tilbage

Land Rover Forum  

Index
98320: Hvor mange oliepakninger, skal der sidde i en 300tdi bagaksel.. (22-05-2010 19:25:37)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.215.163.32)
Jeg er ved at skifte baghulsleje har lige et spørgsmål ang. de korrekte oliepakninger.

Jeg har har fået både en "indre" og en "ydre" oliepakdåse (oilseal) med.

Indre: FTC4785
http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Axle/Rear_inner_hub_seal_-_from_LA930456.html

Ydre: FRC8222
http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Axle/Rear_outer_hub_seal_-_from_LA930456.html

Det der undrer mig er, når jeg kigger på denne tegning:
http://www.connectstores.com/lr/images/rearhubsanddriveshaftsdef.jpg

- så ser det dog ikke ud til at der skal mere end en oilepakning (ftc4785) i min bagaksel (som er efter VIN LAxxxxx).

Er det korrekt - hvis ja, hvorfor refereres der så til inner og outer oil seal?

mvh
Christian
Index
98330: sv: Hvor mange oliepakninger, skal der sidde i en 300tdi bagaksel.. (22-05-2010 23:58:33) (svar på 98320)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.51)
Har lidt svært at se "the big idea" med den ydre, men tanken er vel at FRC 8222, monteres i navet, yderst, således den sammen med afstandsringen holder lejefedtet på plads og forhindrer olie fra differentialet i at blande sig, vel vidende der er en tætningsring omkring stikakslen ved stubben.
Index
98345: sv: sv: Hvor mange oliepakninger, skal der sidde i en 300tdi bagaksel.. (23-05-2010 13:15:03) (svar på 98330)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.215.163.32)
nej, det kan du have ret i. flere steder kan jeg også se at der er folk, der bevidst ikke sætter hverken ydre pakning i navet eller pakning omkring stikakslen. netop for at lade olien fra differentialet komme ind og smøre lejerne.

Jeg har kun monteret pakningen inderst i navet mod stubakslen, og får dermed olie i lejerne - så må vi se hvad det bringer med sig.. :-)

mvh
Christian
Index
98378: sv: sv: sv: Hvor mange oliepakninger, skal der sidde i en 300tdi bagaksel.. (24-05-2010 15:21:04) (svar på 98345)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.239.68)
At undlade/fjerne tætningsringen ved stikakslen er ikke et set-up jeg vil anbefale, endsige praktisere selv, dertil er den forventede smøring fra difhusets olie for sporadisk;
en ting er olienivaue ved stilstand, noget andet under drift hvor olien hænger rundt i differentialet. Hertil kommer evt. vandindtræng ved wading, hvor olien jo som bekendt skal skiftes oftere.