Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 12:01:24)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Jeg ved ikke, hvordan du kan få det indtryk, at jeg skulle være tilhænger af busser til privat persontransport, Flemming, tværtom tager jeg jo direkte forbehold ved at skrive: hvis man kan indrette sig, er en bus den prisbilligste løsning.

Jeg går efter den for borgeren/forbrugeren billigste og bedste løsning.

For mit eget vedkommende f. eks. er en bus ganske uanvendelig, da jeg flere gange om ugen krydser landegrænsen og derfor skal anvende en fartskriver. Da jeg samtidig har erhvervskørekort, vil køretiden i privatbussen blive lagt til min
erhvervstid - og med de emsige embedsmænd der sidder i Trafikstyrelsen, skal de nok finde på, at få mig dømt for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Hvis jeg altså havde behovet for, at transportere flere end to personer, ville jeg vælge en personvognsregistreret Defender STW.

Dit regnestykke halter også lidt: Du bliver nødt til at have en tidshorisont med.

Lad os sige seks år:

Bussen koster da pr år 2.074 i vægtafgift, 560,- årligt syn, 500,- fartskrivereftersyn ( 1.000 hvert 2. år) , afskrivning af fartskrivermontering/køb, 2.000 DKK, erhvervelse af buskørekort 3.000,- DKK og ca. 10.000 i reg.afgift i alt små 18.100 DKK/år. Skal der to buskørekort til, stiger årsbeløbet til 21.100 DKK.

Færge og påhængsvogn har set bort fra, da begge poster vil være eens om det nu drejer sig om en pmv eller bus.

Pmv'en koster i årlig vægtafgift 10.620, et halvt syn 225,- DKK og 20.000 i reg.afgift. Vi nærmer os altså 31.000 DKK årlig.

Begge eksempler bygger på en årg 2000.

Tager vi din egen 1997, ser regnstykket således ud:
Vægtafgift 10.620, syn 225,- , reg.afgift 14.000, altså 25.000 DKK/år.

Mht anvendelsesbegrænsing for busserne, så er den eneste, at der ikke må fjernes sæder. Jeg er ikke klar over, om brugerkredsen blev udvidet ved dom og denne er blevet stadfæstet, men ellers ligger der her en hurdle.

Altså igen: kan man leve med bussens minusser, ligger der helt klart en tydelig besparelse i valget.


Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.