sv: sv: sv: kn filter på td5 (16-12-2010 10:54:50)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
Hvad er dog det for noget vrøvl!
en dieselmotor kan ikke trække for meget luft, det er simpelthen umuligt, idet en dieselmotor i sagens natur er en luft overskuds konstruktion, den opererer med en konstant overskud af luft i forhold til diesel, lige indtil det punkt hvor der er for meget diesel i forhold til den maksimale mængde luft det er muligt for turboen at presse ind i cylinderen, og så kommer der røg ud. RØG BETYDER FOR LIDT LUFT; IKKE FOR MEGET.
hvis du piller luftfilteret ud men beholder luftmængde måleren skal alt efter teorien virke som det plejer, idet luftmængdemålerens eneste funktion er at måle hvor meget luft motoren trækker i sig på nuværende tidspunkt og fortælle det til ecu'en som så regulerer diesel indsprøjtningen. er man en tosse og fjerner hele luftfilterkassen incl måler, ja så skal det jo gå galt.
men argumentet med for meget luft er helt forfejlet og misforstået, og stammer nok fra opfattelsen af hvordan en benzinmotor virker. men der må jeg nok skuffe og sige at en dieselmotor er noget anderledes idet den opererer efter en kvalitetsregulering af forbrændingen hvor en benzin opererer med en kvantitets regulering af et premixet brændstof.
der er derfor umuligt for en dieselmotor at trække for meget luft.