sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (07-11-2010 22:30:45)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Det skal jeg have. Tak for detaljeret input. En slange fra heater matrix - varmeapparatet, ikke? Afgangsslange, det har jeg nu udnævnt den nederste til at være. I en periode har det åbenbart været omvendt, hvilket virker forkert. Indtil videre har det kørt uden problemer (<100 km) og, synes jeg, med markant mere stabil visning på termometeret uanset kørsel (selv i tomgang hvor det netop ellers er at den godt kan kravle opad). Men den forbindelse skal jeg nok etablere inden jeg genmonterer termostaten. For selvom jeg har kørt uden termostat et stykke tid nu for at eliminere fejl på den, så har der stadig kunnet opstå denne tendens til overhedning ved lang tids køkørsel - som jeg så har kunnet 'fange' og dæmpe ved at gå i Neutral og spinne lidt med motoren - somom netop et øget flow af kølevand var det der skulle til. Og hver gang er blæserluften blevet køld, samtidigt med at termometret begyndte at kravle opad. Hvad der jo godt kan hænge sammen med en ringere køling med den manifold. Hvis varmeslangerne samtidig har været forbundet således at varmeapparatet ved svagt vandtryk kunne komme til at dræne toppen for vand, så synes jeg det ligner en plausibel forklaring indtil den kan modbevises - ikke mindst fordi den ikke involverer skift af motorblok.
Manifolden fyldes fra pumpen igennem en studs på manifoldens underside, og umiddelbart ved denne studs er den bagudvendte til varmeapparatet. Da jeg fornylig skiftede manifoldpakningen så jeg, at de to vandkanaler bagest var blændede i forhold til den oprindelige (altså de fandtes på topstykkerne og i pakningerne men ikke i manifolden). Det forekom mig noget uhensigtsmæssigt. Et øget flow på toppen må være godt under alle forhold.
Ved lidt nærmere eftertanke hælder jeg egentlig mere til den særlig elbow. Må undersøge nærmere. Der står Edelbrock på manifolden. Og Carter Competition Series på karburatoren ..