sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (20-07-2010 11:51:55)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. nvsj
nu har jeg sat polybush i min p38.
her kommer rådene.
Husk at indkøbe boltene til stræbearmene før du starter da de gamle er dyppet i locktide inden man satte dem i på fabrikken. for at spare tid så skær de gamle bolte af og brug nye bolte når du samler det igen. Der er et problem med panhardstangen - Den som går på tværs - her kan man ikke skære boltene over, men man bør køre til et værksted som har en trykluft dims på over 11 bar. Her kan en mekaniker løsne dem og skrue dem helt ud og i igen så man selv kan få boltene af bagefter. Mht. til at få bøsningerne ud var det en behagelig overraskelse at se at Land Rover er gået over til at bruge polyester ringe i den yderste ring på bøsningerne så de smutter ud ved mindre end 5 tons tryk. Hvis man ikke har en presse så kan man bore gummiet af og bruge en skruetrækker til at vride polyesterringen ud. at få de nye polybush i - viste det sig at, at det nemmeste var, at bruge en highlift og et land rover produkt som modvægt de gled i uden problemer. Hvis man ikke køber nye bolte og man beslutter sig til selv vil skrue boltene ud tager det godt 3 dage at skifte bøsningerne pga uhæmmet brug af locktide. Dette kan ikke anbefales.
m.lr.h.
Svend