sv: Hydraulik spil (11-02-2011 23:50:24)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej Jens
Med fare for at dumpe i kategorien "den maniske" så gav du mig en god ide.
Men først. Det er helt gørligt at sætte en eldrevet pumpe i bilen, der er bare et par men'er. Sammenligner du med et direkte el-spil kommer du til at straffe dig selv både økonomisk, vægtmæssigt og effektivitestmæssigt.
Økonomisk fordi at det kan være lidt billigere at sætte et direkte drevet hydraulikspil i end et elspil. Men hvis du driver hydraulikpumpen med en elmotor, skal du jo have alle batterierne, elmotoren mm. i alligevel og så er det lidt dobbeltkonfekt.
Vægtmæssigt fordi du netop har de ekstra komponenter.
effektivitetsmæssigt fordi hydraulikken ikke har en effektivitet på mere end 60-70%, sammenlignet med elmotorens 80-90%. Det betyder intet når motoren går, men vil være en reduktion på måske 50% totalt af din batterikapasitet...
Jeg har selv bygget og brugt hydraulikspil til skovdrift, og i min bog er der ikke noget der slår det. Men det er jo nok også den konklusion du selv er nået frem til.
Plus at hvis man sætter sig ned og regner alle gyngerne og karrusellerne sammen på et elsystem og et hydrauliksystem, hvor elsystemet bare tilnærmelsesvist kan nå hydraulikken til sokkeholderen, så er det faktisk det billigste.
Men tilbage til ideen. Selv om det ummidelbart ikke giver mening at sætte en eldrevet hydraulikpumpe i, så har du fat i en central ting med den druknede motor. Og der er jo ingen der siger at man ikke kunne sætte en lille fesen eldrevet pumpe i paralelet med resten af hyudruliksystemet, hvis det skulle gå helt galt. Så kan man jo langsommeligt men sikkert få næsen oven vande igen på elmotoren. Dimmensioneret korrekt, gætter jeg på at man kan lave et fornuftigt backup pumpesystem, der kan trækkes fra bilens alm. batteri uden at blusse det af...
Mhv
Jens
(der ikke er hydraulikekspert, men kan samle en hydraulikslange...)