tilbage

Land Rover Forum  

Index
99636: Hvor stor aksel vandring er normal? (05-07-2010 11:30:36)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
På min RRC 3.9 V8 synes jeg ikke der er ret langt fra akslerne til bumpstop - hvor langt er normalt?

En fyr fra klubben mente den var hævet et par tommer, men når jeg måler efter er der følgende afstand fra aksel til bumpstop:

Ubelastet og tom tank:
Venstre for: 60 mm
Højre for: 50 mm
Venstre bag: 110 mm
Højre bag: 120 mm

Fuld tank og ferielæs:
Venstre og højre bag, ca. 60 - 70 mm

Til en start går jeg ud fra Self Leveling Unit er defekt når den synker så meget bagi - jeg har læst mig til det ikke var det store problem, men synes ikke den har ret lang aksel vandring.

Kan det passe den allerede er hævet som en fyr fra klubben mente?

Vil en hævning give mig mere at aksel vandring at gøre med, eller skulle jeg hellere satse på noget andet?

Hilsen Torben
Index
99642: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (05-07-2010 16:28:35) (svar på 99636)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Torben

På en skam hævet RRC/disco har jeg:
130 mm for
180 mm bag

/Jørgen
Index
99643: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (05-07-2010 17:45:47) (svar på 99642)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.239.156)
Uhauha Jørgen, så skal man ikke have højdeskræk!
Men ellers er standard 6-8 cm. mellem gummiklods og bumpstop, både for og bag; nogle mekbøger regner afstanden fra rammen til bumpstop; så bagaksel har hævefjedersæt; mht. Boge Self Leveling Unit på bagaksel, så er det en sliddel med begrænset levetid, typisk 5-7 år, den er relativ nem at skifte, fra grav ell. lift, men lidt kostbar i anskaffelse.
Fjedrene på foraksel er sunket sammen og trænger til udskiftning, med mindre der er et "motherfucking" tungt
spil.
Index
99656: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (05-07-2010 23:54:34) (svar på 99642)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.40)
Hej Jørgen

skam-hævet lyder vildt ;) jeg hæfter mig ved at det ligner ca 3 tommer (75 mm) højere end min hele vejen rundt. Hvad kører du på, og hvordan er du tilfreds med det, hvis man må være så nysgerrig?
Index
99658: sv: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (06-07-2010 07:02:55) (svar på 99656)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Torben

Det er for meget hvis du køre mest landevej, men når man kommer fra en 90" er det det der skal til :)

http://www.fambj.dk/media/pomerania%202009/Billede%20079%20(Large).jpg

Ps. 90" er hævet 2"

/Jørgen
Index
99665: sv: sv: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (06-07-2010 12:17:01) (svar på 99658)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Hov, den bil har jeg da set før - bl.a. til "spil-dag" hos Bertelsen i efteråret?

Landevej, det er det der ligger imellem legepladserne ik? ;) Planen er at Punto'en skal være hverdags og landevejs bil, mens RR'eren skal være til terræn, en tur på genbrugs pladsen og en gang imellem trække en trailer, evt. med en hest i. Overvejede derfor at den skulle hæves en del - går ud fra din er hævet 4" Jørgen? Siger du det er for meget?

I samme omgang var det tanken at gå hele undervognen igennem og skifte alle bøsningerne - har set at der kan bestilles hele sæt hjem, og de gamle er så grundigt slidte at der både er noget der hyler, og den har fået en vis "slingre-tendens" især når man går direkte fra gas til (motor)bremse. Håber at en grundig service med nye bøsninger osv. kan hjælpe på det.
Index
99679: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (06-07-2010 20:37:15) (svar på 99665)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Torben

Ja det er den du så i Randers.

Det er for meget hvis den skal bruges til vej kørsel.

Den kan ikke lide når der er spor riller i vejen.
Den kan ikke lide at køre over 110 km/t.

Hvis den skal på 4" er der mange ting som skal laves:

Nye fjedre
Nye stød dæmpere
Nye stræber arme for og bag
Nye bremse slanger for
Ny for kardan
Kegler for og bag
Anhænger træk skal ned.

Den skal godkendes med konstruktive ændringer i syns hallen.

Med venlig hilsen
Jørgen B. Jensen
Index
99691: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (07-07-2010 13:21:08) (svar på 99679)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Det lyder som en større operation med 4" og jeg overvejer om det er det værd.

Uanset, så skal der nye fjedre og støddæmpere til. Stræberarmene overvejer jeg om kan køre videre, men det kigger jeg nærmere på når jeg får karossen af. Uanset om de skal køre videre eller ej havde jeg tænkt mig at skifte alle bøsninger til Plybush Deflex.

Med to tommer håber jeg at kunne klare mig uden kegler - ang. anhængertræk er det i øjeblikket 510 mm over jorden, med 110 mm fra aksel til bumpstop og den står på 16" 85/235 så jeg regner ikke med at skulle have højere dæk på.

Bremseslangerne vil jeg lige se grundigt efter, måske de alligevel skal skiftes, men havde håbet at undgå godkendelse i synshallen og også kardan .. men måske man bare skulle få skiftet kardan også, når karossen alligevel er af .. hmm
Index
99692: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (07-07-2010 13:55:34) (svar på 99691)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Husk lige:

Hvis synshallen følger reglerne, så kan den umiddelbart ikke godkendes, da der ikke findes et godkendt hævesæt til en defender, og slet ikke et 4" hævesæt. Jeg har i hvertfald ikke kunne finde et der er godkendt (Tüv).



Mvh

Stephan
Index
99693: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor stor aksel vandring er normal? (07-07-2010 14:11:04) (svar på 99691)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.215.244)
På min gamle range rover havde jeg 2'' emu. Og Der var ikke problemer med hverken kadang'er eller bremse slanger.