tilbage

Land Rover Forum  

Index
97478: Varerumsadskillelse (02-05-2010 21:09:11)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Hej
Er der nogen der kender eller kan henvise mig til reglerne for varerumsadskillelse i varebiler?

Jeg skal bruge lidt mere plads i min 1999 Disco så vil gerne afmontere den lille stål kant bag for sæderne så der ikke er nogen kant og evt sikkerhedsgitteret bag føre sædet.

Kan næsten regne ud at den ikke går gennem syn, men hvad er konsekvensen hvis jeg bliver stoppet og opdaget?
Bøde? - og hvor stor?
Indkaldelse til syn?

Mvh Claus
Index
97481: sv: Varerumsadskillelse (02-05-2010 21:49:48) (svar på 97478)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.173.77)
Skat skriver lidt om kravene her : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110583

Jeg vil forvente at du som minimum vil blive kaldt til syn hvis du stoppes uden at bilen opfylder reglerne for at være en varevogn.

I værste fald kunne jeg forestille mig at der kunne blive noget afgiftsmæssigt ballade, men det ved jeg ikke.
Index
97483: sv: Varerumsadskillelse (02-05-2010 22:00:42) (svar på 97478)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Varerumslængden skal minimum være 1200 mm.

www.fstyr.dk kan du læse vejledning om syn af kørretøjer.

http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx

samt: http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx

her i uddrag:

Last- og varebiler med lukket varekasse Køretøjet skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport.

Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, ses bl.a. på varerummets længde. Der er ikke i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er det fastsat, at varerummets længde skal være på mindst 120 cm.

Adskillelse mellem førerrum/varerum
Ifølge regler fastsat i medfør af Justitsministeriets bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr mv. skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan fx bestå af trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af splintsikkert plastmateriale i metalramme.

Varerummet
Varerummet skal udelukkende være konstrueret og indrettet til godstransport. Varerummets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet skal have en højde på mindst 60 cm. målt fra det plane gulvareal. Varerummets længde måles i 60 cm. højde, og der måles langs køretøjets længdeakse. Der måles fra adskillelsen bag førersædet.

Hvis adskillelsen begrænser førersædets oprindelige forskydningsmulighed bagud, skal målene regnes fra en fiktiv adskillelse, der er placeret så forskydningsmuligheden ikke er begrænset, og ryglænet er anbragt i normalstilling.

Det bemærkes, at kravet om en mindstehøjde på 60 cm. skal forstås således, at kravet alene skal være opfyldt overalt langs køretøjets længdeakse, hvor opmålingen af vareladets længde foretages - altså i en længde på 120 cm. bagud fra adskillelsen. Se SKM2003.151.TSS

Index
97484: sv: Varerumsadskillelse (02-05-2010 22:01:11) (svar på 97478)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.236.10)
Indledningsvis må jeg sige din tilgang er lidt problematisk
- Cost/benefit? hvad får man i bøde hvis?
For år tilbage havde jeg en Renault Master- stor kassevogn,
gule plader, der havde jeg fjernet skillevæggen mellem førerkabine og varerum og bag førersædet et rør boltet fast
til tag og gulv, på røret var skruet en plade der var 50X50 cm. som dækkede tomrummet mellem nakkestøtte og tag,
synsmanden var ikke imponeret men lod passere. Dermed ikke sagt alle synspladser accepterer sådan løsning.
Index
97489: sv: sv: Varerumsadskillelse (02-05-2010 22:35:13) (svar på 97484)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Hej Gutter

Det var hurtige svar og link, tak !

"skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft"

I følge denne tekst behøver der åbenbart ikke nogen kant fra gulvet bag ved for sæderne ?
Det er også denne jeg gerne vil fjerne. Jeg må så bare få lavet et par beslag så jeg kan montere gitteret bag føre sædet igen.

Claus