sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 11:46:31)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Mange mitshutoyoissans og den slags pick-ups har et fast styrehus/førerkabine og så evt en fibertop over ladet. Nå man taler om en Land Rover Hard Top, så har den i reglen en alu-top der dækker både kabine og lad, sådan at man får en van eller Station-car. Der findes dog som eksemplet her Land Rovers hvor det er Pick-ups der har fået et "låg" oven på, eller som Jens er inde på, nogen der er ombyggede således at man har skåret hard-toppen over og lavet foreste del til en truck-cap og sat resten på igen. Dette gjorde man i halvfemserne for at omgå reglerne. Dengang var 4x4 også populære og udsat for misundelse, så Staten fandt på at hæve jeg mener det var reg.afgiften´. Erhvervslivet altså Landmænd, entreprænører osv fik dog gennemført at den forhøjede afgift ku kom på de lukkede, mens "arbejdsvogne" altså pick-ups gik fri. Der var vist flere karosserifirmaer der tjente godt på at skære Landcruisers og Patrols og den slags over og sætte dem sammen igen´. Og altså også Land Rovers.
Men en rigtig Land Rover Hard-top er en van eller stationwagon alt efter indretning og registrering. Sagt på en anden måde, en Hard-top er den hårde udgave af en Soft-top, der jo er en slags kalesche, der også dækker både lad og sæder.
Mvh Niels, der har haft den samme SIIA både som Pick-up, Hardtop, og sof-top.