Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (07-11-2010 22:30:45)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Det skal jeg have. Tak for detaljeret input. En slange fra heater matrix - varmeapparatet, ikke? Afgangsslange, det har jeg nu udnævnt den nederste til at være. I en periode har det åbenbart været omvendt, hvilket virker forkert. Indtil videre har det kørt uden problemer (<100 km) og, synes jeg, med markant mere stabil visning på termometeret uanset kørsel (selv i tomgang hvor det netop ellers er at den godt kan kravle opad). Men den forbindelse skal jeg nok etablere inden jeg genmonterer termostaten. For selvom jeg har kørt uden termostat et stykke tid nu for at eliminere fejl på den, så har der stadig kunnet opstå denne tendens til overhedning ved lang tids køkørsel - som jeg så har kunnet 'fange' og dæmpe ved at gå i Neutral og spinne lidt med motoren - somom netop et øget flow af kølevand var det der skulle til. Og hver gang er blæserluften blevet køld, samtidigt med at termometret begyndte at kravle opad. Hvad der jo godt kan hænge sammen med en ringere køling med den manifold. Hvis varmeslangerne samtidig har været forbundet således at varmeapparatet ved svagt vandtryk kunne komme til at dræne toppen for vand, så synes jeg det ligner en plausibel forklaring indtil den kan modbevises - ikke mindst fordi den ikke involverer skift af motorblok.

Manifolden fyldes fra pumpen igennem en studs på manifoldens underside, og umiddelbart ved denne studs er den bagudvendte til varmeapparatet. Da jeg fornylig skiftede manifoldpakningen så jeg, at de to vandkanaler bagest var blændede i forhold til den oprindelige (altså de fandtes på topstykkerne og i pakningerne men ikke i manifolden). Det forekom mig noget uhensigtsmæssigt. Et øget flow på toppen må være godt under alle forhold.

Ved lidt nærmere eftertanke hælder jeg egentlig mere til den særlig elbow. Må undersøge nærmere. Der står Edelbrock på manifolden. Og Carter Competition Series på karburatoren ..
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "gaskabel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.