tilbage

Land Rover Forum  

Index
97337: remstrammer 300 tdi (29-04-2010 09:01:55)
Simon Panduro #4709, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.55.165)
Hej

Er der nogen derude der ved hvad remstrammeren på en 300 tdi hedder på engelsk, evt. kan smide et link til samme.
Det er ikke remstrammeren til tandremmen, men til "fanbelt".

pft
Simon
Index
97352: sv: remstrammer 300 tdi (29-04-2010 11:54:42) (svar på 97337)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Hej Simon,

det hedder en Auxiliary Belt Tensioner.
Se f.eks famousfour (produktnummer: FF000702)

Christian
Index
97353: sv: sv: remstrammer 300 tdi (29-04-2010 12:28:33) (svar på 97352)
Troels Andersen #8513, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.237.254)
Er det den der kan sidde og pive helt åndsvagt på min 300 Tdi?
Piveriet holder op hvis remmen og remstrammeren får en gang WD40 men begynder igen ret kort tid efter. herre irriterende
Index
97357: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (29-04-2010 12:48:18) (svar på 97353)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Det kunne nok godt være lejet i strammeren, der har set bedre dage.
Men det kan vel også bare være remmen, der er slidt og glider på hjulene?

Man kan købe lejet særskilt, men en remstrammer med det hele koster ikke alverden, så jeg tror ikke jeg ville gide rode med udskiftning af lejet.

Samlet med en ny rem slipper du vist under 500,- i UK.
Index
97361: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (29-04-2010 13:30:23) (svar på 97357)
Simon Panduro #4709, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.55.165)
Tak for svaret. Den er bestilt hos Craddock. 42£ ex. vat og transport. Så er det bare at vente......

Simon
Index
97368: sv: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (29-04-2010 15:02:18) (svar på 97361)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Husk links gevind...
Index
97420: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (30-04-2010 23:47:31) (svar på 97353)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.52)
Hej Troels.

Det er nok ikke remstrammeren. Den kan have en del slør, uden det er et problem.
Piberiet kommer oftest fra remmen, hvor rillerne gnider ned i rillerne på remhjulene. Det skyldes at remmen eller et eller flere hjul er slidt. Derfor hjælper det kun kortvarigt at sprøjte WD40 på, da det hurtigt forsvinder. Jeg har bedre erfaring med silikonespray. Det holder dog heller ikke evigt. Det der skal til er en ny rem. den vil sikkert og hyle i starten, for dine remhjul er slidt, men så snart remmen er slidt til, så piver den ikke mere.

MVH Jakob E S, der også hader den lyd!
Index
97423: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (01-05-2010 09:54:56) (svar på 97420)
Simon Panduro #4709, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.55.165)
Hej Jakob

Jeg har skiftet remmen, men larmen var den samme som før. Der var ingen ændring i hvorfra larmen kom, så nu prøver jeg med remstrammerhjulet. Der kommer en melding når oprationen er færdig....

Mvh
Simon
Index
97424: sv: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (01-05-2010 10:05:19) (svar på 97423)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.124.114)
Følgende kan være galt og være årsagen til larmen:
Strammehjulet (mest sandsynligt)
Vandpumpen (ret sandsynligt)
Generatorlejer (sandsynligt)
Servopumpe (sandsynligt)

Hvis ikke det hjælper at skifte rem, så ville jeg starte fejlsøgningen ved strammehjulet og derefter vandpumpen. Sidst jeg skiftede vandpumpe, opdagede jeg, at selve remhjulet på vandpumpen var skævt, og nok den primære årsag til at pumpen fejlede. Det er meget sjældent (ifølge min erfaring) at det er selve remmen, som fejler.
Iøvrigt er Cola eller rød sodavand langt det bedste, hvis det skulle være remmen, som hyler
Index
97427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (01-05-2010 10:37:00) (svar på 97424)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.99)
Hvis man er i tvivl om, hvorfra en sådan lyd kommer, er det hurtigt fastslået, hvis det omgånde hjælper at sprøjte et eller andet siliconeagtigt på remmen under gang.
Forsvinder lyden er det remmen og/eller slidte skiver, men almindeligvis remmen.

Fortsætter det, kan man tage et stetoskob eller blot et stykke rundjern, som man lægge øret til og jager ned på de mistænkte lejehuse. Så er men slet ikke i tvivl, når man rammer det syge leje.

Man kan naturligvis også indlede med at lytte til det hele! :-)

mvh
Knud, der holder af at diagnostisere, før reparation i blinde.
Index
97428: sv: sv: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (01-05-2010 10:38:52) (svar på 97424)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.201.110)
Alt dette ER skiftet på min 300 tdi, samt 3 x remme både org. og uorg. uden virkning, det der holder hyleleriet væk i længst tid har været silicone på remmen, men jeg vil gå ud og prøve med Coca cola nu.
Index
97426: sv: sv: sv: sv: sv: remstrammer 300 tdi (01-05-2010 10:36:32) (svar på 97423)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Simon,

Hvis du søger på "remstrammer" o.lign. her i forum, vil du opleve alskens "vellykkede" behandlinger af problemet.

WD 40, belt dressing, bremsevæske, højtryksbestandigt fedt, olie, cola og rød sodavand (de var nye for mig, Thomas), stearin, voks, fortynder osv. osv. De løser problemet midlertidigt, men når der er gået et stykke tid, så kommer problemet igen - og en udskiftning af remstrammeren/remmen medfører som regel kun, at du er 500-1000 kr. fattigere og får lyden igen efter kort tid.

Selve remstrammeren er mere eller mindre fejlkonstrueret fra starten, hvad lyd angår, og det er en uheldig kombination af svingninger/resonans/fjederens styrke/slid osv. der er årsagen til lyden.

Jeg har på et tidspunkt skiftet lejet alene til et ret dyrt et af slagsen - det hjalp også kun kortvarigt.

Et råd jeg har hørt andre have held med, er at afrense selv armen grundigt, og så montere et eller flere stykker selvklæbende blygummi på den - derved ændres armens vægt, og resonansbilledet flytter sig, og lyden forsvinder. Jeg har ikke selv prøvet dette, men det skader ikke at forsøge, og er trods alt billigere end en ny arm...

/Ib