at være den samme.
Der er to sider - de kommer i hver sin post.

I øvrigt kan man vel også godt kalde det en SLAGS entreprenørmaskine :-)

Mvh Steen
97167: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 12:06:08) (svar på 97162)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det må jo så være bevis på at en Disco II er mere en entreprenørmaskine end en Defender er :-)

MVH Jakob E S
97163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 11:16:19) (svar på 97160)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
side 2
97164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 11:25:24) (svar på 97163)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Tak for svarene.
Reservedelene vil snart blive bestilt, og kloge bogen er allerede bestilt på eBay.
97223: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 22:33:21) (svar på 97163)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Jeg har også beviser ;-) (Se afsnit 27)

Det står jo sort på hvidt på både tysk og engelsk i hver vores bøger. Jeg har godt nok svært ved at forstå, at der skulle være forskel af betydning mellem Disc og Def... lige før jeg fristes til at tro, at tyskerne har misforstået et eller andet i oversættelsen... men det er nok for langt ude.

Alt tyder dog på, at 210 Nm er korrekt for Defender MY2004.

/Jens
97237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (27-04-2010 10:35:16) (svar på 97223)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jens og Steen.

Husk lige at I taler om æbler og pærer. Den ene taler Defender og den anden blander en Disco II ind i den her tråd. Der er helt klart forskel på de to. Se bare på boltmønsteret til hjulmøtrikkerne.

MVH Jakob E S
97169: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 12:31:12) (svar på 97145)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Jeg overvejer at medbringe et sæt hjullejer på årets langtursferie. Men jeg har samme overvejelser som Rud – kan jeg overhovedet selv skifte? Men omvendt tænker jeg at man nemt kan finde et værksted som kan hjælpe – bare jeg selv har stumperne og ikke skal vente i flere dage på posten.

Men hvilke stumper er det lige jeg skal bruge?
Når jeg kigge i min værkstedsmanual kan jeg se både et ydre og inderleje, pakninger, skiver m.v. Hvad skal vi bruge?

http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Axle/Gasket_-_drive_flange_-_front_axle_from_LA930456.html
http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Axle/Hub_seal_-_front_axle_from_LA930456.html
http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Axle/Hub_bearing_%28aka_wheel_bearing%29_-_front_axle_from_LA930456.html

etc…..

(og bør man skifte pakningen rundt om stikakslerne?)

I øvrigt står der 210Nm i min workshop manual…

Mvh, Lars
97175: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 13:11:48) (svar på 97169)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Nu ved jeg ikke hvad det er for en model du har, men jeg har fået oplyst fra LR Parts, at jeg skal bruge følgende:

http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-laase-711p.html
http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-hjulleje-592p.html
http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-hjulleje-731p.html
http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-pakdaase-665p.html
http://www.lrparts.dk/shop/search-1.html?keyword=stc3435

Man skal bruge to stk. hjullejer og det sidste (fedtpatronen) er kun til forhjulene.

Med Rover hilsen
Rud
97181: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 14:51:51) (svar på 97175)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Rud

Jeg har lige skifte begge mine forhjuls lejer, det er intet problem, så længe aksel flangen ikke er rustet fast til akslen.

Hvis du vil er du velkommen i min indkørsel så kan vi løse det på en eftermiddag.

Det er måske en ide at skifte i begge sider ?

Jeg har den store rørnøgle og en søn der vejer 40 kg så de 210 Nm kan vi nok regne os frem til

Hilsen

Torben Lige hjem kommet fra 29 POMERANIA, og stadig hel høj på alt den off road kørsel.
97182: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 14:57:51) (svar på 97181)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Uh Torben - hvordan gik turen til Polen? - hvor langt nåede i?

NB, Må jeg ikke se jer over skuldrene når I skifter hjulleje?

Mvh, Lars
97193: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 15:26:27) (svar på 97182)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Lars

Du skal være velkommen, vi kan lige aftale tidspunkt sammen med Rud.

Turen til Polen gik over alt forventning, min unge Co driver ( 10 år ) og lidt ældre runner ( 15 år) klarede opgaven fint og vi kørte ca. 200 km i terrænet.

Og fik iht. vores egen optælling ca. 30.000 point.

Hilsen

Torben
97195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 15:46:29) (svar på 97193)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Et cool team må man sige! 200km er lidt længere en sidste år ikke? Jeg er grøn af misundelse og vil gerne snart selv have en tur derned. Jeg synes bare at det nemt bliver en dyr overhaling af bilen inden den er klar.. (spil, kofanger, HD fjedre (ønsker ikke at hæve bilen), dæk osv)

Lars



97183: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 14:58:44) (svar på 97181)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Hej Torben
Det lyder fantastisk.

Jeg har planer om at tjekke lejet i den anden side i aften, inden jeg bestiller delene hos LR Parts.

Herefter kontakter jeg dig lige angående tidspunkt.

/Rud
97194: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" TD5 - Forhjulslejet er gået (26-04-2010 15:32:12) (svar på 97183)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Rud

Prøv lige at kontrollerer priserne hos www.paddockspares.com

Vi kunne evt. købe noget sammen så spare vi æidt på fragten.

Jeg skal selv til at købe noget fra paddock

Hilsen

Torben