sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (14-11-2010 09:42:37)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det er ikke helt rigtigt at der altid skal udføres forsøg.
Jeg var med til at udvikle lidt på den hedengangne Kewet elbil for år tilbage, og da elbiler også skal overholde samme regler som andre motorkøretøjer er det ikke uden bøvl.
Hvorom alting er, så har man to muligheder. Den ene er at efterprøve sin konstruktion ved forsøg og den anden er at eftervise holdbarheden ved en beregning.
Begge dele er lige valide i færdselsstyrelsen, men nogen ting Kan man ikke eftervise beregningsmærssigt overbevisende, som f.eks. kollision, derfor testes der praktisk.
Der er også en helt tredje mulighed og det er at bruge en allerede typegodkendt komponent. F.eks. en hel aksel fra en anden bil. Så skal man bare godtgøre at komponenten "passer" sammen med det køretøj den skal sættes i. Dvs. fastgørelser osv. skal være i orden. Og det er som regel nemmere end at beregne/teste et helt system.
Når vi snakker bremseombygning, så er der jo intet i det der er hverken nyt eller revolutionerende, så derfor tror jeg at det ikke er så svært at få typegodkendt det.
Man skal bare huske at det er meget specifikt, hvad typegodkendelsen dækker. Dvs. at det kun vil være en type skiver fra en bestemt fabrik, med et bestemt fabrikat bremserør, med et bestemt fabrikat pakninger osv. osv. der typegodkendes.
Jeg siger bare "Go for it"! Det vil være stort hvis vi fik muligheden for at opgradere på lovlig vis. Også selvom det i første omgang betyder at vi "gifter" os med en bestemt type bremser.
Mvh
Jens