99112:
sv: Erfaringer med den nye Defender (13-06-2010 20:14:08) (svar på
99090)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 93.161.50.77)
Hej Paul
Jeg skrev den 24-01-2010 følgende artikel på denne side. Det er en sammenligning mellem en 300 TDI og den nye TD4:
"Jeg fik ultimo september 2008 leveret en 130" 2,4 TDCI og den har jeg haft stor glæde af. Jeg bruger den bl. a. til at trække en værkstedstrailer på 3500 kg, så den er ikke gået ind til den evige hvile. Jeg har næsten rundet 30000 km og er ovenud tilfreds med køretøjet.
Den trækker nemt traileren på 3500 kg og en marchhastighed på 80 km på motorvej holdes uden problemer. 300 TDI får let åndenød, når det går lidt op ad bakke.
Igangsætning går som en leg. Den nye kan sætte igang på en stejl bakke med trailer bare ved at slippe koblingen. Den går ikke i stå. 300 TDI eren skal der gives lidt gas og files på koblingen og ved lidt stejlere bakker er man nødt til at gå ned i low.
300 TDIeren kan sagtens klare opgaven, men det er meget mere afslappende at køre med den nye 2,4 TDCI. Det betyder noget, når man kører hjem efter en lang arbejdsdag og er træt.
Med trailer kører jeg ca. 7 km/l ved blandet kørsel og ca. 7,5 km/l med 300 TDI. Den nye Land-Rover leverer dog noget mere arbejde, og derfor større forbrug.
300 TDI eren har en marchhastighed på max 110 km/t (den vejer 3500 kg med fuld oppakning) mens den nye klarer 130 km/t uden problemer. Den stopper ved 130 km/t (fabriks-spærring) og den kører stabilt ved denne hastighed.
Der er ikke støj i en Land-Rover men lyd. Der er væsentlig mere lyd i 300 TDI eren end i den nye. Man kan faktisk samtale ved 130 km/t og høre radio uden besvær.
Den nye 2,4 TDCi har dog den ulempe, at den ikke må køre tør for brændstof. Hvis det sker, skal man have en speciel pumpe til at løfte brændstoffet op til indsprøjtnings-systemet, og man kan heller ikke skifte filter uden denne pumpe. Til et køretøj, der er bygget til at køre udenfor almindelig beboede områder, synes jeg, at det er et stort tilbageskridt. Det er nok ikke tit, at man har brug for det, men den dag det sker, er det møj irriterende.
300 TDIerne kan ubesværet lufte sig selv ud bare der er brændstof fra filteret til motoren. En gang har jeg tømt tanken og sat nyt brændstoffilter i samtidig, og jeg startede motoren og den luftede sig selv ud uden problemer, fantastisk.
Jeg har aldrig været bekymret for om motoren er en god kvalitet. Når den kan bruges i en en varevogn med succes, kan den næsten bruges til alt. Jeg tror også, at på grund af det store antal motorer, der er fremstillet bliver reservedelspriserne på lang sigt også rimelige.
Jeg har købt og får serviceret bilen på et autoriseret værksted i Nordvestsjælland og er særdeles tilfreds med servicen og prisen.
Det andet tilbageskridt er startspærren. Jeg kommer steder, hvor der ofte er radiostyrede lastvognskraner, og det kan startspærren ikke lide. Jeg må af og til bede kranbrugerne holde en pause, så jeg kan overtale startspærren til at slå fra. På den gamle TDI fra 1998 er der ingen startspærre. Det er dog ikke et problem jeg vil klandre Land-Rover for, det er et generelt problem for mange biler.
Jeg kan kun sige, at jeg er rigtig glad for den nye 2,4 TDCI, og vil vælge den igen."
Jeg kan tilføje at den havde af og til har haft lidt svært ved at holde varmen her i vinter og derfor satte jeg et stykke pap foran køleren. Det hjalp.
En ny 110" Hi-cap er på vej ind i stalden i løbet af en måned. Den skal erstatte den gamle 130" NESA Landrover der så går på pension fra mig.
Håber, at det gav lidt oplysning.
Med venlig hilsen
Steen Larsen 0411