sv: sv: sv: 200 tdi (17-07-2003 21:19:45)
Morten Dam #6034, reg. nvs
Dav Ole
Så vidt jeg ved, kom 109" med Stage One V8'eren på 3,5 liter i 1979, og den leverede da 91 hk ved 3.500 o/m og 225 Nm ved 2.000 o/m. Kværnen var koblet til en 4-trins manuel gearkasse med transfergearkasse og permanent 4-hjulstræk.
Forhistorien til den motor er faktisk enestående. Den stammer fra 50'erne, da Buick-ingeniører udviklede en metode til økonomisk produktion af en let og højtydende aluminiumsmotor, og Fireball V8, som maskinen blev kaldt, blev anvendt i Buick og Oldsmobile modeller og med succes i Indy- og Formel 1-racere kørt af Dan Gurney, Bruce McLaren og Jack Brabham, som vandt sin tredje VM-titel med Fireball V8'eren.
Medio 60'erne fik Land Rover en aftale i stand med Buick og fik den tilpasset først den nye Range Rover (1970) og siden 109" Serie III og 101" FC, hvilket siden førte til udviklingen af 110"/One Ten og 90"/Ninety. Motoren blev senere boret op flere gange for at give Range Roverne større ydelse, mens Land Roverne fortsatte med 3.5-liter udgaven. I One Ten, som havde 114 hk.
Nå, men det var et sidespring.
Altså Stage 1 V8'eren havde 91 hk.
Håber det hjalp lidt. :-)
Hilsen fra Morten