tilbage

Land Rover Forum  

Index
97522: Motorskifte - papirarbejde? (03-05-2010 19:09:07)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Hej Forum

Som nævnt længere nede, er jeg ret pludseligt kommet i bekneb for en ny motor. Jeg har en Defender 200tdi, hvor jeg vil erstatte motoren med en 200tdi fra en Discovery.

Hvad kræver det af godkendelser?

Hvis jeg køber en motor i udlandet, skal jeg så have nogen form for dokumentation med fra sælger?

På forhånd tak

Mlrh
Niels Henrik
Index
97529: sv: Motorskifte - papirarbejde? (03-05-2010 21:11:36) (svar på 97522)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Samme motor, bare med lidt anderledes turbomontering. DET burde ikke give problemer af nogen art med myndighederne. Du skal bare flytte manifolder over på den nye motor fra den gamle.
Index
97558: sv: Motorskifte - papirarbejde? (04-05-2010 10:50:06) (svar på 97522)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.18.92.158)
Eneste forskelle på defender og disco 200 TDI er manifoler, turbo og diesel pumpen. Der er bedre flow i manifolerne på disco'en og pumpen kan tage lidt flere omdrejninger. Derudover har disco pumpen en lidt bedre koldstart/moment funktion hvor den kan forstille tændningen mere end defender. Da motorene forurener ens og har under 20% effekt forskel er det intet papirabejde involveret. Dog vil det gøre installationen væsentlige nemmere for dig selv hvis du kan flytte manifol og turbo over fra defender motoren.
Index
97562: sv: sv: Motorskifte - papirarbejde? (04-05-2010 11:51:27) (svar på 97558)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Mange tak for input.

Jeg regner med at flytte manifold og turbo over fra Defenderen. Derudover er det noget med nogle specielle bolte (Flywheel Housing Bolt Kit).

Det sidste jeg er i tvivl om (indtil videre!) er, om jeg også får brug for et nyt forrør på udstødningen, eller om det er det samme som på Defender- motoren. Ved du evt. også det, Søren?

Mlrh

Niels Henrik
Index
97563: sv: sv: Motorskifte - papirarbejde? (04-05-2010 11:55:00) (svar på 97558)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.35)
Hej Søren.

Det er ikke korrekt, at fordi motorerne forurener ens og har mindre end 20% effektforskel, er der intet papirarbejde involveret.

I.f.m. ethvert skifte af motor til en anden, end den bilen er typegodkendt med, skal der - hvis man vil efterleve reglerne - uanset større/mindre effektforskel og øvrigt nært slægtskab ske anmeldelse til registreringssyn med angivelse af, hvori ændringen består. Herefter vil synsmyndigheden tage stilling til / godkende ændringen.

Se bl.a. også tråden: http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=93929#93929

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
97565: sv: sv: sv: Motorskifte - papirarbejde? (04-05-2010 15:31:46) (svar på 97563)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Hej Niels

Du kan sagtens bruge dit forrør igen da du jo flytter manifolderne over på den nye motor så sidder de samme sted som før og derved er det bare at føre det sammen og sørge for at det slutter tæt.

Mvh.
Kenneth
Index
97566: sv: sv: sv: sv: Motorskifte - papirarbejde? (04-05-2010 15:47:53) (svar på 97565)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Og så vil du når du montere defender ind manifolden på disco motoren finde endnu en forskel på de to, for lige der hvor du skal montere slangen på ind manifolden der sidder generatoren på disc motoren, men det kan gøres.....

MVRH

Ole
SLROC
2591