Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (13-11-2010 02:44:07)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Så fik jeg sat de nye dæk på. Der var en del kludder med leveringen og det viste sig at firmaet (Nordkystens 4x4) ikke kunne levere 7,5R16 pga. at de var i restordre. Da jeg følte vinteren presser på, valgte jeg i stedet et 235x85R16 dæk. Det er altså Inso Extreme Trekker der kom på. De er mærket M + S, Malateser's dæk med samme mønster er mærket M + T...

Det blev en helaftensforestilling at montere dem, da det viste sig at min vens dækmaskine ikke kunne tage den store størrelse. Så det var delvist i maskinen og delvist med dækjern og muskelkraft. Men det lykkedes til sidst. Næste problem var at de heller ikke kunne komme i hans alm. personvognsdækafbalanceringsmaskine, så de blev sat på bilen uden afbalancering.

På trods af at de er markant bredere end standardstørrelse, var det kun nødvendigt med en minimal justering af stoppene, for de ikke skulle tage på fjedrene bag til. Frigangen er også ok i skærmkasserne.

Allerede da jeg skulle ud fra værkstedet, bemærkede jeg hvor meget lettere de er at dreje med end de gamle hjul. Det er nærmest som servo i forhold til de gamle slidte dæk, hvor der kun var 2-3mm mønster tilbage.
På vejen var første indtryk "blødhed". De giver mærkbart bedre affjedring mod de små skarpe ujævnheder der er i vejene, kanter og lapper mærkes meget mindre. Ved højere hastighed bliver bilen en smule mere løs i det end jeg har været vant til, men på ingen måde ustabil eller krævende at køre. Den manglende afbalancering viste sig ikke. Der er ikke antydningen af rystelser i rattet eller hoppen ved nogen hastigheder fra 0 til topfart.

Støj? Ja jo. Nu er der ikke puttet noget andet ekstra lyddæmpning i 88'eren end et gulvtæppe der dækker siddekasser og gulv, man kan høre antydningen af summen fra dem når man kommer op på 80. Hvis jeg træder koblingen ud og lader vognen rulle i tomgang kan man høre dækkene. Jeg har endnu til gode at prøve at køre Defender, men hvis den er markant bedre lyddæmpet end en SIII, så kan man måske høre at de siger noget når man køre. Jeg syntes ikke det er bemærkelsesværdigt.

På prøveturen kunne vi ikke lige finde andet end en pløret majsmark at vende i pga. mørket ;-) på de små landeveje. A' tror idt det blir' noge' problem mæ æ sne - for at sige det på jydsk! Det var dog lidt svært at finde en udkørsel fra marken og vi blev nødt til at krydse grøften for at komme ud på vejen igen. (undskyld landmand). 2WD hele vendingen.

Nu går jeg og venter på at de Maxigrip pigge jeg har bestilt dukker op fra Sverige. Så skal de bare i for at give modstand på isslag og morgenrimede veje.
Jeg talte med en bekendt på Island og de køre med op imod 300 pigge i hvert hjul deroppe om vinteren. Det skal så lige siges at de også har 48" dæk på deres Defendere!
Det passer med 60 pigge i hvert hjul på Insa dækkene, så der kommer foreløbigt en pig i hver af de yderste klodser, forskudt i uens mønster over en omgang.

Jeg har foreløbigt pumpet med 35psi og det syntes at være fint.

Med svært tilfredse hilsner
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "lavgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.