Forsker videre i det der enten er en revnet motorblok eller bare en simpel fejl i kølesystemet - eller noget derimellem (
http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&indslagid=102488&uid=384030448).
Jeg bliver mere og mere overbevist om, at symptomerne jeg oplever (lejlighedsvis overhedning med overtryk i køleren til følge) kan skyldes en forkert konfiguration af kølersystemet. Der er eftermonteret en amerikanerkarburator med en manifold som 'mangler' tilslutningen fra radiatorens øverste hjørne. Min nye teori er, at jeg har byttet om på de to slanger fra vandpumpen...
Er der een der kan give mig en nærmere beskrivelse af arrangementet af de to slanger der via to rør ovenpå motoren går til hhv varmeapparatet og manifolden? Jeg har masser af tegninger men ikke en hvor der er omløbsretninger på. Jeg forestiller mig, at hvis de er forbundet forkert kan vandpumpen komme til at tømme manifolden for kølevand, og hvis varmeapparatet så ikke er helt fyldt går det galt.
Den observation jeg har gjort, og som får mig til at mistænke noget sådant er, at hvis motoren fx under køkørsel pludselig bliver varmere, så kan jeg genskabe normal temperatur ved at gå i neutral og vippe med speederen - lige sige 'vrum-vrum' med motoren, så køles der igen. Det synes jeg ikke passer med en evt. defekt toppakning eller motorblok.