tilbage

Land Rover Forum  

Index
97832: Defender fra 80'erne kontra 90'erne? (08-05-2010 11:23:57)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Hej

Jeg ville meget gerne lige høre jeres meningere omkring defenderen. Er der meget forskel på om man køber en bil fra 87 eller 97.


Det jeg endeligt startede med at kigger efter var en 90" soft top, diesel fra 1995-1998. Men disse er jo ikke til at finde til en fornuftig pris.

Så derfor ville jeg lige høre jer om der er stor forskel på en bil der er 10år ældre.

Km antal tager jeg ikke så tungt. Bare bilen er mekanisk i orden ;)
Index
97833: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (08-05-2010 11:43:04) (svar på 97832)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 91.101.28.128)
Hej Lasse.

Ja og nej, der er ikke den store forskel på karosseri og kørekomfort.

Men en 300TDI er ikke helt at sammenligne med en 2,5n/a, efter min mening.

Hvis du er hobby mekaniker, der skal køre lokalt i kommunen, så er de vist godtnok med ca. 68 pålidelige heste.
Men skal du køre motorvejs halløj er det nu ikke tosset med ca. 113 vilde heste.

mvh Bo
Index
97834: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (08-05-2010 11:49:54) (svar på 97833)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.253.91)
Hvis det er en gulpladebil du tænker på, sker der noget ubehageligt med vægt/misundelsesafg. i 1997.

mvh
Knud
http://www.stfnvsj.dk/
Index
97836: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (08-05-2010 12:09:54) (svar på 97834)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Ja hvis bilen er nyere end 6/1998 så er der missundelse afgift på dem.
Index
97835: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (08-05-2010 12:09:09) (svar på 97833)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Det vil sige hvis man finder en fra midt 80'erne der har fået smidt en 300TDI i så er man godt kørende ;)

Index
97843: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (08-05-2010 17:35:47) (svar på 97835)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Jep!
Om det er en 200'er eller 300'er betyder ikke så meget i den henseende. Begge er 2 rigtig lækre biler.
Og det er en 2,5 n/a såmænd også, ikke et ondt ord om denne motor, andet end at den godt kunne bruge lidt mere skub på motorvejen.

Jimmi

p.s. Husk at spørge sælger, om der er betalt afgift af bilen, efter ombygning. Det er ikke de store penge, men dumt hvis du selv ender til syn, og synsmanden falder over ombygningen.
Index
97845: sv: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (08-05-2010 18:32:03) (svar på 97843)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.231)
og husk, at få kvittering af efterbetalt afgift med fra sælger...
Index
97873: sv: sv: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (09-05-2010 10:53:42) (svar på 97845)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.182.241)
Det er værd at huske på om der er aksler og gearkasse fra en 300 tdi hvis det er en ombygget bil.

Skivebremser er en dejlig ting, men om det er lovligt at sætte på bilen er en anden sag.
Det er også et andet diff på en 300 tdi, samt anderledes gearkasse.

Mvh

Stephan

Index
97888: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (09-05-2010 15:01:20) (svar på 97873)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Det vil sige at hvis der er lagt en 300TDI så er gearkassen også skiftet eller hvordan?

Index
97895: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (09-05-2010 17:22:13) (svar på 97888)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.43)
Ja, 300 tdi driveline har en anden gearkasse, mens 200 tdi bruger samme gearbox som 2,5 og 2,5 td.

Akslerne er et mindre problem. Tromlebremser kan også standse en 300 tdi dreven Land-Rover, da motorydelsen næsten er identisk med en 200 tdi.
Index
97916: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender fra 80´erne kontra 90´erne? (10-05-2010 07:31:12) (svar på 97895)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
I min verden er et 300 tdi motor skift ikke ensbetydende med et gearkasse skift.
Men det er let at kontrollere, en R380 gearkasse (den som kom med en 300 tdi motor) har bakgear nederst til højre, LT77 osv har det øverst til venstre.

Så hut jeg hvisker, blev 300 tdi leveret med 24 splines i differentialerne.

Hvis motor, aksler og gearkasse er sat på bilen, så kan Skat påstå at det er et identitets skifte og så skal du betale afgift af en 300 tdi 90".


Mvh

Stephan