sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre over aksel på serie karet! (06-09-2010 22:07:33)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl
Lidt facts fra den virkelige verden; Styregeometrien bliver ikke ændret da du jo selvfølgelig sætter akslen i samme vinkel som den er nu. Tyngdepunktet bliver klart vis hævet, hvilket giver større dynamisk ustabilitet dvs. under bremsning, acceleration og retningsskifte ved fart (jo højere fart jo værre) Kardanvinkler vil bliver forværret, en god løsning ville være at sænke motor-gearkasse, hvilket på samme tid ville forbedre tyngdepunktet. Du får større problemer med axlewrap/akselhop. Stræberarme vil være nødvendigt for at undgå det, der er mange måder at lave denne installation på.
Og man vinder meget kritisk frihøjde under akslen der hvor fjedrene, U-boltene og pladerne sidder, dette er en klar fordel specielt i mudder, træstubbe osv.
Sidstnænvte er for mig at se den eneste egentlige fordel ved ombygningen, det er derfor jeg ikke bruger det.
Grunden til man bruger det på nogle riskogere, er at man på den måde kan få en meget fladere fjeder som kræver mindre arbejdsområde, især ved laskerne.
MVH Søren