tilbage

Land Rover Forum  

Index
97255: Pakdåse i salisbury bagtøj (27-04-2010 19:56:53)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.194.240)
Hej derude

Mit bagtøj viste sig ved en tur til Kbh at være temmelig utæt. Tabte 1 liter olie ud gennem pakdåsen ved kardan akslen.

Er der nogen der kan sige hvordan man skifter den?

Mvh
Rune
110" bus
109" bus

www.familienpaaeventyr.blogspot.com
www.teamclassiclandrover.dk
Index
97265: sv: Pakdåse i salisbury bagtøj (27-04-2010 22:29:52) (svar på 97255)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.46.212)
pil kardanen af, og fjern derefter flangen der holder spidshjulet på plads. Når den er trukket ud, vrikker du pakdåsen ud med evt. en skruetrækker uden at beskadige fladerne den ligger i - derefter bankes den nye på plads med en bolchjehammer til den ligger plant hvor den skal :)

mvh jakob
Index
97267: sv: sv: Pakdåse i salisbury bagtøj (27-04-2010 23:04:20) (svar på 97265)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.252.142)
Du skal endvidere være opmærksom på der er to typer
pakdåser; "early or late" mener det skiller i 1986.
Index
97274: sv: sv: sv: Pakdåse i salisbury bagtøj (28-04-2010 09:32:14) (svar på 97267)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.56.63)
Så vidt jeg husker er det ikke så simpelt på en salibury aksel, da der er en klemskive der bliver presset sammen ved det rigtige tilspændingsmoment af møtrikken på spidshjulet. Den eneste metode der skulle fungere uden at man skifter den klemskive skulle være hvis man mærker op på møtrikken og spidshjulsakslen, så man kan spænde møtrikken til præcist det samme punkt når man samler igen.

/tony
Index
97275: sv: sv: sv: sv: Pakdåse i salisbury bagtøj (28-04-2010 09:43:27) (svar på 97274)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.56.63)
Index
97277: sv: sv: sv: sv: Pakdåse i salisbury bagtøj (28-04-2010 10:38:14) (svar på 97274)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.229.35)
Jeg har skiftet rigtig mange af disse pakdåser på Salisbury diff., men primært på Jaguar.
Jeg vil gætte på, at disse følger samme konstruktionsprincip som de, der er monteret på Land Rover. De ligner i hvert fald hinanden til forveksling.

Jeg mærker op på møtrik og spidshjulsaksel, tæller for en sikkerheds skyld antal frie gevind og spænder til igen, efter endt udskiftning af pakdåsen, lige en krillimeter yderligere.

Hvis der er "snøreliv" på flangen, er det lidt omsonst at skifte pakdåsen alene. Ligeledes må der heller ikke være slør i spidshjulsakslen, hverken aksialt eller radialt.

Det har aldrig forvoldt problemer.

mvh
Knud