tilbage

Land Rover Forum  

Index
9944: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 09:02:01)
Steen Grøntved (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.85.180)
Jeg er ejer af en 90" 2,5 diesel uden turbo fra 1985 som jeg har haft i snart 2 måneder. Denne bil er nu bengyndt at at tabe olietrykket ved brug af motorbremse samt ved kørsel op ad lange seje bakker (olielampe lyser og olietryksmåler falder til "0")
det skal siges at der er olie på motoren. den ryger ikke under kørsel, kun ved koldstart (blåhvid røg).
Er der nogen der har erfaring med dette problem, som umiddelbart lyder voldsomt
jeg er aldrig støt på dette problem før, med min tidligere diesel Rover 88" årgang 1982.
Med venlig hilsen og megen bekymring
steen 2547
Index
9945: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 09:37:07) (svar på 9944)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Det lyder mere, som om olietryksmåleren har en fejl... hvis du motorbremser - dvs gearer ned og lader motren bremse bilen - får motoren højere omdrejninger og derved stiger olietrykke. Kører du op ad en lang sej bakke, må motoren ikke sejtrække over længere tid pga fare for overophedning = nedsat viskositet i olien og tyndere olie. Hvor mange km har maskine kørt og hvor stort er olieforbruget ?
Index
9947: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 09:51:00) (svar på 9945)
Steen Grøntved (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.85.180)
bilen har kørt 238 tkm. den bruger ca. 0,5 liter olie på 2500 km
Index
9948: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 10:10:23) (svar på 9947)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.180)
For øvrigt, er olietryksmåleren og olielampen monteret på samme føler eller på hver sin ? umiddelbart ser det ud til at de er monteret på hver sin føler.
med venlig hilsen
Steen
Index
9949: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 10:22:25) (svar på 9948)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Km-mæssigt set bevæger Din motor sig i retning af en renovering... men ikke nødvendigvis. 400t km uden rpoblemer er set før og hos en forhandler fik jeg vist een, som havde kørt 585 t km uden hovedrep. Du kunne prøve, at få checket oliepumpen evt udskifte den. 0,5 l olie/ 2500 km er fint og ikke foruroligende. Det er meget vigtigt, at tandremmen bliver skiftet rettidigt. Er Du usikker på udskiftningstidspunktet, så skift den ! Trykmålerindikator sidder nær oliepumpen...
Index
9950: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 10:27:51) (svar på 9949)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.180)
Den fik skiftet tandrem for ca. 5000 km
diverse pakninger, gløderør og køler.
den savler dog en del olie ved brændstofpumpen.
Index
9952: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 10:37:43) (svar på 9950)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Få oliespildet ved pumpen lavet - ikke alle engelske biler spilder olie i hele verden og din behøver ikke at gøre det. Lyser olielampen i tomgang, når motoren er varm og hvor højt er olietrykket ?
Index
9953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 10:57:51) (svar på 9952)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.169)
Nej olielampen lyser ikke i tomgang og heller ikke ved høje omdrejninger. det er kun ved længere bakker (uden at have valgt for højt gear) og ved foreks. at slippe speederen uden at koble ud.
med venlig hilsen
Steen
Index
9957: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 11:51:01) (svar på 9953)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Hmmmm og hmmmmm og een gang til hmmmm... vi er nu derude, hvor det bliver en temperamentssag: skal/skal ikke renevore motoren ??? Hvis du kan leve med den lysende lampe/lave olietryk ved de nævnte situationer, så gør det, eller skift gear og lampen slukkes. Ved sejtrækning ved for lave omdrejninger sker der nemlig det, at noget af kompression bliver presset forbi stemplerne. Derfor altid omdrejninger på. Er du helt urolig ved sagen, så hiv maskinen ud og få Marinus Nielsen i Varde til at renovere den ! Det er det firma, som Ole Meldgaard bl.a. får renoveret LR-maskiner ved. Deres omdømme er god i branchen, men også Esbjerg Cylinderservice er helt superb ! Men husk lige mit tip med oliepumpen: få det lavet først og jeg er faktisk lidt meget sikker på, at det løser problemt for dig ! Går det helt galt, må du ringe 28 68 55 33 - kører på koncertturne til CZ nu og er først hjemme igen midt på måneden !
Index
9958: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 12:23:33) (svar på 9957)
Steen Grøntved (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.240.6)
Jeg siger mange tak for dine forslag.
jeg vil overveje situationen nøje.
Mange hilsner Steen
Index
9961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 15:31:59) (svar på 9958)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.84.254)
Bare et lille indskud, jeg forstår du kun har haft vognen i et par måneder. Du er sikker på at der er en ordentlig kvalitet olie på den.
Index
9962: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 16:51:01) (svar på 9961)
Steen Grøntved (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.240.121)
jeg går ud fra at oliekvaliten er ok da det er et autoriseret Land Rover værksted (Bilcentret i Kalundborg)
Index
9963: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 17:49:35) (svar på 9962)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.84.254)
Det ville jeg ikke satse på hvis jeg var dig, Bilcentret i Kalundborg anvender jvf. værkføren den billigste olie fra statoil . Du kunne jo for en sikkerhedsskyld prøve at skifte olien
Index
9969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (06-07-2003 19:29:18) (svar på 9963)
Klaus Sejr Larsen #5399, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 213.237.32.121)
Som automekaniker vil jeg tilføje at Statoils billigste olie intet fejler, det er en G-olie og det er en meget god kvalitet! MEN det skal selvfølge være af en viskositet der passer til den gamle motorkonstruktion som din motor er. Hvis det var min motor ville jeg skifte hovedlejer og plejllejer, jeg ville kontrollere oliepumpen for slidtage og udskifte den hvis nødvendigt. Efter dette indgreb ville problemet være løst!
Index
10224: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 2,5 diesel (28-07-2003 18:27:25) (svar på 9969)
Steen Grøntved (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.240.57)
Jeg har skiftet olie og oliefilter og har kørt små 1000 km uden at problemet er kommet igen... besynderligt men sandt tak for de mange forslag til eventuelle fejl.