tilbage

Land Rover Forum  

Index
99090: Erfaringer med den nye Defender (13-06-2010 13:26:44)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.87)
Nu har den nye Defender været på markedet i næsten tre år og derfor efterlyser jeg ejere af denne type, som vil give nogle erfaringer fra sig.
Måske endda som en artikel i OASEN, hvis du er med på det!

Index
99103: sv: Erfaringer med den nye Defender (13-06-2010 17:02:44) (svar på 99090)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.41)
hej paul i foråret 2007 fik jeg et godt tilbud på bytte fra min 90td5 til 90td4 og slog til det hele skulle gå lidt stærkt pga et eller andet forslag med mer pris på ca 60000kr for side ruder men jeg fik min fine td4 og var meget glad lige bort set fra at pladsen var noget mindre end i td5rn det blev løst alt gik fint en pragtfuld trækkraft og masser af varme lidt mindre støj alt i alt lækkert
tror jeg havde haft den i ca en måneds tid begyndte den at drille lidt med at ikke at ville starte er bla. blevet skubbet igang to gange hos den lokale bager værkstedet rodet en del med bla startspærren men fik aldrig rigtigt løst det
en dag da jeg skulle bremse begyndte bilen at blinke til venstre og andre mærkelige ting forkom det viste sig heldigvis at være noget overgang i stikket til trailer så det blev løst
jeg ville gerne have et lille hævesæt lige som jeg havde på min td5r på og fik den løftet ca 40mm det skabte så mange vibrationer at man simpelthen ikke turde køre i bilen fast besluttet på at min fine vogn skulle lystre blev ikke mindre end to af de store værksteder sat på at løse sagen (hver for sig og af to gange)jeg fik speciallavet kardanger osv men den måtte ned for at køre godt igen
glad for bilen men irriteret over de drillerier den gav
da en kammerat en dag fortæller at han på et engelsk forum har læst at det kan knibe med pladsen mellem bundkar og forkardan får vi set efter og ganske rigtigt en grim bule i bundkaret var der
bundkaret blev skiftet på lr regning men olien var på ejers regning altså min der efter blev den ved med at drille på forskellig måder såe ca 10 måneder efter kørte jeg td5 igen

ingen tvivl jeg kender flere der kører td4 helt uden problemer og de er meget glade for dem jeg fik nok en mandagsmodel men syntes bestemt at land rover burde gøre folk ordenligt opmærksomme på sådan noget som bundkaret
mvh klaus
Index
99112: sv: Erfaringer med den nye Defender (13-06-2010 20:14:08) (svar på 99090)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.50.77)
Hej Paul

Jeg skrev den 24-01-2010 følgende artikel på denne side. Det er en sammenligning mellem en 300 TDI og den nye TD4:

"Jeg fik ultimo september 2008 leveret en 130" 2,4 TDCI og den har jeg haft stor glæde af. Jeg bruger den bl. a. til at trække en værkstedstrailer på 3500 kg, så den er ikke gået ind til den evige hvile. Jeg har næsten rundet 30000 km og er ovenud tilfreds med køretøjet.

Den trækker nemt traileren på 3500 kg og en marchhastighed på 80 km på motorvej holdes uden problemer. 300 TDI får let åndenød, når det går lidt op ad bakke.
Igangsætning går som en leg. Den nye kan sætte igang på en stejl bakke med trailer bare ved at slippe koblingen. Den går ikke i stå. 300 TDI eren skal der gives lidt gas og files på koblingen og ved lidt stejlere bakker er man nødt til at gå ned i low.
300 TDIeren kan sagtens klare opgaven, men det er meget mere afslappende at køre med den nye 2,4 TDCI. Det betyder noget, når man kører hjem efter en lang arbejdsdag og er træt.
Med trailer kører jeg ca. 7 km/l ved blandet kørsel og ca. 7,5 km/l med 300 TDI. Den nye Land-Rover leverer dog noget mere arbejde, og derfor større forbrug.
300 TDI eren har en marchhastighed på max 110 km/t (den vejer 3500 kg med fuld oppakning) mens den nye klarer 130 km/t uden problemer. Den stopper ved 130 km/t (fabriks-spærring) og den kører stabilt ved denne hastighed.
Der er ikke støj i en Land-Rover men lyd. Der er væsentlig mere lyd i 300 TDI eren end i den nye. Man kan faktisk samtale ved 130 km/t og høre radio uden besvær.
Den nye 2,4 TDCi har dog den ulempe, at den ikke må køre tør for brændstof. Hvis det sker, skal man have en speciel pumpe til at løfte brændstoffet op til indsprøjtnings-systemet, og man kan heller ikke skifte filter uden denne pumpe. Til et køretøj, der er bygget til at køre udenfor almindelig beboede områder, synes jeg, at det er et stort tilbageskridt. Det er nok ikke tit, at man har brug for det, men den dag det sker, er det møj irriterende.
300 TDIerne kan ubesværet lufte sig selv ud bare der er brændstof fra filteret til motoren. En gang har jeg tømt tanken og sat nyt brændstoffilter i samtidig, og jeg startede motoren og den luftede sig selv ud uden problemer, fantastisk.
Jeg har aldrig været bekymret for om motoren er en god kvalitet. Når den kan bruges i en en varevogn med succes, kan den næsten bruges til alt. Jeg tror også, at på grund af det store antal motorer, der er fremstillet bliver reservedelspriserne på lang sigt også rimelige.
Jeg har købt og får serviceret bilen på et autoriseret værksted i Nordvestsjælland og er særdeles tilfreds med servicen og prisen.
Det andet tilbageskridt er startspærren. Jeg kommer steder, hvor der ofte er radiostyrede lastvognskraner, og det kan startspærren ikke lide. Jeg må af og til bede kranbrugerne holde en pause, så jeg kan overtale startspærren til at slå fra. På den gamle TDI fra 1998 er der ingen startspærre. Det er dog ikke et problem jeg vil klandre Land-Rover for, det er et generelt problem for mange biler.
Jeg kan kun sige, at jeg er rigtig glad for den nye 2,4 TDCI, og vil vælge den igen."
Jeg kan tilføje at den havde af og til har haft lidt svært ved at holde varmen her i vinter og derfor satte jeg et stykke pap foran køleren. Det hjalp.

En ny 110" Hi-cap er på vej ind i stalden i løbet af en måned. Den skal erstatte den gamle 130" NESA Landrover der så går på pension fra mig.

Håber, at det gav lidt oplysning.

Med venlig hilsen

Steen Larsen 0411
Index
99151: sv: sv: Erfaringer med den nye Defender (15-06-2010 00:27:03) (svar på 99112)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.69)
På grund af det absurde danske afgiftsystem ligger nykøb af
Land Rover ud over min økonomiske formåen, derfor ingen personlig erfaring mht. TD4. Derimod spændte 2 journalister
fra Land Rover Ovner Magazine en TD4 90" for en "fornuftig" campingvogn og kørte på skiferie i det skotske højland. I lighed med Steens erfaring har journalisterne endnu ikke fået armene ned af lutter begejstring over TD4`erens evner som trækdyr. Andre har, måske på gr. af snevinteren, også fået øjnene op for TD4`erens fortræffeligheder, Land Rover har i 1. kvartal 2010 haft de bedste salgstal nogen sinde og har nyansat 275 medarbejdere for at klare efterspørgelsen.
Ligeledes i Tyskland er der rift om LR. Her er der solgt 30-40% flere Solihullprodukter end tilsvarende periode
sidste år. Måske hænger det sammen med der er landet en ny Experiencemodel 110" som kan erhverves til under 300000Kr. Stationwaggon vel at mærke, og kan man så leve med opvarmelige Recarosæder i sort læder, aircondition, sølvfarvet instrumentering og betjeningsgreb, underkørselsværn, A-bar, riffelaluplader på skærme, Santoriniblack lakering og letmetalfælge, ja, så har man sparet 45000Kr. i forhold til standardmodellen.
Dog intet paradis uden slanger, ved brugtkøb (!) af TD4
skal man se efter evt. def. vacuumpumpe; går den i udu sovser den motorrummet ind i motorolie.