tilbage

Land Rover Forum  

Index
99377: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 09:48:30)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Alle.

Skal have ny motor, og ny hovedgearkasse i Raceren.

Kan man afmontere transferen, og så hale motor og gearkasse ud samlet ?

I givet fald, opad eller nedad ??

Skulle jo gerne have den klar til uge 30, så letteste løsning foretrækkes :-)

1270
Paw
Index
99378: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 10:01:55) (svar på 99377)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.226.198)
Hej Paw.
Hvilke ting har du til rådighed? Lift, grav, flat gulv...?

Har du lift, så ville jeg tage motor,hoved og transfer gearkasse ud og så adskille det i bedre arbejdsforhold.
Motor, Transfer og hoved gearkasse kan sidde meget godt sammen.

Jeg ville nok vælge nedad... Men kan du adskille transfer og hoved kasse, og har en giraf, så kan du også vælge at trække indmaden ud af motor rummet.


Mvh

Stephan
Index
99379: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 10:06:42) (svar på 99378)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Stephan.

Tak for hurtigt svar.

Har et fladt gulv, med en lift og en giraf :-)

1270
Paw
Index
99383: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 12:24:25) (svar på 99379)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Paw

Jeg går ud fra, at din racer er med boltet tværvange under gearkassen (det var vist kun de første 3-5 årgange af RRC, hvor tværvangen var svejset på?).

Af med tværvangen, af med fronten og løft så motor/gearkasser forlæns ud. Uden tværvange er der masser af plads ....

Mvh
Mikael
Index
99386: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 12:50:50) (svar på 99383)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Mikael.

Yes, den er med boltet tværvange.

Kan det betale sig/behøver man, pille fronte af ??

Uden at være sikker, så mener jeg ikke dette er helt ligetil ??


1270
Paw
Index
99387: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 13:27:32) (svar på 99386)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 89.239.198.9)
På en V8'er kan det gøres uden at adskille fronten, men selvfølgelig skal køleren ud. jeg ved ikke med en diesel, men mon ikke det er det samme!

Rover hilsen Keld
Index
99389: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 15:18:50) (svar på 99387)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
OK, det kan godt være, at man ikke behøver at pille fronten af en RRC for at få maskinen ud, men det er nødvendigt på en Minor Rover :-)

Mvh
Mikael - med hjemmelavet "højtryksrenser" af køler i Høvelte forleden
Index
99391: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 17:13:41) (svar på 99389)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.243.110)
Ups, min efternavnebror og regionskammerat overhalede mig indenom mens jeg var ude at lave kaffe!
Hmm Mikael, mudderimprægnering af køler med ketchup???
At front skal aftages på Minor-Rover ved udtagning af motor tror jeg gerne, men den sidder bare med fire skruer, så det er jo ren cakewalk.
Index
99397: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 19:47:05) (svar på 99391)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Til almindelig beroligelse kan jeg oplyse, at ketchup- og franskhotdogdressing-flaskerne var behørigt rengjorte, inden spulingen med koldt vand blev indledt. Og det virkede .... ca. 8 flasker senere var køleren og gearkassekøleren stort set rene!

Nu indgår en tom ketchupflaske i standard-værktøjssættet i bagagerummet. Kan i øvrigt med fordel også anvendes ved spuling af lygter inden udkørsel til offentlig vej.

Mvh
Mikael
Index
99400: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 21:14:09) (svar på 99397)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.250.111)
Duch est och en hittepåsom mand, Mikael!
Index
99388: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM (24-06-2010 13:44:59) (svar på 99386)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.246)
Har man en giraf med god løftehøjde er det ikke nødvendigt
at afmontere fronten, selv har jeg dog altid udtaget køleren for at undgå at den bliver beskadiget. På RRC fra 86-87 og senere kan man ikke udtage gulvet, derfor skal gearkasse nedad og ud. Tværvange under gearkasse på RRC har altid været boltet på; den kunne have været svejset som på seriebilerne, da aftagning hverken under samling af bilen fra ny eller senere udtagning af gearkasse fordrede
fjernelse af denne. Værkstedbøger over tidlig RRC anviser udtagning af gulv og gearkasse ud gennem kabine.
Index
99476: sv: Skift af drivlinje RRC 2,4/2,5 VM/Så kom den ud... (29-06-2010 07:32:34) (svar på 99377)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Så kom den ud.
Af med transferkassen, og af med gearstængerne, køleren og alle andre let afmonterbare dele. Giraffen kunne ikke løfte højt nok, så løsningen blev minilæsseren.
Konklusionen må være, at motor og gear, uden transfer kan udtages, hvis man har noget der kan løfte højt nok (+2,5m).
En lift er i princippet ikke nødvendig, men det letter dog den nederste afmontering en del.
Og så vil det klart gøre det lettere, at afmontere hele skiftekulissen, inden man haler den ud. Den lille stump gearstang der sidder tilbage, sidder MEGET i vejen.

1270
Paw