tilbage

Land Rover Forum  

Index
98522: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 09:35:42)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej.

Efter at jeg for tre måneder siden er blevet SIII 88" Diesel ejer, har jeg måttet sande at min oprindelige plan om et løbende resturingesprojekt ikke rigtigt holder. Jeg køre ca. 2000 Km om ugen i den gamle dame, så den kan simpelt hen ikke få lov til at blive kold i langt nok tid til seriøse reparationer... Men jeg er alligevel blevet ramt af den engelske syge i en grad, så jeg ikke vil opgive drømmen om den perfekte bil.

Nu kommer planlægningen så ind i billedet og jeg kunne godt bruge pladsen i en 109'er. Men ikke med samme motor!
Så derfor har jeg gået og kikket lidt på hvad man kan stille op i diesel-afdelingen.
En af de motorer jeg kunne forestille mig ville gøre sig godt til gaden i sådan en ældre lady, ville være GMC's V8 diesel. Den har jo unægteligt lidt flere heste end 2.25L modellen. Så næste spørgsmål er om den originale gearkasse overhovedet kan tåle så mange kræfter uden at eksplodere? Det er jo mere end en tredobling af heste og moment.

(Jeg vil så lige indskyde at det ikke er fordi bilen skal bruges til dækafbrænding osv. - så kan man jo splitte alt ad, det er til normal kørsel, bare lidt kvikkere end 2,25L)

Er der nogen der har erfaringer med så kraftige effektforøgelser og gode kombinationer af motor gearkasser?
Jeg har selvfølgeligt kikket lidt på TD200 ombygningen, så det er jo en kendt historie. Det er de lidt mere utraditionelle der er interessante.
Jeg ved heller ikke helt med syn, den skal jo nok synes om med en ny motor, men det er vel også gørligt, sammen med bedre bremser?

Mvh
Jens
Index
98523: sv: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 09:41:50) (svar på 98522)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Jens.
Det bliver nok ikke helt nemt at få godkendt bilen med en V8ér i motorrummet. Din gearkasse kan med sikkerhed IKKE holde til det, så den skal også skiftes.
200Tdi slider også meget på gearkassen, men der er da flere der kører med det alligevel.
Jeg har en kollega der på et tidspunkt havde en Chevy V8 diesel i sin 110", men den er jo også født med V8, så ingen problemer her. Udover at hans motor stod af..Nu kører han vist nok med LR V8 igen.
Jeg ville råde dig til at udskifte 88" eren med en 110 eller 90" V8. Så er formaliteterne iorden - bilen kan holde - og de er forholdsvis billige i indkøb.
Index
98526: sv: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 11:26:29) (svar på 98522)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jens

2000 km om *ugen*? Det er ved hurtig hovedregning lidt over 100.000 km om året! Og så i en seriebil?! Respekt!

I min verden er en seribil uovertruffen i terræn, og en rigtig entusiuastbil, der kan repareres af næsten alle, selv en glad amatør som mig, og så sender den en tilbage til en verden af i går, der var mere overskuelig, uden overbefolkning, globalisering, skovrydning og global opvarmning. For ikke at tale om alle de signaler bilen udsender om nostalgi og eventyr på en gang, og som henrykker så mange.

Men nogen motorvejsræser bliver det aldrig. Man kan godt lægge en størrer motor i, og måske udvide med et overgear, og lyddæmpe på alle leder og kanter og det hjælper da en del. Og passer man lidt på gearkassen kan den efter sigende holde til meget, men mit indtryk er nu at mange af dem der lægger størrer motor i en seriebil bliver helt gode til at skifte gearkasser.

Så er der den tilbagevende sang om hvad der kan synes, og hvad der er lovligt og hvad folk slipper afsted med. De tre ting behøver ikke at have noget med hinanden at gøre. Det er svært at overskride reglen om max 20% effekt-forøgelse, da bilen er tybegodkendt, og det kræver vist så vidt jeg ved en ny type-godkendelse, og den får du ikke bare lige.

Hvis du kører over 100.000 km om året, men stadig har brug for "the best 4x4 by far" så var det måske en idé med en Defender V8 som Ole er inde på. Så kan du jo have en veteran-seriebil, til weekend-sjov.

SIIA-hilsen Niels
Index
98527: sv: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 12:10:25) (svar på 98522)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Hej Jens.

Måske skulle du overveje 200 TDI'en i en 109'er alligevel; du kunne jo afmontere turboen, og derved burde du ikke komme i konflikt med 20%-reglen. En 6 liters maskine i en 109'er får du svært ved at anbringe (OG syne!)fornuftigt- og der er bunker af ting, du skal specialfremstille. Helt ærligt tror jeg ikke, drivlinien i øvrigt har godt af sådan en; den stærkeste motor i en standard 109 var på ca. 80 HK (2,26 l benzin), så 140 (diesel)HK er klart for meget, det viser alle erfaringer; et alternativ kunne være at bruge en alm LR. 2,5 diesel, (den kunne du jo prøve at lægge i 88'eren!) ikke en hurtigløber ej heller, men stærk og robust og til at få for penge.

- men iøvrigt, til lidt inspiration, her er et link til Ter-Ann Wakemanns hjemmside (jojo, hun ved skam, hvad hun taler om...):
http://www.expeditionlandrover.info/engine_conversions.htm

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup

Index
98534: sv: sv: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 15:53:03) (svar på 98527)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.203)
2.000 km/uge har jeg også kørt fra 1973 til 1980, men i 109". 2,25 d kan sagtens holde til det, bare man kører ikke over 80 km/h i gennemsnit. Motorveje havde vi ikke så mange af dengang.
Jeg ville dog ikke bøvle med, at ombygge bilen til en V8, men i stedet lede efter en Stage One eller en Defender OneTen. Så får du også bedre bremser og servostyring med i handlen.

Men skal det være en 109", ville jeg gøre som Jørgen foreslår, at tage en 200 TDI og 'kastrere' den.
Index
98535: sv: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 18:10:04) (svar på 98522)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Der findes serie III 109" fabriksmonteret med V8 benzin motor og bremser, gearkasse, aksler mv. der er dimensioneret efter det.

Den hedder "Stage one" i en kortere årrække til slut i serie bil tiden. De er ikke så talrige, men heller ikke decideret sjældne.

http://www.google.dk/search?q=land+rover+stage+one
Index
98549: sv: sv: Nyt Serie III projekt (01-06-2010 00:53:27) (svar på 98535)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.236.18)
Får du "shoehorned" en GMC V8D ned i en 109 og når frem til synsstedet, kan jeg garantere det kortslutter alting, simpelt hen. Tidligere var der et klubmedlem der fik en 109" med 200TDI kasseret; på gr. ombygningen, hvordan det
videre forløb kom der ingen tilbagemelding om.
Har selv en 2.8TD fra en Daihatsu Rocky i en 110" tidligere
2.5 sugediesel; det er bare ti-fire, drypper eller bruger ikke olie, kører 10-11KM/l og Defenderfart (96km/t) kan normalt holdes på motorvej og med 88HP så flugter den lige kriteriet max + 20% flere end 2.25 benzinerens 74HP. Dog vil en opgearing være på sin plads da 2.8TD`eren arbejder bedst ved lave omdrejninger. I England er det til seriebilerne meget brugt at ilægge en 2 liters Perkins Prima TD fra MG Montego, har 80HP. så her skulle heller ikke være noget fikumdik ved syn.
Index
98577: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (01-06-2010 18:39:39) (svar på 98549)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jeg takker for de mange besvarelser fra jer alle sammen.

Hvis jeg trækker det sammen og lure lidt på Ekspedition-Land_Rover siden, kan jeg godt se at det måske ikke er så smart at tænke i V8.

Taget fra ovenstående hjemmeside skal man helst holde sig under 120Hk med standart gearkasse, og skal man holde sig til "tuningsreglerne" skal man ikke over 88Hk.

Jeg har så ikke så meget et clue om hvad man skal smide i, men der må jeg jo så bare i gang med at samle momentkurver sammen og sammenligne.

Hvad er den generelle mening om Iveco Daily motoren?

Mvh
Jens
Index
98583: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (01-06-2010 20:14:18) (svar på 98577)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Hej Jens. Der er flere, der har anvendt Iveco-dieseler ligesom også Peugeot-dieseler har været brugt; jeg vil dog gerne nævne en enkelt ting, som er værd at tage med i overvejelserne: Land-Rovermotorerne er bygget (modificeret?!) til at køre i terræn (tætte(!) forkamre, forbedrede oliepumper, lave omdrejningstal med stort (nåh ja) moment m.m.), så hvis du har planer om terrænkørsel med din ombygning, bør du sikre dig, at dit motorvalg lever op til dette...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup

Index
98602: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (02-06-2010 02:34:50) (svar på 98583)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.32.222)
Hej

Jeg overvejer også lidt en stærkere motor i en 109". Jeg tænker nok mest på 200 TDI måske med en LT77 gearkasse så det kan holde og man har 5 gear. Men hvad er det for ekspeditions land rover side du taler om?

MVH Peter
Index
98604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (02-06-2010 05:53:53) (svar på 98602)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

Dette her der kom ovenfor...

http://www.expeditionlandrover.info/engine_conversions.htm

Mvh
Jens
Index
99987: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (18-07-2010 08:42:02) (svar på 98577)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 143.97.213.134)
Jeg har en Rover Montego "Perkins" TDI i min 109. Den passer perfekt ned i rummet med en adapterplade til gearkassen. Yder 84 Hk og ca 100 Hk med intercooler.
Index
99990: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (18-07-2010 10:52:55) (svar på 99987)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jeg har været ved at kikke mig lidt omkring i de mindre motorer og er nået frem til at den bedste løsning nok vil være en 200TDi eller 200Di, som denne her: http://www.glencoyne.co.uk/200di.htm

Grunden er at størrelsen passer og at jeg stadig kan få reservedele de samme steder som til resten af bilen, hvilket har bekymret mig lidt.

Hvor får man f.eks. lige en dims til en Perkins i DK?

Mvh
Jens
Index
99991: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (18-07-2010 13:18:06) (svar på 99990)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.194.59)
Hej Jens.

Det her med at "turbo-kastrere" en 200 tdi og så mene at den er "indenfor grænsen" er efter min mening ikke nogen god (lovlig) idé. Skal reglerne holdes skal den motor (originalt) der ilægges ikke øge effekten med mere end 20% og så går det desværre ikke med en 200 tdi - uanset hvad du så gør ved den, synsmæssigt er den stadig over limit. Dette skal måles ud fra den originale motor og ikke hvad man efter en eller anden ombygning, så følgende mener at den yder.

På samme måde kan man jo heller ikke lægge en V8´er i en før 4 cyl benziner og så pille et par tændrørskabler eller tre af V8´eren imens man kører til syn, fordi den så kun yder halvdelen "så er den nok indenfor grænsen".

Nok er ikke iorden, det skal kunne dokumenteres ved fabrikantens dokumenter. Det er originalmotoren der gælder hvis synsmanden skal overholde reglerne. Det er muligt de er ændret siden så jeg ikke er opdateret, men det er ihvertfald sådan jeg husker dem.

Selvom vi kunne være helt enige i at en 200 tdi med eller måske uden turbo - er det helt rigtige til sådan en tøs, så mener jeg du kan blive fanget i noget kedeligt afgiftsroderi og mere til, hvis det hele går op i regler og emsighed. Tag en snak med det pågældende synssted først når du har dit projekt klar, inden du ombygger.

Mvh Benno

Index
100001: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (18-07-2010 18:37:37) (svar på 99990)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 143.97.213.134)
En dims til Perkins får man hos Perkins. Det er en motor der er produceret i et stort antal til biler, både og som stationære motorer.
Index
100014: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Serie III projekt (19-07-2010 08:22:24) (svar på 100001)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 213.140.74.130)
Og traktorer, prøv evt. hos en Massey Ferguson forhandler.